Gå til innhold

Reise billig alene 6mnd minst. tips og innspill? :)


Anbefalte innlegg

via kinareiser koster det 5000 kroner. mente du at jeg kan få det billigere om jeg kjøper direkte fra russland?

Nå vet jeg ikke hvilken klasse og hvor mange stopp du har lagt opp til -- vi betaler i sommer rundt 4600 for 2. klasse hele veien med stopp i Irkutsk og Ulan Bator. Dette er fra Real Russia, hadde blitt litt billigere å kjøpe billetter i Russland, Real Russia skal tross alt ha betalt for strevet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Helt åpen for generelle spm i tråden, men jeg ble litt gira på tanken om å reise ned til nz. Usa var en god idè, men uinteressant for meg... Jeg vil gjerne få kultursjokk og møte store utfordringer. Jeg er fullt forberedt på å bli rana opptill flere ganger. Dette er ikke en "ferie" for meg, men heller en kickstart på det å klare seg selv. Vet ikke hva jeg vil senere i livet, og tror en reise kan klarne tankene litt. Kanskje jeg skal ta ruten fra moskva.. Egentlig var jeg interessert i reise gjennom Afrika, men det lar seg kanskje ikke gjøre? Jeg vet jeg muligens gaper litt høyt, men jeg må bare begynne et sted.

Afrika er gøy. Jeg har selv vært et par ganger i Kenya, i Uganda og Rwanda, og en del i Nord-Afrika. Det eneste stedet jeg slapp unna turister var egentlig midt i Kigali og downtown Nairobi, jeg så nesten ingen andre hvite som gikk rundt … I Virunga osv. var det plenty med europeere.

 

Det finnes flere turoperatører som arrangerer trans-Afrika-turer fra f.eks. Kairo til Cape-Town, men da snakker man noen måneder på veien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sånn, nå har jeg fått orden på litt ting!

Jeg skal antageligvis ta det gode rådet og reise med tog ned til beijing. Etter å ha drøftet med en reiseguide har jeg funnet ut at jeg ikke skal stoppe noe sted for å sove, grunnet at det tydeligvis er veldig dyrt i russland/mongolia + vanskelig å få med noe særlig på kort tid.

 

I beijing skal jeg se om jeg finner på noe særlig moro. Jeg har sett turistguides til hva man må få med seg, men jeg er desverre ikke sånn som søker historiske plasser. Jeg vil finne de fine parkene, se sjonglører + gatekunst, dra på utesteder (ikke de dyre, men de interssante) og takker ikke nei til flott natur (selv om jeg regner med å få en god dose på togturen).

 

Etter beijing skal jeg reise meg videre gjennom asia og stoppe litt i f.eks Thailand. Jeg har tvunget meg selv til å innse at det finnes andre folk enn keege bærums gutter i thailand, og ønsker å få med meg "the beach" aktige steder, bo på strand og se fantastisk natur igjen. Så må jeg nok innom bangkok + pattaya om tid og penger strekker til.

 

deretter bærer turen videre gjennom malaysia til singapore, så til NZ. Etter det får vi se hva jeg finner på. Må nok få meg jobb i NZ for å finansiere videre reising.

 

VIKTIGE SPØRSMÅL: Er det vanskelig å reise i Asia? Hva er billigst og mest gøy å reise med? Jeg regner med at jeg kan få hjelp med å komme fra beijing til thailand av tourguides og kart, men kanskje jeg bør ha nogenlunde oversikt i forkant..

 

Ellers suuuuuuuuuulter jeg etter tips og info om steder!!! Mat meg om dere har noe å komme med!

 

Takk foressten, Thefka, for et veldig hyggelig og motiverende svar :)

mvh

Lenke til kommentar

hvor mye penger haru tenkt og bruke på hele reisen?

 

jeg har nettopp kommet hjem (4 dager siden) fra en 8 måders reise i Asia nå, India 5 og halv månde, singpore 1 uke, malaysia 3 uker, Filipininene 3 uker, thailand 3 uker og cambodia 3 uker nå.

 

på hele turen inkl. forsikring 11 fly turer inkl norge til india og bangkok hjem. kjøp av nytt kamera (g11 med dykkerhus) ny pc, 4 dykkerserfikat (rescue, divemaster, deep dive og nitrox) stått på ski i kashmir med leie av utstyr i flere uker og over 50 dykk pluss MASSE shopping, sendt 7 pakker hjem til norge brukte jeg litt under 65 000kr.

 

jeg brukte ikke reiseagenter i det hele tatt for ta blir det altid mye mye dyrere, brukte ikke guidbøker som lonely planet og sånt.

 

IKKE STOPPE på den transibiriske? det er jo det som er hele vitsen med turen er jo stopp på veien. da er det jo bedre og ta fly direkte til kina letter du finner du billetter til under 3000kr. da sparer du også penger på visum til mongolia og russland.

 

jeg skal selv ta den transibiriske til høsten og skal ha rundt 10 stopp. jeg flyr til moskva og fikser alt der selv, man sparer noen tusen på det

Lenke til kommentar

Jeg regner med å bruke sånn 60-70, men håper å få meg jobb på veien som bartender eller noe sånt. Jeg ble fortalt at det ville koste enormt mye mer å stoppe på togturen. Jeg tar den for å møte folk + se natur. er jeg ute å kjøre?

 

hvor mye penger haru tenkt og bruke på hele reisen?

 

jeg har nettopp kommet hjem (4 dager siden) fra en 8 måders reise i Asia nå, India 5 og halv månde, singpore 1 uke, malaysia 3 uker, Filipininene 3 uker, thailand 3 uker og cambodia 3 uker nå.

 

på hele turen inkl. forsikring 11 fly turer inkl norge til india og bangkok hjem. kjøp av nytt kamera (g11 med dykkerhus) ny pc, 4 dykkerserfikat (rescue, divemaster, deep dive og nitrox) stått på ski i kashmir med leie av utstyr i flere uker og over 50 dykk pluss MASSE shopping, sendt 7 pakker hjem til norge brukte jeg litt under 65 000kr.

 

jeg brukte ikke reiseagenter i det hele tatt for ta blir det altid mye mye dyrere, brukte ikke guidbøker som lonely planet og sånt.

 

IKKE STOPPE på den transibiriske? det er jo det som er hele vitsen med turen er jo stopp på veien. da er det jo bedre og ta fly direkte til kina letter du finner du billetter til under 3000kr. da sparer du også penger på visum til mongolia og russland.

 

jeg skal selv ta den transibiriske til høsten og skal ha rundt 10 stopp. jeg flyr til moskva og fikser alt der selv, man sparer noen tusen på det

Lenke til kommentar

Nei du et ute på togtur. :tease:

 

Jeg trodde det var ganske vanlig med lengre stopp så man får gått litt rundt og sett seg om. Men det blir vel ikke tid til de helt store ekskursjonene fra togstasjonen.. Ifølge de jeg kjenner som har tatt den Transsibirske er det mye flott å se, mye vodka fra fremmede russere, men også endeløse stepper uten særlig variasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig er ute etter kultursjokk osv. har jeg hørt at man kan dra til Nord-Korea fra Beijing. Kanskje noe å gjøre etter at du har gått av den Trans-sibiriske? Du må ha med guide og jeg regner meg at det ikke blir billig. Du kan heller ikke være så lenge du vil i Nord-Korea.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...