Gå til innhold

Spørretråd om militæret (spør og svar her)


*F*

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal litt etter nyttår i militæret og ser at jeg etterhvert sikkert kommer med mange små spørsmål angående militæret.

 

Så jeg dedikerer denne tråden til at folk kan stilla alt mulig av småspørsmål om militæret, samt at dere som er i militæret, eller har vert i militæret kan svare oss på dem.

 

Ok, første spørsmål er egentlig.

Jeg skal inn i Brigaden Nord, i Sambandsbattaljonen.

Hvordan er egentlig tingene utenom treningsting der? Man har vel en del fritid (hvor mye fritid har man?) og hva gjør man egentlig i denne fritiden?.

 

Har man lov å ta med seg en laptop f.eks og sitte å surfe på internett og slikt?, er det internett der i det heletatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva man gjør på fritiden i militæret er vel det samme de fleste steder..

Enten man drar ut på byn med gutta fra troppen eller så sitter man og spiller kort/ser på tv eller film og gomler i seg myye usunn mat ala snop og chips.

haha..

 

Men man gjør selvsagt andre vetige ting. Enkelte trener. Er kos når enkelte fra troppen er med på litt innefotball ol for så å leie film eller henge på kassernen og snakke drit.

Lenke til kommentar

På de basene jeg har vært på, så består soverommet av 3 køyer, 6 skap, en hylle, et bord og noen stoler. Grei størrelse på rommene. Men dette varriere selvsagt fra sted til sted. Noen har eventuelt vask og speil på rommet eller kanskje er færre på rommet.

 

Oppholdsrommene varrierer også fra sted til sted,. Velferden har ofte gode ordninger med internett, sofaer, TV, gjerne en liten sjappe der de selger litt hverdagsting sin toalettsaker, snop, blad, mat, brus, tobakk osv.

 

Ikke bekymre deg for mye. Å ta med PC er ikke noe problem heller. Har et par kompiser der oppe, og de har det ikke så gale ;)

Sambandsbataljonen har det ikke så verst har jeg hørt.. :p

Lenke til kommentar

SBBN i Troms er et fint sted, tjenestegjorde der selv i 2006 som vognfører på lastebil. Ikke noe problem med internett og slikt, det fungerte stort sett fint. Etter rekruttperioden så varer stort sett tjenestedagene fra 6 om morran til middagstider også har man fri kvelden og i helger så sant det ikke er øvelse.

Lenke til kommentar

Jeg er født i 1992, altså jeg måtte svare på sesjon del 1 på internett for så å bli vurdert om jeg skulle gå videre til del 2. Jeg er interessert i å bli brannmann dermed har jeg lyst å komme inn i brannvesenet i militæret. Jeg skal ut i lære etter sommeren, så er ikke aktuellt å utføre førstegangstjenesten før jeg 20-21 år gammel. Jeg fikk nettopp brev der det stod at sesjon nå til høsten ikke var aktuellt pga. utdanning, dette er jo forstålig men et par av kompisene mine som heller ikke er ferdige med utdanningen, fikk beskjed om at de skal på sesjon.

 

Er dette vanlig?

Er litt bekymret for at jeg ikke får utføre førstegangstjenesten :roll:

 

håper ikke dette ble alt for off topic

Endret av Shjatå
Lenke til kommentar

Jeg er født i 1992, altså jeg måtte svare på sesjon del 1 på internett for så å bli vurdert om jeg skulle gå videre til del 2. Jeg er interessert i å bli brannmann dermed har jeg lyst å komme inn i brannvesenet i militæret. Jeg skal ut i lære etter sommeren, så er ikke aktuellt å utføre førstegangstjenesten før jeg 20-21 år gammel. Jeg fikk nettopp brev der det stod at sesjon nå til høsten ikke var aktuellt pga. utdanning, dette er jo forstålig men et par av kompisene mine som heller ikke er ferdige med utdanningen, fikk beskjed om at de skal på sesjon.

 

Er dette vanlig?

Er litt bekymret for at jeg ikke får utføre førstegangstjenesten :roll:

 

håper ikke dette ble alt for off topic

 

De som går studieforberedende fag og de som går yrkesfag med 1 år lærlingetid skal på sesjon nå. Er lærlingetida lengere blir man innkalt senere. Alle skal ha vært på sesjon det siste året de går på vgs.

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål.

Jeg er født i 1993, går VG1 og har begynt å tenkt på hvor, når og alt det der med utdanningen min.

 

Jeg er litt usikker på, må man(ALTSÅ MÅ!) i militæret med en gang etter videregående. Går studieforberedene og har planer med å starte utdanningen min på universitet med en gang jeg er ferdig her på videregående, så jeg slipper å ta et år fri fra skolen. (militæret)

Derfor, er det muligheter som sier at man ikke trenger i militæret etter videregående?

Lenke til kommentar
Har man lov å ta med seg en laptop f.eks og sitte å surfe på internett og slikt?, er det internett der i det heletatt?

Hvis de er strenge på det med å ha sivilstæsj på rom, så kan det hende at det begrenser seg til det du får plass til i de to hyllene i skapet som er satt av til sivilstæsj og de er ikke store så det kan hende at du rett og slett ikke får plass til laptopen i det hele tatt. Det var tilfellet for meg og mange andre på GSV. Min var en 17" og den fikk ikke plass på skrå i hylla engang. Så da ble vi bare pent nødt til å klare oss uten laptop til rekrutten var ferdig, da de måtte ligge i sivilbagen som ble låst inne på et rom under hele rekrutten.. Etter rekrutten fikk tillitsvalgt tilgang til nøkkel til rommet så vi fikk henta ut ting vi trengte.. Men hvis du får plass i hylla eller hvis dere får lov å ha sivilbag under senga, så er det fritt frem med laptop med mindre de har noen sære regler der..

Lenke til kommentar
Har man lov å ta med seg en laptop f.eks og sitte å surfe på internett og slikt?, er det internett der i det heletatt?

Hvis de er strenge på det med å ha sivilstæsj på rom, så kan det hende at det begrenser seg til det du får plass til i de to hyllene i skapet som er satt av til sivilstæsj og de er ikke store så det kan hende at du rett og slett ikke får plass til laptopen i det hele tatt. Det var tilfellet for meg og mange andre på GSV. Min var en 17" og den fikk ikke plass på skrå i hylla engang. Så da ble vi bare pent nødt til å klare oss uten laptop til rekrutten var ferdig, da de måtte ligge i sivilbagen som ble låst inne på et rom under hele rekrutten.. Etter rekrutten fikk tillitsvalgt tilgang til nøkkel til rommet så vi fikk henta ut ting vi trengte.. Men hvis du får plass i hylla eller hvis dere får lov å ha sivilbag under senga, så er det fritt frem med laptop med mindre de har noen sære regler der..

 

På kasernene i SBBN er det boder i kjeller hvor hvert rom kan ha sitt sivil stæsj og det var som regel ikke noe problem å ha militærbaggen under senga med sivileting heller. Så med mindre de har blitt mye strengere eller forandret noe så burde det gå fint å ha med PC. Hadde selv min 17"W laptop i pcsekk i bunnen av skapet på rommet, kjøpte den riktignok ikke før etter rekrutten da.

Lenke til kommentar

Føler at militærkaserner generelt er like overalt, kanskje er "layouten" (eller møbleringen, som de feminine sier) litt forskjellig fra sted til sted.

 

Vi hadde det omtrent slik på Gærnes:

 

-----Dør-----Vask---Vask-----

Skap

Skap

Skap........Skap Skap Skap

Køye........Bokhylle..Køye

|

|

Køye

|................Bord

|................Bord

|---Vindu----Bord----Vindu

 

Håper dere skjønner den lett latterlige forsøket :p Stoler rundt bordet, så klart. Vi hadde også et sivilskap i kjelleren per rom, som romsjef hadde nøkkelen til hele tiden.

 

Vi var noget uortodokse, og stappet alltid pakksekken (som skal henge i skapdøra, som vist på bildene over) full av et sett siviltøy og evt andre sivileffekter.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål.

Jeg er født i 1993, går VG1 og har begynt å tenkt på hvor, når og alt det der med utdanningen min.

 

Jeg er litt usikker på, må man(ALTSÅ MÅ!) i militæret med en gang etter videregående. Går studieforberedene og har planer med å starte utdanningen min på universitet med en gang jeg er ferdig her på videregående, så jeg slipper å ta et år fri fra skolen. (militæret)

Derfor, er det muligheter som sier at man ikke trenger i militæret etter videregående?

 

ca/litt under 1 av 3 gutter innkalles fra hvert årskull til førstegangstjeneste + at en del jenter velger frivillig tjeneste i forsvaret fordi de har lyst. Også kommer en del gutter som har fått utsatt førstegangstjenesten pga utdanning, men nå er ferdig med å studere og blir tvangsinnkalt. Jeg er 92 og fikk beskjed om at de best egnede kvalifiserte vernepliktige guttene + de aller best kvalifiserte jentene som ville inn frivillig, skulle innkalles til førstegangstjeneste. Om man ikke tilhører disse gruppene så slipper man antakelig militæret i fredstid. Men du får ikke slippe militæret om du er tjenestedyktig pga utdanning i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Pleya, robbsi:

Etter hva jeg har hørt kan man søke om utsetteslse pga utdanning, det skal vist ikke være noe problem, men da må du inn senere.

 

M-G: Ser jo greie ut skapene, kan man ha hva man vil der, eller er man pålagt å ha mange tommrom man ikke kan bruke til andre ting?

Forresten hadde det vert nice med bilde av bord og stoler og slikt, eventuelt tegne over ansiktet til folk som sitter der om du har noen av dem.

 

Er dette rekruttskolen eller SBBN?

Og er det mindre skap i rekrusskolen en SBBN?

:)

 

Leo_Khenir:

3 senger per rom`? eller 3 køyesenger.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Det er visse krav til hva som skal være hvor i skapene mener jeg å huske, tror til og med det var en egen tegning av hvordan det skulle være.

Når jeg var i SBBN så ble vi fordelt i troppen vi skulle være hele tjenesten første dagen når vi kom opp, så da var det ikke noen adskilt rekruttskole i den forstand. Forsvaret er glad i standarder, så skapene er nok like de fleste steder og varierer lite i størrelse.

 

Edit: 3 køyesenger per rom = 6 mann per rom

Endret av M-G
Lenke til kommentar

Dj_Evelen: 3 køyesenger :)

 

Og når det gjelder skap, det er regler for hva som ligger i hvilken hylle. Hvis jeg ikke husker feil, så er top-to-bottom:

 

Vinterundertøy

Boxere/Sokker

Idrettstrøyer (de vanlige olive green t-skjortene)

Feltskjorter

Ullgensere (vi hadde to, komagenseren og nato-genseren)

Idrettstøy (kongens grilldress og verdens feteste 80s shorts)

Vinterkamo (eller er det den som skulle være øverst og alt annet et hakk ned?

Idrettsko

 

Her er det lov til å korrigere, det er snart 6 år siden jeg var inne :p

 

Håndklær og pakksekk i venstre dør, uniformer, AG og støvler i det store skaprommet (duh), og stridsutrustning over det store rommet. Sekker oppå skap. Hygiene øverst i den høyre døra og øreplugger og annet lite stridsteknisk nederst (er to små hyller).

Lenke til kommentar

Noen som har noe info om sjøforsvaret? Trenger man fagbrev for å bli matros?

Kan noen forklare meg hva en fregatt og kystvakt gjør? hvor lenge er de ute på sjø?

Man trenger vell ikke fagbrev for de? Og hva gjør en fregatt og kystvakt?

 

hadde sett stor pris på om noen svarte :)

Lenke til kommentar

 

Noen som har noen bilder av hvordan det f.eks kan se ut slike steder?

Oppholdsrom, soverom osv?

Disse bildene er fra mitt opphold på rekruttskolen på Madla da jeg var der for noen måneder siden :)

 

27029_10150180224920054_714130053_12045610_1941230_n.jpg

 

27029_10150180225270054_714130053_12045662_4646810_n.jpg

 

Typisk for slike rom på rekruttskolene er som sagt 8 sengeplasser, men det bor så og si aldri så mange på rommet. Under innrykk er kanskje alle sengene fylt opp, men igjen så dimmer vanligvis rundt 3-4 på hvert rom.

Sengene på Madla var laget slik at selv om man bodde 8 på et rom, så kunne man til en viss grad "trekke seg tilbake" og være litt for seg selv også.. så innredningen er ganske grei sånn sett. Man ligger ikke å glor på hverandre når man skal sove liksom, for skapet er i vegen og man får sin egen lille krok.

2 vasker og 2 speil på de største rommene.

 

Her som jeg er nå - på Kjevik, så sover vi på 4-mansrom med egen TV og eget toalett med dusj og slike ting. Men også her blir som regel ikke rommene fylt opp. Jeg bor på rom med 2 andre og har en seng over meg som ikke er i bruk. Det er også folk på kurset mitt som har et helt rom for seg selv, så det varierer veldig. Noen er så "heldig" at de bor alene, mens andre bor 4 og 4. Blir en god del annerledes som regel når man flytter ut fra rekruttskolen og blir stasjonert ut. Blir litt mer som et motellrom eller hva jeg skal si, og ikke et soverom for 8 fisende rekrutter :D

 

Begge vil jeg si har sine fordeler og ulemper. Er faktisk utrolig morro å sove mange på ett rom, for det gjør noe med det sosiale og samholde blandt de man bor med.. på den andre siden igjen er det utrolig digg å ha sin egen dusj og faktisk få noooe privatliv. Privatliv på rekrutten utgår med skyhøye knebøy, og mange kan kanskje bli litt sliten av dette. Kanskje ikke akkurat sliten, men det kan være en omveltning fra det man er vandt med. Folk rundt seg 24/7 kan kreve litt.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Ser jo faktisk oversakende bra ut, jeg så mer for meg at det var en bittelite rom som det var presset noen senger osv inn i :p

Nei, da er kanskje ikke militæret så galt likevel :p

 

Men et par som til.

 

Det er først 3 mnd-er på rekruttskole, og deretter reiser man til en annen plass (SBBN f.eks), og da får man nye folk på rommet, og sikkert bedre standard generelt sett?

 

Og hvordan er det med dusjing og slik?

Er det sånn at dem stapper mest mulig folk inn i dusjen samtidig, og lar dusjen stå ubrukt ellers, eller er det slik at man liksom kan stikke å dusje når man vil?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...