Gå til innhold

Reise billig alene 6mnd minst. tips og innspill? :)


Anbefalte innlegg

hei. har lenge hatt en drøm om å reise rundt omkring, og siden jeg nå har klart å jobbe 1 år snart har jeg klart å spare opp litt. Jeg har lyst til å bruke minst mulig, og er klar for å gjøre alt fra haiking til lange bussturer. Første målet mitt er å komme meg ned til NZ for å feire jul med en kompis og bo der en stund. Etter det er jeg litt blank.

 

Dette kan virke tafatt, men jeg har tenkt på det kjempelenge. Problemet er bare at jeg ikke klarer å finne ut hvor jeg vil, og hvordan. Har fått mye anbefalinger om killroy løsninger, men er ikke sikker på hvor jeg vil engang.

 

1. Kan dere hjelpe meg litt igang, dere som har gjort dette før meg? Sider, bøker, tips?

2. Hvis en tenker å reise billig og tungvindt, er det fremdeles mulig å rekke ned på NZ på en måned?

 

Har mest lyst til å besøke Sør-amerika etter NZ, kanskje det er en ok idè geografisk?

Vil lengst mulig unna nordmenn og turister som mulig, for å se hvordan andre mennesker lever og dele kultur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å haike seg til NZ er ikke så enkelt. Du må nok fly eller ta båt. Jeg har en anelse om at rederiene ikke er så interessert i i å ha ufaglærte aventyrere ombode, men du kan jo kontekte noen norske rederier for å høre om det er mulig å jobbe seg jorden rundt.

 

Ellers er jo Australia ikke langt unna når du skal til NZ, det er også mye tryggere en søramerika. Og turister må du idag regne med å treffe på overalt.

Lenke til kommentar

Har reist både til trygge og utrygge steder og alt er selvsagt mulig, men det kommer ann på hva man forventer. Noen foretrekker "enkle" destinasjoner hvor alt fungerer og man kan snakke engelsk, mens andre foretrekker områder med utfordringer med språk, transport som delvis fungerer, enkle sanitære forhold, korrupt politi og ransforsøk. Det kan bli en spennende tur med mange gode historier, men man bør være klar over hva man drar til.

Lenke til kommentar

Det er jo forskjell på å aldri forlate Tøyensenteret og å rusle rundt i Ciudad Juárez med en hagle i nevene; ville ikke vært redd for Sør-Amerika om man bare er litt bevisst på å ikke ende opp i de verste områdene.

 

Hvis det er prisen som gjør at du skulle bruke lang tid til New Zealand ville jeg bare droppet det. Det billigste og greieste er å fly -- men du kan kanskje spare litt på å finne billige billetter til en større flyplass (Amsterdam/London?) selv, og se hva du finner av billetter videre derfra.

 

Skal du reise tungvindt for moro skyld har du jo den Trans-Sibirske jernbanen som en naturlig start. Jeg ville valgt (og drar i sommer) varianten gjennom Mongolia. (Alternativt kan du ta toget til Vladivostok og ferje videre til Japan.) Da ender du i Beijing, derfra tar du tog til Hanoi, og finner et tog videre til Saigon. Deretter er det en del buss gjennom Kambodsja etc., Pnohm Penh -> Battambamg om jeg husker rett, så tog til Bangkok. Deretter er det helt kurant å komme seg til Singapore med tog.

 

Så langt er alt plain sailing, problemet er at det ikke går ferjer fra hverken Singapore eller Indonesia til Australia eller direkte til New Zealand. Best bet er å finne et containerskip som tar med noen få passasjerer; dette kommer nok alene til å koste deg mer enn flybilletten fra Norge. Antageligvis må dette gjøres i to stopp, først til Australia, deretter New Zealand. Å finne to skip som kan ta deg med kommer nok til å innebære en del venting, og langt mer kostnader enn det som er moro.

 

Moskva -> Singapore med bakketransport har jeg tro på. Deretter ville jeg nok funnet meg en dertil egnet flybillett.

Lenke til kommentar

Den øverste veien så ut som en artig variant hvis det begynner å regne. :D Skjønner godt at de som krysser afrika på langs får en del lange stopp og tunge erfaringer her og der.

 

Helt enig at det er verdt å tenke over om man egentlig er mentalt forberedt på det man har planer om å gjøre. Husker ennå sjokket jeg fikk første gang jeg kom ut av en flyplass i India; kaos og synlig fattigdom hinsides alt jeg hadde trodd kunne eksistere.

Lenke til kommentar

Nå er vel India en av de plassene der man kan oppleve å få størst kultursjokk, om man ikke har reist mye fra før da :)

 

Spør bare av nysgjerrighet: Har du reist mye Robertaas? Og i så fall hvor? Flere store reiser?

 

Til TS: Som Euklid sier er jo etappen Moskva -> Singapore mulig å gjøre. Alternativt kan du jo fly til New York (kan få grei pris på enveisbillett utenfor sesong her), og ta en haiketur tvers over USA. For mange frister jo kanskje dette mer, enn å sitte og se på landskapet i Nord-Russland, i tillegg til de småshabby veiene i Sørøst-Asia. I USA er de aller fleste vennlige og her kan du treffe på masser av folk som skal samme vei. Når du er kommet deg til LA, kan du ta fly til Auckland :)

Lenke til kommentar

Nå er vel India en av de plassene der man kan oppleve å få størst kultursjokk, om man ikke har reist mye fra før da :)

India er et frontalangrep på samtlige sanser. Spennende, men man bør være forberedt på det.
Spør bare av nysgjerrighet: Har du reist mye Robertaas? Og i så fall hvor? Flere store reiser?
I perioder reiser jeg mye. Har de siste årene ligget på en tur i måneden og helst utenfor Europa. Da jeg ikke har ubegrenset med fridager blir det endel ganske fjerne helgeturer slik som Machu Picchu sist helg. Prøver å få inn et par lengere opphold også i løpet av året.

 

 

post-18989-1274657956,9171_thumb.png

Lenke til kommentar

Okei. Ikke dårlig! Mulig jeg kaprer tråden her, men trådstarter har vel fått grei respons? Trenger bare et kort svar, om du kunne være så snill. Så at du hadde reist endel (mildt sagt) i Europa. Tenker kanskje ta meg en kort interrail-ferie nå i juni. Alt fra 14-22 dager. Anbefalinger på hvor jeg burde reise? Har vært på interrail før, da gikk turen grovt praha-budapest-roma-monaco-paris-london, så trenger ikke egentlig dra til noen av de plassene. Fant billige flybilletter til Roma, så tenkte kanskje å ha det som utgangspunkt. Det skal være en avslappning-bade-og-innslag-av-storby-ferie :) Kan nevnes at jeg er i begynnelsen av 20-årene. Spesielle plasser du vil anbefale?

Lenke til kommentar

hvis du vil reise billig er India er fint sted.

 

jeg har nesten nettopp hvert der i 5 og halv maande. husker ikke helt hvor mye jeg brukte men det langt over 50% billigere i india enn thailand og landene rundt. hvis du vil leve billig ikke fra til Thailand. thailand er ogsa det mest kjedelige landet jeg nosensinne har hvert i.

 

sikkerhet, paa turen min har jeg hvert i Kashmir en stund ( beste stedet i india) man ser miltaer pa gata over alt med maskingevaer, og da mener jeg over alt. jeg har ogsa hvert i bangkok naa mens "urolighetene" har paagatt maken til overdrivelse i media skal man lette lenge etter, var bare et kvartal som var ille, resten av bangkok var totalt fredelig og var ingen problem og gaa ute

Lenke til kommentar

Takk for svar! Helt åpen for generelle spm i tråden, men jeg ble litt gira på tanken om å reise ned til nz. Usa var en god idè, men uinteressant for meg... Jeg vil gjerne få kultursjokk og møte store utfordringer. Jeg er fullt forberedt på å bli rana opptill flere ganger. Dette er ikke en "ferie" for meg, men heller en kickstart på det å klare seg selv. Vet ikke hva jeg vil senere i livet, og tror en reise kan klarne tankene litt. Kanskje jeg skal ta ruten fra moskva.. Egentlig var jeg interessert i reise gjennom Afrika, men det lar seg kanskje ikke gjøre? Jeg vet jeg muligens gaper litt høyt, men jeg må bare begynne et sted.

Lenke til kommentar

Afrika lar seg jo gjøre, men det koster fort ganske mye penger. Det er jo f.eks. mange som kjører hele kontinentet på langs, men du skal være mer enn litt kreativ for å få det til en noenlunde fornuftig pris.

 

Hvis du er villig til å leve med enkel standard på toget kan du komme ganske billig til Beijing (eller Vladivostok), litt avhengig av hvor mange stopp underveis du ønsker (flere stopp = dyrere billetter).

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

ikke sant... da mister jeg jo fort litt av poenget med å reise sakte og. Jeg tenker å komme meg til nz iløpet av en mnd eller to, så jeg får god tid til å stoppe å titte meg rundt. Men hvis det fører til at alt blir kjempedyrt så må jeg revurdere.

Lenke til kommentar

Billigste måte å komme seg til New Zealand er nok å fly, men om du likevel skal reise skader det jo ikke å betale litt for å få noen opplevelser på veien -- alternativet ville jo være å bruke mer penger når du er lenge i New Zealand, eller på de neste destinasjonene?

Lenke til kommentar

ja forsovet... Men den trans-sibiriske togturen virka jo spennende! vil det fungere som en dødslang tur, eller kan jeg hoppe av og titte meg rundt så ofte og lenge jeg vil? da vil antageligvis biletten bli litt dyrere og? hmmmmmmmmmm

 

edit:

Kan jeg stoppe andre steder enn Ulaanbaatar?

Svar: Ja, ved en individuell reise kan man skreddersy et opplegg med hoteller og sightseeing og flere stopp, som f. eks i Irkutsk, ved Bajkalsjøen, Novosibirsk osv.

Kilde : http://www.kinareiser.no/vare_reiser/den_transsibirske_jernbanen/4960.html

Endret av Jimstar
Lenke til kommentar

Du kan stoppe mange steder, men det blir dyrere jo flere stopp du skal ha. Billetter må kjøpes på forhånd, så hvis du vil være sikker på å ikke være strandet i en råtten småby i Sibir en ekstra dag eller tre begrenser det hvor mye fleksibilitet du har på turen. Se f.eks. Real Russia for billettpriser etc. Du får det nok en del billigere enn dette om du kjøper billetter på togstasjoner i Russland.

Lenke til kommentar

Om du virkelig vil reise og se verden bør du ikke droppe Sør-Amerika... Det er også et sted du kan komme deg et stykke med engelsk (spansk lommeordbok er tilrådelig), siden landet ikke ligger mer enn en to-tre timers flytur fra Miami/USA. Sør-Amerika byr på mange fine opplevelser, og så lenge du ikke er en heftig digg, blond jente, eller roper spanske fornærmelser til tattoverte gjengmedlemmer, bør du klare deg, selv i Caracas og andre Sør-Amerikanske hovedstader. Tenker du kun å reise i eksotiske/fremmede områder, eller ønsker du å se USA/Europa også? Med tog kommer du deg langt, særlig i Europa, og det kan være en fordel å reise steder folk skjønner engelsk, da språkbarriæren kan få deg opp i meget kinkige situasjoner. Lykke til på ferden! Dette høres ut som et misunnelsesverdig givende prosjekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...