Gå til innhold

Excel, automatisk målsøking?


emyr

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg får Excel til å automatisk forandre en verdi for å holde en annen verdi konstant. Målsøking gjør jo dette, men bare når jeg gjør det manuelt.

Jeg vil att dette skal skje automatisk når jeg forandre noe.

 

Har lastet opp en fil her: Regneark

 

Jeg vil att prosentsatsen skal forandre seg automatisk slik att timeprisen holder seg på 850kr, hvis jeg forandrer på noen av de andre verdiene.

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av emyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis timesatsen skal være 850 så bør vel celle G8 simpelthen inneholde 850, ikke en formel.

 

Mulig jeg tenker feil nå. Men hvis du holder fortjeneste utenom utgiftspostene dine (slett B17), og skriver 850 i G8, Så får du

 

Utgifter: =B18

Break even antall solgte timer: =B18/G12

Antatt inntjening: =G5*G12

Antatt fortjeneste: =G5*G12-B18

Antatt fortjeneste i %: =G5*G12/B18-1

 

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Hvis timesatsen skal være 850 så bør vel celle G8 simpelthen inneholde 850, ikke en formel.

 

Mulig jeg tenker feil nå. Men hvis du holder fortjeneste utenom utgiftspostene dine (slett B17), og skriver 850 i G8, Så får du

 

Utgifter: =B18

Break even antall solgte timer: =B18/G12

Antatt inntjening: =G5*G12

Antatt fortjeneste: =G5*G12-B18

Antatt fortjeneste i %: =G5*G12/B18-1

 

Beste hilsen Harald

 

Dette hadde sikkert vært en løsning, men jeg må følge dette oppsettet, og kan ikke forandre det på den måten..

Lenke til kommentar

Ah ok.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at regnestykket må "gå i ring" når du fører resultatet tilbake som utgift. Men jeg skal se om jeg kommer på noe.

Målsøking er egentlig en programmert affære, du trenger kanskje makroer for å lage noe tilsvarende (xls eller xlsm filformat i så fall).

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Enkelt:

 

Du må selvsagt ha med inntekter som et eget felt, da fortjeneste = inntekter - kostnader.

 

Ruten for fortjenste blir da selvsagt et resultat av forskjellen mellom inntekter og kostnader. Fortjeneste i prosent = (((3899*850)/kostnader)-1)*100 => i dette tilfellet så vil det selvsagt tilsvare 9%(9,004...), siden du legger på 9% i verkstedutgifter til timeprisen for "break even". (Timesprisen for break even er: kostnader - solgte timer)

 

Red.:

 

Du må selvsagt erstatte verdiene i regnestykket mitt med cellereferansene i regnearket ditt. (((G5*G8)/G3)-1)*100

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Enkelt:

 

Du må selvsagt ha med inntekter som et eget felt, da fortjeneste = inntekter - kostnader.

 

Ruten for fortjenste blir da selvsagt et resultat av forskjellen mellom inntekter og kostnader. Fortjeneste i prosent = (((3899*850)/kostnader)-1)*100 => i dette tilfellet så vil det selvsagt tilsvare 9%(9,004...), siden du legger på 9% i verkstedutgifter til timeprisen for "break even". (Timesprisen for break even er: kostnader - solgte timer)

 

Red.:

 

Du må selvsagt erstatte verdiene i regnestykket mitt med cellereferansene i regnearket ditt. (((G5*G8)/G3)-1)*100

 

Dette skjønte jeg rett å slett ikke:( eller fikk ikke noe nyttigt ut av dette..

Lenke til kommentar

Altså, G5 er cellereferansen til antallet timer, G8 er timeprisen eks. mva, G3 er kostnadene.

 

Formelen (((G5*G8)/G3)-1)*100 gir deg altså fortjenesten i prosent, da G5*G8(timepris * timer = inntekt) ((inntekt/kostnader)-1)*100 = resultat I utganspunktet er dette en snarvei, da man egentlig burde sagt ((inntekter - kostnader)/kostnader)*100 = resultat i prosent.

 

((3314150-3040349)/3040349)*100

 

Hvis du ser på det første eksemplet så blir svaret 1,09 noe som selvsagt er feil - derfor trekker jeg fra 1 før jeg multipliserer med 100, tallsjonglering.

 

Tilsvarende vil det derfor være bedre å benytte den siste formelen, men siden du ikke får endre oppsettet så tok jeg altså en snarvei. Siden du ikke har noen celle for inntekter så ble det enklere å gjøre det slik. Formelen blir jo i egentlig:

(((G5*G8)-G3)/G3)*100

Inntekter = G5*G8

Kostnader = G3

Sånn, ble det enklere nå? :)

Lenke til kommentar

Altså, G5 er cellereferansen til antallet timer, G8 er timeprisen eks. mva, G3 er kostnadene.

 

Formelen (((G5*G8)/G3)-1)*100 gir deg altså fortjenesten i prosent, da G5*G8(timepris * timer = inntekt) ((inntekt/kostnader)-1)*100 = resultat I utganspunktet er dette en snarvei, da man egentlig burde sagt ((inntekter - kostnader)/kostnader)*100 = resultat i prosent.

 

((3314150-3040349)/3040349)*100

 

Hvis du ser på det første eksemplet så blir svaret 1,09 noe som selvsagt er feil - derfor trekker jeg fra 1 før jeg multipliserer med 100, tallsjonglering.

 

Tilsvarende vil det derfor være bedre å benytte den siste formelen, men siden du ikke får endre oppsettet så tok jeg altså en snarvei. Siden du ikke har noen celle for inntekter så ble det enklere å gjøre det slik. Formelen blir jo i egentlig:

(((G5*G8)-G3)/G3)*100

Inntekter = G5*G8

Kostnader = G3

Sånn, ble det enklere nå? :)

Nei egentlig ikke;) Svaret blir 9 når jeg legger inn denne formelen, men hvordan skal dette hjelpe meg til å få excel til å automatisk finne riktigt % fortjeneste for å holde timeprisen på 850 hvis jeg forandrer på kostnadene?

Lenke til kommentar

Ok, her må over på helt grunnleggende økonomi forstår jeg. :wee:

 

Fortjenesten er det du sitter igjen med, ETTER at du har betalt kostnadene. 9 er helt riktig i dette tilfellet, da

 

kostnader - inntekter = fortjeneste

 

I dette tilfellet hvor timeprisen er 850 kr, så er den et resultat av

kostnader/timer=timepris*1,09(til verkstedkostnader)

 

kostnader/timer=timepris for break even. Timeprisen din er altså 850 kroner, da:

Kostnadene er: kr 3 040 349

For å gå i null, så må bedriften altså tjene kroner 3.040.349 - jeg vet ikke hvorfor det er 3899 timer, men det er mulig det står i oppgaveteksten?

 

For å gå i null(break even) så må bedriften altså ha en timepris som tilsvarer:

Kostnader/timer = timepris

3.040.349/3899 = 779,776 ~779,78

 

Vi ser av formelen i cellen og av teksten ved timeprisen at den inkluderer 9% verkstedmateriell:

779,78*1,09 = 849,95 ~850

 

Det du nå har gjort er egentlig å skape en fortjeneste på 9%, 3040349*1,09=3313980,41

Cellen for fortjeneste i prosen blir da resultatet av:

(inntekter-kostnader)/kostnader=fortjeneste

3313980-3040349=273631

 

Fortjeneste i prosent er lik fortjeneste/kostnader*100

(273631/3040349)*100= 8,99%

(Feilen på 0,01 prosent, kommer her av at jeg har avrundet enkelte steder, noe man unngår med formelen jeg postet i forrige post.

 

Når jeg gjorde alle disse operasjonene i en smekk, så ble svaret(av naturlige grunner) 1,09 - derfor trakk jeg fra 1, før jeg multipliserte med 100.

 

Det viktige her er at du forstår formlene og enkel prosentregning.

 

resultat = inntekter - kostnader (resultatet kan være både positivt(fortjeneste) og negativt(underskudd)

 

Formelen jeg har gitt deg, regner ut fortjenesten basert på tallene som står i de andre cellene. Det vil si at fortjeneste/underskudd, vil endre seg i takt med at tallene i de andre cellene endrer seg.

 

Se f.eks på B18, det er en summering av alle kostnadene =SUMMER(B3:B17), dette tallet overføres til G3 ved at det i cellen G3 står: =B18. Endrer du kostnadene, så vil altså G3 endre seg automatisk da G3 er resultatet av innholdet i cellene B3:B17.

 

Problemet her er dog at timeprisen din baserer seg på kostnader / timer, det fører til at timeprisen endrer seg, når du endrer kostnadene. Jeg synes det er merkelig oppsett i dette skjemaet, jeg kunne veldig gjerne tenkt meg oppgaveteksten til denne oppgaven, da jeg sterkt mistenker at du har misoppfattet oppgaven, da oppsettet ikke stemmer overens med det du ønsker å gjøre. For alt du trenger å gjøre for å holde timeprisen konstant, er å skrive inn timeprisen manuelt, fremfor å bruke formlen. Formlen der baserer seg på at du skal gå i null, men legge på 9% for verkstedmateriell. Derfor er timeprisen dynamisk, enten du vil eller ikke.

 

Red.: For å gjøre siste avsnitt tydligere, så må du skrive inn antall timer og timeprisen manuelt for å oppnå det du ønsker, ønsker du å gå i pluss så må du definere at antallet timer er et resultat av kostnader/timepris. Er det likegyldig om du går i pluss eller minus, men at timeprisen skal stå fast, så må du altså endre antallet timer til kostnader/timepris.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Takk for det Harald, det er godt å kjenne at NOE sitter igjen oppe i topplokket siden det er over 10 år siden jeg hadde bedriftsøkonomi på videregående. :wee:

 

Må si dere er over middels hjelpsomme:) Takk skal dere ha. Problemet er nok att jeg prøver å gjøre noe som ikke er mulig. Fordi jeg har fortsatt ikke fått svar på det jeg lurte på.

 

Jeg driver med en eksamensoppgave som er en forretningsplan for å starte opp et bilverksted.

Utregningen av timepris er en del av et større budsjett med blant annet kapasitetsplan og kostnadsbudsjett.

 

Utregningen av timepris etter selvkostmetoden er en metode vi lærte på skolen, derfor regner jeg med at det er positivt at jeg tar med denne metoden i besvarelsen.

 

Problemet oppstår når jeg forandrer på noe et annet sted i budsjettet, slik att kostnadene som timeprisen er regnet ut fra forandrer seg, fordi:

Vi må jo ha en timepris som er på samme nivå som andre verksted i området.

 

Dette er egentlig ikke noe problem, da jeg kan forandre % fortjeneste manuelt etterhvert, men det ville vært enklere at det går automatisk, fordi da kan jeg f.eks forandre på antall ansatte eller effektiviteten på verkstedet(antall timer), og f.eks årsresultat forandrer seg automatisk.

Hele budsjettet hadde kunnet henge sammen hvis jeg hadde fått denne ene tingen til å skje automatisk.

 

Var dette oppklarende?

Det er godt mulig du har gitt meg en løsning på problemet, men da er jeg nok for dum til å forstå det.

 

Jeg har lastet opp en ny fil der jeg har laget en rute for timepris uten å blande inn verkstedmateriell for å unngå forvirring: http://myrheim.com/div/timepris.xlsx

 

Spørsmålet er altså:

Hvordan får jeg rute F17 til å forandre seg automatisk for å holde rute G7 på 850kr hvis noen av de andre verdiene forandre seg?

Lenke til kommentar

Innebærer denne metoden å føre fortjeneste tilbake som utgifter? Det er det vi stiller spørsmål ved (eller egentlig ber deg la være). Vi kommer ikke videre før du tar stilling til det. Ikke se deg blind på egen innfallsvinkel, se problemet "fra månen" av og til. Og om ikke sensor skulle sette pris på det, vit at det meste av arbeidslivet belønner selvstendighet og "out of the box thinking".

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Innebærer denne metoden å føre fortjeneste tilbake som utgifter? Det er det vi stiller spørsmål ved (eller egentlig ber deg la være). Vi kommer ikke videre før du tar stilling til det. Ikke se deg blind på egen innfallsvinkel, se problemet "fra månen" av og til. Og om ikke sensor skulle sette pris på det, vit at det meste av arbeidslivet belønner selvstendighet og "out of the box thinking".

 

HTH. Beste hilsen Harald

 

http://www.kunnskapssenteret.com/articles/3111/1/Resultatberegning-etter-selvkostmetoden/Resultatberegning-etter-selvkostmetoden.html

 

I utgangspunktet har jeg vel satt opp dette korrekt? Fortjenesten blir på en måte en utgift i dette regnestykket.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere henger dere opp i måten dette blir regnet ut på?

 

Blir det bedre på denne måten?: http://myrheim.com/div/timepris2.xlsx

Endret av emyr
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg fikk det nesten til ved hjelp av dette:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

On Error Resume Next

bSuccess = Range("E8").GoalSeek(900, Range("E17"))

On Error GoTo 0

If Not bSuccess Then

MsgBox "Goal Seek Failed for Cell ""17""!"

End If

End Sub

 

Eneste jeg må gjøre nå er å flytte markøren i den delen som jeg har utregning av timepris.

Kan jeg få det til så skje med en gang jeg forandrer noe i et annet regneark?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere henger dere opp i måten dette blir regnet ut på?

 

Ok, jeg trodde det var utregning som var spørsmålet? Da kan jeg ikke hjelpe deg dessverre.

 

Beste hilsen Harald

 

Beklager hvis jeg har formulert meg feil. Tusen takk likevel:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...