Gå til innhold

Overklokking av E8400 på ASUS P5Q deluxe


Anbefalte innlegg

hey;) jeg har prøvd og overklokke cpuen min men jeg skjønner ikke bios innstillingene til HK mitt. jeg har lyst til og klokke cpu opp til 3.6ghz fra 3.0ghz jeg vet cpuen klarer det, og jeg har en zalman kjøler fra nvidia. takker for alle svar;)

 

system:

CPU: Intel Core 2 E8400

Hovedkort: ASUS P5Q Deluxe

PSU: XFX 850Watt Black Edition

HD: Samsung Spin Point 320gb

Skjermkort: Geforce GTX 260 896mb

RAM: 4GB Corsair 800mhz

Endret av NTT_Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv de samme instillingene som disse gutta i linkene nedenfor har brukt og se hvordan det funker på ditt utstyr. Du burde få høyere klokking enn 3,6, men gå gjerne litt forsiktig fram med trinnvis økning av fsb-frekvens.

 

 

Sørg for å ha lastet ned og installert CPU-Z, RealTemp og Prime 95. Den første for å se virkelig hvilken klokk/spenning du får, andre for å overvåke temperaturer (som ikke bør overgå 70 på full last), og Prime for å teste stabilitet og varme under last.

 

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/248290-11-e8400-asus-guide

 

http://forums.vr-zone.com/overclockers-hideout/410567-need-advice-overclocking-my-e8400-asus-p5q-pro.html

 

http://www.techenclave.com/overclocking-n-modding/e8400-c0-stepping-o-c-limit-128521.html

 

http://forums.extremeoverclocking.com/t299228.html

Lenke til kommentar

Prøv de samme instillingene som disse gutta i linkene nedenfor har brukt og se hvordan det funker på ditt utstyr. Du burde få høyere klokking enn 3,6, men gå gjerne litt forsiktig fram med trinnvis økning av fsb-frekvens.

 

 

Sørg for å ha lastet ned og installert CPU-Z, RealTemp og Prime 95. Den første for å se virkelig hvilken klokk/spenning du får, andre for å overvåke temperaturer (som ikke bør overgå 70 på full last), og Prime for å teste stabilitet og varme under last.

 

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/248290-11-e8400-asus-guide

 

http://forums.vr-zone.com/overclockers-hideout/410567-need-advice-overclocking-my-e8400-asus-p5q-pro.html

 

http://www.techenclave.com/overclocking-n-modding/e8400-c0-stepping-o-c-limit-128521.html

 

http://forums.extremeoverclocking.com/t299228.html

 

Takk så mye;) dette er til stor hjelp!

Lenke til kommentar

E8400 kan nå langt forbi 3,6GHz. Som sagt over er det berre å prøve seg fram med innstillingar (då spesielt fsb og multiplier) i BIOS. Så lenge du passar på å ikkje setje spenningsverdiane alt for høgt kan du stort sett ikkje gjere noko gale. På heimesidene til Intel står det at CPUen skal vere trygg på opp til 1,3625V, så for ein 24/7-klokk bør du ikkje gå stort forbi det.

 

Still opp fsb stegvis og prøv å boote etter kvart. Når maskina ikkje vil boote eller berre blir ustabil stiller du opp VCore (spenninga på CPUen) litt og prøver vidare. ;)

 

Forresten, du har ein... Zalman-kjøler frå nVIDIA? Korleis det? :huh::p

Lenke til kommentar

E8400 kan nå langt forbi 3,6GHz. Som sagt over er det berre å prøve seg fram med innstillingar (då spesielt fsb og multiplier) i BIOS. Så lenge du passar på å ikkje setje spenningsverdiane alt for høgt kan du stort sett ikkje gjere noko gale. På heimesidene til Intel står det at CPUen skal vere trygg på opp til 1,3625V, så for ein 24/7-klokk bør du ikkje gå stort forbi det.

 

Still opp fsb stegvis og prøv å boote etter kvart. Når maskina ikkje vil boote eller berre blir ustabil stiller du opp VCore (spenninga på CPUen) litt og prøver vidare. ;)

 

Forresten, du har ein... Zalman-kjøler frå nVIDIA? Korleis det? :huh::p

 

For å svare på det med Nvidia Zalman saken for han; Når jeg hvertfall har sett noen unboxes osv av zalman cnps9xxx serien i cpu kjølere, er det en sticker på vifta hvor det står nvidia, av en eller annen teit grunn. :p Har ikke lagt merke til det mere enn 2-3 ganger. :)

Lenke til kommentar

E8400 kan nå langt forbi 3,6GHz. Som sagt over er det berre å prøve seg fram med innstillingar (då spesielt fsb og multiplier) i BIOS. Så lenge du passar på å ikkje setje spenningsverdiane alt for høgt kan du stort sett ikkje gjere noko gale. På heimesidene til Intel står det at CPUen skal vere trygg på opp til 1,3625V, så for ein 24/7-klokk bør du ikkje gå stort forbi det.

 

Still opp fsb stegvis og prøv å boote etter kvart. Når maskina ikkje vil boote eller berre blir ustabil stiller du opp VCore (spenninga på CPUen) litt og prøver vidare. ;)

 

Forresten, du har ein... Zalman-kjøler frå nVIDIA? Korleis det? :huh::p

 

YES;) har klart helt fint og klokke cpu til 3.6ghz. jeg testet det ut med og dra på med bad company 2 og ingen problemer hittil;) idle core 0: 36c core 1: 40c bruker HW monitor til å sjekke at det er gode temps og cpu-z.

 

brukte disse instillingene i bios: cpu ratio: 9

fsb frequency: 400

fsb strap to north bridge: 400

dram frequency: auto

cpu voltage: 1.25

cpu ppl voltage: auto

fsb term viltage: auto

dram voltage: 2.0

north bridge voltage: auto

load line calibration: enabled

cpu spread spectrum: disabled

pci spread spectrum: disabled

cpu clock skew: auto

north bridge clock skew: auto

 

kan noen forklare hva disse instillingene gjør? skjønner ikke helt hva alt dette er:(

Lenke til kommentar

E8400 kan nå langt forbi 3,6GHz. Som sagt over er det berre å prøve seg fram med innstillingar (då spesielt fsb og multiplier) i BIOS. Så lenge du passar på å ikkje setje spenningsverdiane alt for høgt kan du stort sett ikkje gjere noko gale. På heimesidene til Intel står det at CPUen skal vere trygg på opp til 1,3625V, så for ein 24/7-klokk bør du ikkje gå stort forbi det.

 

Still opp fsb stegvis og prøv å boote etter kvart. Når maskina ikkje vil boote eller berre blir ustabil stiller du opp VCore (spenninga på CPUen) litt og prøver vidare. ;)

 

Forresten, du har ein... Zalman-kjøler frå nVIDIA? Korleis det? :huh::p

 

For å svare på det med Nvidia Zalman saken for han; Når jeg hvertfall har sett noen unboxes osv av zalman cnps9xxx serien i cpu kjølere, er det en sticker på vifta hvor det står nvidia, av en eller annen teit grunn. :p Har ikke lagt merke til det mere enn 2-3 ganger. :)

 

SÅ nå har jeg overklokket e8400 til 3.6ghz med innstillingene jeg har nevnt her. men hvilke innstillinger må jeg sette for å overklokke til 3.80ghz?? takker for alle svar;) skal klare og kjøre bad company 2 uten problemer;) nå har jeg full oppløsning 4xAA og 4xAF med rundt 40fps;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

SÅ nå har jeg overklokket e8400 til 3.6ghz med innstillingene jeg har nevnt her. men hvilke innstillinger må jeg sette for å overklokke til 3.80ghz?? takker for alle svar;) skal klare og kjøre bad company 2 uten problemer;) nå har jeg full oppløsning 4xAA og 4xAF med rundt 40fps;)

 

Du må repetere skolematte. :)

 

400x9=3.6

(n)*9=3.8 gir: 3.8 / 9 = 422.2

mao:

Du setter FSB til 422 (eller litt til f.ek. 425).

 

Så må du kanskje justere VCore eller sette MP (RAM:FSB) manuelt.

 

Bare å prøve det..

Lenke til kommentar

SÅ nå har jeg overklokket e8400 til 3.6ghz med innstillingene jeg har nevnt her. men hvilke innstillinger må jeg sette for å overklokke til 3.80ghz?? takker for alle svar;) skal klare og kjøre bad company 2 uten problemer;) nå har jeg full oppløsning 4xAA og 4xAF med rundt 40fps;)

 

Du må repetere skolematte. :)

 

400x9=3.6

(n)*9=3.8 gir: 3.8 / 9 = 422.2

mao:

Du setter FSB til 422 (eller litt til f.ek. 425).

 

Så må du kanskje justere VCore eller sette MP (RAM:FSB) manuelt.

 

Bare å prøve det..

 

ok;) 425fsb= 3.80 og da stiller jeg cpu volt? og ram er på 2.00volt. så jeg må teste med forskjellig volt og finne the "sweet spot"? jeg er redd for og tukle med volt:( har ikke lyst til og kverke cpuen.

Lenke til kommentar

SÅ nå har jeg overklokket e8400 til 3.6ghz med innstillingene jeg har nevnt her. men hvilke innstillinger må jeg sette for å overklokke til 3.80ghz?? takker for alle svar;) skal klare og kjøre bad company 2 uten problemer;) nå har jeg full oppløsning 4xAA og 4xAF med rundt 40fps;)

 

Du må repetere skolematte. :)

 

400x9=3.6

(n)*9=3.8 gir: 3.8 / 9 = 422.2

mao:

Du setter FSB til 422 (eller litt til f.ek. 425).

 

Så må du kanskje justere VCore eller sette MP (RAM:FSB) manuelt.

 

Bare å prøve det..

 

ok;) 425fsb= 3.80 og da stiller jeg cpu volt? og ram er på 2.00volt. så jeg må teste med forskjellig volt og finne the "sweet spot"? jeg er redd for og tukle med volt:( har ikke lyst til og kverke cpuen. men jeg klarte og overklokke til 3.69ghz med 410FSB og 1.25vcore. testet med 3dmark vantage cpu test og fikk: 35536 i cpu score;) med temps på 43-49c. men nå må jeg prøve og stille op vcore litt og prøve meg med FSB 422?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må'kke være redd for å "tukle" dersom du vil klokke. :)

Det verste som kan skje er at du får en unnskyldning for å kjøpe ny hw når noe "stekes".

:)

Lenke til kommentar

Du må'kke være redd for å "tukle" dersom du vil klokke. :)

Det verste som kan skje er at du får en unnskyldning for å kjøpe ny hw når noe "stekes".

:)

nå kjører jeg E8400 på 3.70ghz ganske stabilt;) men på cpu-z står det at DRAM frequency:411mhz. Min ram skal kjøre på 800mhz må jeg da stille inn det i bios på dram freq?

 

jeg har hørt at Bad Company 2 trenger quad core cpu for og kjøre smooth på max?

Lenke til kommentar

Du må'kke være redd for å "tukle" dersom du vil klokke. :)

Det verste som kan skje er at du får en unnskyldning for å kjøpe ny hw når noe "stekes".

:)

nå kjører jeg E8400 på 3.70ghz ganske stabilt;) men på cpu-z står det at DRAM frequency:411mhz. Min ram skal kjøre på 800mhz må jeg da stille inn det i bios på dram freq?

 

jeg har hørt at Bad Company 2 trenger quad core cpu for og kjøre smooth på max?

 

Du har DDR_2_ ram, gang DRAMx2, så får du riktig memory frekvens. :) Så kjører riktig det minnet der. mine DDR3 1600m brikker står på 800DRAM. :)

Lenke til kommentar

kan noen forklare hva disse instillingene gjør? skjønner ikke helt hva alt dette er:(

 

cpu ratio: 9

- Dette er multiplikatoren (multiplier). Ulike CPU-er har ulike multiplikatorer. Jo høyere jo bedre. Du ganger multiplikatoren med FSB-frekvensen for å få hastigheten prosessoren din kjører på. Multiplikatoren kan som regel ikke økes, bare senkes. Noen prosessorer (de dyre...) har åpen multiplikator, dvs du kan øke multiplikatoren slik at det er lettere å overklokke.

 

fsb frequency: 400

- Sammen med multiplikatoren er det denne frekvensen som bestemmer hvilken hastighet prosessoren din kjører på. Øk den til 450mhz og prosessoren din vil kjøre på litt over 4ghz. (450 * 9 = 4050)

cpu voltage: 1.25

- Dette er spenningen (volt) som prosessoren får. Hvis du vil øke FSB til f.eks. 450mhz så må du sannsynligvis øke spenningen for at prosessoren skal klare å kjøre stabilt på denne hastigheten. Det vil øke varmen, og du må passe på at den ikke blir for varm. Dette må du teste ved å kjøre f.eks. Prime 95 over lengre tid. Når jeg øker FSB på min prosessor og så kjører jeg gjerne Prime 95 i en halvtime for en hurtig sjekk. Kræsjer den da så har jeg økt for mye. Da øker jeg enten spenningen eller senker FSB. Søk på din prosessor ("Intel E8400") så kommer du til Intel sine sider hvor du kan se hvor mye spenning din prosessor tåler. Noen ganger kan du ha større spenning en Intel anbefaler, men da er det viktig at temperaturen ikke blir for høy. Jeg overklokker aldri mer enn at jeg går maks 70 grader etter å ha kjørt Prime 95 i 24 timer.

 

dram frequency: auto

- Minnefrekvensen blir også beregnet i forhold til FSB og en slags multiplikator som du stiller inn her. Hvis denne verdien står på auto er jeg ikke sikker på hvilket forhold det er snakk om. Det kan variere fra hovedkort til hovedkort. Hvis du setter den på manuell så kan du ha bedre kontroll med hvor høy minnefrekvens du får. Da vil du som regel få tilgang til en annen meny hvor du kan stille inn forholdet mellom FSB og minnefrekvensen.

Når du overklokker prosessoren kan det være greit å sette denne verdien slik at minnefrekvensen ikke overstiger det som er vanlig (i ditt tilfelle 800mhz - eller 400mhz *2 som det faktisk står i CPU-Z. I bios står det vel 800mhz, sannsynligvis). Når du har overklokket prosessoren til den hastigheten du vil ha, kan du også overklokke minnet. Da velger du ev. en annen verdi her slik at minnefrekvensen øker. Hvor mye du kan øke her avhenger av typen minnebrikker du har. Du kan f.eks. prøve å se om PC-en starter med en minnefrekvens på 900 (450). Som regel må du også øke spenningen for minnet (DRAM voltage) for at brikkene skal klare dette.

 

dram voltage: 2.0

- Hvis du øker klokkefrekvensen på minnet så må du ofte øke spenningen til minnebrikkene. Det gjør du her. Før du gjør det må du sjekke hvilken spenning brikkene tåler. Sjekk hos produsenten eller søk og se hva andre overklokkere har brukt.

 

I første omgang vil det holde å justere de jeg har nevnt. Hvis du vil endre noen av de andre instillingene bør du få konkrete råd eller kopiere andres innstillinger (hvis de har samme utstyr).

 

Det skulle ikke forundre meg om du klarte å få prosessoren din til å kjøre på 4ghz. Få høre hva du får til... Lykke til!

 

 

Edit: forslag til hva du kan prøve:

 

- Sett spenningen til cpu (vcore/cpu voltage) til 1,3625V

- Sett fsb til 450mhz

- Sett dram frekvens til manuell, og finn ut hvor du stiller den inn slik at frekvensen ikke blir høyere enn det du har nå, ca. 411mhz

 

Hvis PC-en ikke starter, redusert fsb med 10 til den starter. Hvis den starter, kjør Prime 95 i en time på "Large FFT". Hvis ingen av prosessorkjernene stopper (de blir røde) eller maskinen kræsjer kan du redusere cpu volten og teste på nytt. Du går så langt ned i spenning som mulig uten at systemet kræsjer når du kjører Prime. Husk å kjøre Real temp men du gjør dette for å overvåke temperaturen. Mange anbefaler dette programmet over andre fordi det gir mer realistiske temperaturer.

 

Neste trinn er å se om du kan overklokke ram. Finn ut hvor mye volt minnebrikkene dine tåler (2,1v, 2,2v?) og øk hastigheten. Prøv f.eks. 420mhz (840), og øk gradvis oppover hvis det går. Se om du kan redusere spenningen igjen uten at systemet blir utstabilt. Når du finner noe du tror er bra så kjører du Prime 95 på "Blend". Da blir ram-en testet hardt.

 

Når du til slutt tror du har funnet noe du vil bruke i daglig bruk må du kjøre Prime i minst 10 timer, helst 24 timer. Real Temp vil vise makstemperaturen gjennom testingen. Den bør selvfølgelig være så lav som mulig, helst ikke over 70c. Hvis en av kjernene stopper eller systemet kræsjer må du senke fsb eller minnefrekvens og teste på nytt. Ditt hovedkort er dritbra til overklokking, og avhengig av hvilken produksjonsserie prosessoren er så kan den også være veldig bra. Se om du kan se hvilken "stepping" den er i CPU-Z. Av en eller annen grunn er står det vi vanligvis benevner med stepping i feltet for "revisjon" i CPU-Z. I følgende link kan du se hvor mye steppingen kan ha å si:

 

http://www.overclock.net/intel-cpus/581110-e8400-c0-e0-stepping-upgrade.html

 

Hvis du tar deg tid til å overklokke systemet ditt så får du en vesentlig ytelsesøkning. Og dessuten får du gleden av å kunne få fram et råskinn fra en i utgangspunktet middelmådig PC. Jeg har selv en E8500 som jeg kjører stabilt på 4,3ghz med 1,3vcore på et hovedkort som er mye dårligere enn ditt. Hvis din E8400 har E0-stepping er det absolutt muligheter for at du kan få den til å gå raskere enn min.

Endret av Kaaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk så mye at du tok deg tid til å gi meg en skikkelig forståelse av hva overklokking går ut på;)

nå er jeg evig takknemelig;) så da er det bare og klokke i vei nå som jeg vet at komponentene mine tåler en støyt;) skal prøve med de innstillingene du nevnte:) satser på og få cpu på 4ghz;)

 

cpuen min er nå overklokket til 3.73ghz.

revision: E0

stepping: A

core voltage: 1.240v

technology: 45nm

model: 7

core speed: 3726mhz

multipler: 9

bus speed: 414mhz

rated fsb: 1657mhz

 

RAM ddr2 4gb 800mhz

dram freq: 414

fsb dram: 1:1

channels: dual

Lenke til kommentar

Jeg kjører akkurat samme opsett. Jeg har kjørt min på 4,16 ghz nå i over ett år.. temp ligger ca 45c idle i windows. har en Noctua NH-12 kjøler sak med 2x 120mm på laveste volt. tror jeg kjører 260FSB.

 

Det er dønn stabilt! mest fornøyd med pc'n ever.

Lenke til kommentar

Her er link til Real Temp:

http://www.techpowerup.com/downloads/1691/Real_Temp_3.40.html

 

Her er link til Prime 95 64-bit

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

 

Speedfan kan også være nyttig. Viser viftehastighet, prosessor og ulike systemtemperaturer (men overklokkere mener at Real Temp er mer pålitelig på prosessortemperaturer)

http://download.cnet.com/SpeedFan/3000-2094_4-10067444.html

 

Et lite tips når det gjelder temperaturer: Har ikke noe peiling på dette selv men ser at mange erfarne overklokkere ikke legger vekt på tomgang/idle-temperaturer. De hevder at de ikke er pålitelige, og at det er temperatur under full last som er interessante. Selv om det selvfølgelig er deilig å se en veldig lav tomgangstemperatur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...