Gå til innhold

Dårligere PC'er på skole pga. økonomi.


Anbefalte innlegg

Det er ikke pcen i seg selv som er problemet!

 

Jeg har nå avsluttet 3 år på vgs med den dell-pcen som her blir omtalt som en dårlig pc med mye tull.

 

Jeg brukte pc'en til litt nettsurfing, skolearbeid og det var det. Jeg hadde så og si nesten ingen problemer med pc'en min. Andre brukte den som en primærpc hvor de lastet ned masse dritt (Ja, om du laster ned musikk o.l. kan dette kludre det til med virus!)og de pc'ene overnattet på IKT mang en gang.

 

Jeg har fått forklart av en som jobber ved IKT at pcene i seg selv ikke er så alt for gærlige. Men de kjører ikke "vanlig" ren windows, men skolen legger inn "sperrer" og kjører windows gjennom disse. om jeg forstod riktig. Dermed kjører man via en server og ting går saktere. Men ved normal bruk burde det ikke være noe problem.

 

Dessuten er det VELDIG få 15-16 åringer som VEIT hvordan man bruker en pc. Man trykker på ting i hytt og pine, lagrer ting OVERALT så det blir et rot og propper pcen med virus som man i utgangspunktet ikke hadde fått om man IKKE hadde lastet ned de 1001 filmene, sangene og spillene, eller besøkt alle de tvilsomme nettsidene.

 

Pcen min fungerte helt greit fordi jeg kun brukte den til skolearbeid og surfing, og ikke proppet den full av dritt. Det er en SKOLEPC, den skal brukes til SKOLEARBEID ikke til alt mulig annet.

 

Ja, pcen min var treg, men de fungerte uten for mye tull. Nå har jeg fått innstalert WIndows 7 av skolen uten alle sperrene de hadde på vistaversjonen og tro meg, det er en annen pc!

 

Konklusjnen blir som følger, jeg vil påstå at brukerfeil 99% av tilfellene forårsaker at pc'ene blir trege. Ikke kom å si at batteriet faller ut fordi pc'en er treg. Det faller ut fordi pcen får hard medfart. Folk setter seg på bussen slenger sekken i setet, kommer på skolen slenger den ved siden av pulten, tar opp pc'en og legger den skjødesløst på pulten. Man har den på fanget, i senga på dyna så vifta ikke "Får luft" også klager man når vifta bråker og pc'en plutselig blir varm.

 

Neida, få IKT til å reinstalere alt på pc'en slik at du får den slik som den var ved begynnelsen også lar du vær å laste ned masse dritt og slik og bruker den kun til skolearbeidet så skal du se at ting fungerer. Du sier selv du ikke har peiling på data, derfor er det logisk og tro at også flere i klassen ikke har det. Dette kan gjøre at dere ikke vet helt hva dere gjør og kludre det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk en Lenevo S12 dette året, ideel PC for Allmenklassen da vi egnetlig ikke skulle gjøre mere en å bruke geogebra, maxima, word og nettleser.

PCen var utstyr med ubrukelig Intel GMA, en singlecore Atom prossesor, en HD på 160g, 2 gig med RAM, og en oppstartstid på 2-3 minutter under XP.

Så i realieten kunne vi:

*Kjøre SD video

*Legge igjen lokket og bruker sovemodus i stede for å restarte PCen

*Spille noen få spill :p Wesnoth og andre 2D spill kjørte, noen 3D spill som Vegastrike kjørte

*Og full internett opplevelse, for det meste

 

Det enda problemet var måten den var oppsatt til å søke etter domene på, da vi satt ofte i 2-3 minutt uten nettverk etter hver gang vi dro den ut av sovemodus.

Noe jeg ville ha klaget på anngående byggekvaliteten ville vært materialet på lokket, da det ble riper i det uten grunn, og at PCene kom uten plastfilm for skjermene(kunne ha spart oss mye bry), ikke glem at batteriet kjentes løst ut(men det satt godt fast). Ellers var det godt.

En liten ting med lydkortet var at du hørte "støy" når du brukte øreplugger/headset, garantert driverfeil.

 

Så vi får dem tilbake nesteår, sannsynligvis oppdatert til Windows 7.

Lenke til kommentar

Konklusjnen blir som følger, jeg vil påstå at brukerfeil 99% av tilfellene forårsaker at pc'ene blir trege. Ikke kom å si at batteriet faller ut fordi pc'en er treg. Det faller ut fordi pcen får hard medfart. Folk setter seg på bussen slenger sekken i setet, kommer på skolen slenger den ved siden av pulten, tar opp pc'en og legger den skjødesløst på pulten. Man har den på fanget, i senga på dyna så vifta ikke "Får luft" også klager man når vifta bråker og pc'en plutselig blir varm.

Dette er min erfaring også etter flere år som IT-ansvarlig på en videregående skole.

Lenke til kommentar

Konklusjnen blir som følger, jeg vil påstå at brukerfeil 99% av tilfellene forårsaker at pc'ene blir trege. Ikke kom å si at batteriet faller ut fordi pc'en er treg. Det faller ut fordi pcen får hard medfart. Folk setter seg på bussen slenger sekken i setet, kommer på skolen slenger den ved siden av pulten, tar opp pc'en og legger den skjødesløst på pulten. Man har den på fanget, i senga på dyna så vifta ikke "Får luft" også klager man når vifta bråker og pc'en plutselig blir varm.

Dette er min erfaring også etter flere år som IT-ansvarlig på en videregående skole.

 

Hei, jeg jobber som IT-supporter i et stort firma.

Det er nok ikke bare "unge" som sliter med å fylle på med ulike programmer og

bruke pc'en ukritisk på nett.

 

Trådstarter har vel ikke ennå kommet med de konkrete spesifikasjonene på sin HP ?

Modellen er god nok forutsatt at det er satt opp riktig og at pc'ens kapasiteter

ikke er brukt opp av annen 'dritt'.

Jeg etterlyser et grunnkurs for de som får pc som viser hva som skjer med en pc som

brukes til "alt mulig".

 

Jeg re-installerte nettopp en 6 år gammel bærbar privat og den går som et uvær

i forhold til for noen dager siden.

I denne saken hadde det vært bedre å fått til en ordning med reinstallasjon enn

å stille krav som ikke vil innfris.

Men er problemene formulert mye bedre enn i starten av denne tråden og støttet opp

av tekniske detaljer, kan det vekke noens interesse for å hjelpe.

 

Selvsagt kan de pc'ene skolene har fått tildelt være for svakt spesifisert,

men HP Elitebook 8530p var originalt P8600 prosessor og oppover med tilhørende

matchende deler?

 

Men hvis det er virus eller spyware tilstede, så kan ytelsen falle mye. Begriper ikke at

noen overhodet starter en pc de vet det er virus på.

Jeg regner med at det er et antivirusprogram på den nevnte pc'en og da er man havnet "i grøfta" om det er virus som ikke nøytraliseres av dette programmet.

 

Der jeg jobber gjør vi det enkelt - reinstallasjon uten retrettmulighet.

I noen tilfeller henter vi ut dokumenter og liknende som ikke er lagret på server.

 

M.v.h.

 

Jan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Nå kan alle dere som har sett negativt på mac juble: vi får ikke mac og vi må beholde de PC'ene vi har.

 

Nå er harddisken min på tur til å ryke, men er ikke overrasket akkurat. Alle i klassen er irriterte for at vi ikke får mac, mange har problemer og sånt.

 

Menmen..

Lenke til kommentar

PCene vi har på skolen min er så tragiske at det ikke skulle vært lov en gang.

 

Det gjelder både de stasjonære og de bærbare

 

 

Hvilke problemer sliter dere med da?

 

Er helt enig her... Helt utrolig.. Nå har ikt måtte kjøpe ny lader og underdeksel (det er min feil, eller deler av min feil) og harddisk (ikke min feil)

Lenke til kommentar

Konklusjnen blir som følger, jeg vil påstå at brukerfeil 99% av tilfellene forårsaker at pc'ene blir trege. Ikke kom å si at batteriet faller ut fordi pc'en er treg. Det faller ut fordi pcen får hard medfart. Folk setter seg på bussen slenger sekken i setet, kommer på skolen slenger den ved siden av pulten, tar opp pc'en og legger den skjødesløst på pulten. Man har den på fanget, i senga på dyna så vifta ikke "Får luft" også klager man når vifta bråker og pc'en plutselig blir varm.

Dette er min erfaring også etter flere år som IT-ansvarlig på en videregående skole.

 

Hei, jeg jobber som IT-supporter i et stort firma.

Det er nok ikke bare "unge" som sliter med å fylle på med ulike programmer og

bruke pc'en ukritisk på nett.

 

Trådstarter har vel ikke ennå kommet med de konkrete spesifikasjonene på sin HP ?

Modellen er god nok forutsatt at det er satt opp riktig og at pc'ens kapasiteter

ikke er brukt opp av annen 'dritt'.

Jeg etterlyser et grunnkurs for de som får pc som viser hva som skjer med en pc som

brukes til "alt mulig".

 

Jeg re-installerte nettopp en 6 år gammel bærbar privat og den går som et uvær

i forhold til for noen dager siden.

I denne saken hadde det vært bedre å fått til en ordning med reinstallasjon enn

å stille krav som ikke vil innfris.

Men er problemene formulert mye bedre enn i starten av denne tråden og støttet opp

av tekniske detaljer, kan det vekke noens interesse for å hjelpe.

 

Selvsagt kan de pc'ene skolene har fått tildelt være for svakt spesifisert,

men HP Elitebook 8530p var originalt P8600 prosessor og oppover med tilhørende

matchende deler?

 

Men hvis det er virus eller spyware tilstede, så kan ytelsen falle mye. Begriper ikke at

noen overhodet starter en pc de vet det er virus på.

Jeg regner med at det er et antivirusprogram på den nevnte pc'en og da er man havnet "i grøfta" om det er virus som ikke nøytraliseres av dette programmet.

 

Der jeg jobber gjør vi det enkelt - reinstallasjon uten retrettmulighet.

I noen tilfeller henter vi ut dokumenter og liknende som ikke er lagret på server.

 

M.v.h.

 

Jan

 

Jeg har hatt virsu, ganske mye også, det må jeg ærlig innrømme. Jeg har 2 antivirsu program på PC'en (Trend (må ha det pga cisco clean...) også har jeg Avast.

 

PC'ens spesifikasjoner aner jeg ikke, så på det da jeg fikk pc'en men har mistet siden.

Lenke til kommentar

Jeg har da kjørt Adobe programmer (Adobe Design standard pakken, Adobe profesional og Lightroom) helt fint på dårligere maskiner enn den du beskriver.

Jeg er enig i at en Mac ville vært ideelt for dere, men jeg vil også påstå at den dere har nå er god nok.

Poenget med maskinen dere får tildelt av skolen er nettopp at den skal være god nok for det arbeidet dere skal gjøre på skolen og ikke et fnugg mer.

Jeg støtter det SSGXD skriver, at det er alt det andre av fanteri og fjas (ikke skolearbeid) som foregår på maskinene til elevene som skaper problemene, og ikke maskinvaren.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

PCene vi har på skolen min er så tragiske at det ikke skulle vært lov en gang.

 

Det gjelder både de stasjonære og de bærbare

 

 

Hvilke problemer sliter dere med da?

 

Er helt enig her... Helt utrolig.. Nå har ikt måtte kjøpe ny lader og underdeksel (det er min feil, eller deler av min feil) og harddisk (ikke min feil)

110% din feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt virsu, ganske mye også, det må jeg ærlig innrømme. Jeg har 2 antivirsu program på PC'en (Trend (må ha det pga cisco clean...) også har jeg Avast.

 

PC'ens spesifikasjoner aner jeg ikke, så på det da jeg fikk pc'en men har mistet siden.

 

Hei !

 

Vel, det er nok ikke å forvente at man skal vite at to anti-virusprogrammer motarbeider

hverandre.

Jeg har sett flere varianter av dette, Både BSOD grunnet at pc'en ikke tillater mer

enn et visst antall programmer som har de tillatelser som AV-programmer har til at begge

programmer "krangler" om den samme kontrollen og ikke slipper andre prosesser til.

 

Eneste måte å avgjøre hva som er tilfelle med tanke på ytelse, er ren nyinstallasjon og tester med aktuell programvare.

Uten tvil vil den aktuelle pc'en være kraftig nok til oppgavene.

"Søler" man inn programvare uten å undersøke hva de legger beslag på av kapasitet, er man på

feil spor igjen.

 

Prøv derfor å se situasjonen fra pc'ens side. Den har en kapasitet som uansett merke og oppbygning har sin begrensning. Banker man i gang mange programmer som alle skal være klare til action (MSN, Skype, cd-rippere, mobilkommunikasjon m.m.) blir det lite overskudd.

 

For å undersøke disse prosessene finnes det utallige beskrivelser på nettet.

 

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...