Gå til innhold

Liten prissammenligning mellom komplett og dustinhome


Anbefalte innlegg

Har nettopp gjort en liten test for meg selv det jeg kjøpte skriver, socket 1366 hovedkort, 6 gb RAM, intel i7 930, ATI 5850, intel 80 GB SSD disk og en 750 gb harddisk i tillegg. Brukte komplett og dustinhome, prisen totalt ble ca 10500 på dustinhome og 11350 på komplett.no, med porto på komplett.no kom prisen opp i 11700 kroner. På dustinhome får jeg derimot studentrabatt eller med andre ord gratis porto. Så forskjellen ble totalt 1200 kroner på mine varer

 

Dette er bare en liten heads up til folket om at kompletts tid snart er over, de er for dyre og portoprisene dems begynner å bli helt vannvittige. Faktisk sånn at de tjener grovt på porto i seg selv siden de har gode avtaler med posten

 

Fant ut at jeg ville lage denne posten etter at jeg hadde lukket vinduene men feel free til å gjøre egne prissammenligninger! Sammenligner du ti forskjellige varer vil du nesten alltid finne ut at forskjellen er i området rundt 8-10% på dustinhome i forhold til komplett. Samt at de har gode studentordninger!

 

Jeg har før handlet mye på komplett men, den tid er nå forbi. Jeg har funnet ett nytt hjem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Dustinhome har gode priser ja, ihvertfall på visse ting.

 

Men... sluttet de ikke med studentrabatten sin? Jeg mener jeg leste en story om det her på hardware for ikke så veldig lenge siden. Har jeg tatt feil?

 

-Stigma

http://www.dustinhome.no/dp_2174.aspx

 

Trenger ikke og avskrive komplett helt enda, de har ofte gode tilbud (spesielt weekend-tilbud?) og kan derfor ofte bli litt billigere enn de fleste nettsider for då.

Lenke til kommentar

Selv var det mange år sien jeg brukte komplett.no, dette grunnet pris. Men komplett.no har som sagt veldig gode tilbud innimellom som HenrikPC skriver. Men ved bestilling av mange deler som ikke er på tilbud er nok komplett.no dyrere de veldig mange andre nettbutikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Selv var det mange år sien jeg brukte komplett.no, dette grunnet pris. Men komplett.no har som sagt veldig gode tilbud innimellom som HenrikPC skriver. Men ved bestilling av mange deler som ikke er på tilbud er nok komplett.no dyrere de veldig mange andre nettbutikker.

Handlet faktisk senest i helgen fra komplett.no, fikk headsettet under for under 2 laken.

Fikk leveransen igår morges, ikke verst med tanke på at var 17. mai på mandag (3 arbeidsdager).

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=420872

 

Komplett har som du sier litt vel høye priser ja, og det skal ofte mer enn kun 1 tilbud skal det bli noe billigere og bestille fra den nettsiden, 2-3 kanskje. Kommer an på varen og tilbudet.

Lenke til kommentar

Dustinhome har gode priser ja, ihvertfall på visse ting.

 

Men... sluttet de ikke med studentrabatten sin? Jeg mener jeg leste en story om det her på hardware for ikke så veldig lenge siden. Har jeg tatt feil?

 

-Stigma

 

Dustinhome har ikke sluttet med studentrabatten, men har revidert tilbudet litt. Tidligere så fikk studenter gratis frakt uansett pris og vare. Det som ble tilfellet da, var at studenter kjøpte f.eks. en enkelt vifte til 59,- kr. og fikk gratis frakt. Det vil i praksis bety at Dustinhome ikke bare fikk mindre fortjeneste, men faktisk gikk i tap.

Nå får du gratis frakt for sendinger som er over 2000,- kr. i tillegg til at du får studentrabatt på varer.

Da dette ble forandret ble det opprettet en tråd hvor visse brukere antydet at dette var svindel og det ble et ramaskrik uten ende. Faktumet er at Dustinhome gav studenter en bedre ordning enn det som var forsvarlig og ønsket å rette opp i dette.

For at vi fortsatt skal kunne få gode priser fra Dustinhome så ordnet de dette slik at systemet ikke ble videre utnyttet.

Studentordningen på Dustinhome er fremdeles helt glimrende.

 

I mine siste kjøp har jeg handlet stort sett fra Dustinhome, men noen varer har jeg bestillt fra komplett p.g.a. Dustinhome har vært utsolgt.

Forrige bestilling (fra begge samme tidspunkt og dag) fikk jeg varen en hel dag tidligere fra Dustinhome enn Komplett. Dette viser at Dustinhom er særdeles raske med bestillingene og kundebehandling. (ca. 2-3 dager til Stavanger og 3-4 dager til Bergen)

 

Kundeservicen til Dustinhome er et kapittel for seg selv. Makan til grei service og tillitt til en nettbutikk har jeg aldri opplevd før. Jeg fikk blant annet en defekt vare (som skjer med alle nettbutikker i ny og ne) og fikk tilsendt ny vare samme dag som den defekte ble postet for retur (gratis returfrakt). Tidligere lignende tilfeller har resultert i en lang og drøy prosess hvor varen skal mottas og testes før eventuell retur eller ny vare blir sendt.

Et annet tilfelle var at jeg bestillite feil vare (min feil) og Dustinhome sendte meg en ny og bedre vare gratis i tillegg til at jeg fikk beholde feilvaren uten noen kostnader.

 

Pristesten til hardware.no har jo nettopp kåret Dustinhome som den billigste nettbutikken så det er vel ingen tvil om hvilken nettbutikk som er billigst. Det er klart dette gjelder ikke for alle varer, men som et gjennomsnitt.

 

Jeg for min del ser overhodet ingen grunn til å bruke noen andre en Dustinhome. Om Dustinhome klarer å holde dette nivået både når det kommer til pris, service og behandlingstid så ser dette svært lovende ut for fremtiden til både meg og Dustin :)

 

Edit: Jeg ser ikke for meg at min økonomiske fremtid ser spesielt lys ut hvis Dustinhome fortsetter slik. Dustinhomes fremtid ser desto lysere ut...

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Må innrømme at dustinhome sine priser er veldig interessante, og at de er en større aktør i Sverige og satser tungt i Norge slår også an (sikkerhet ved garanti etc).

 

Komplett har et lite problem i og med at de neppe har lov til å ha lavere priser pga konkurranseregler. De er også via Norrek hovedimportør av dataartikler til Norge. Komplett har mange ulike priskampanjer, fordi dette er den eneste måten de lovlig kan tilby varer rimelig. De har simpelthen ikke lov å matche dustinhome sine priser.

 

Min lille analyse: Komplett ligger bra an fordi det er det folk har hørt om, de er seriøse etc. Dustinhome ligger for øyeblikket meget godt an som utfordrer og de kan fint bli en nr 2. Netshop/mpx/microplex er jeg mer usikker på, jeg tror de vil overleve, men de bør gjøre noe mer (jeg vil anbefale dem entusiastutstyr, vannkjøling nipler etc). Så har vi de mindre aktørene. Her vil ps.no overleve, de tilbyr en del unike produkter, samt er en del av et større konsern med andre inntekter. Amentio/datakjeden og multicom vil trolig overleve på pris. Datakjeden satser kanskje også på noe større butikker. De andre småaktørene vil måtte kjempe hardt for å overleve og det er ikke utenkelig at noen av dem vil gå under.

Lenke til kommentar

Problemet mitt med komplett startet den dagen jeg innså at tilbudene ikke var så gode.

 

Jeg var på jakt etter en vare og fant en godkjent pris på komplett.

En dag senere var prisen satt opp med 20% og jeg ble lettere overrasket og tenkte at det var kanskje en feil på det opprinnelige prisen.

Da jeg deretter sjekket prisen til helgen, fant jeg ut at det var "supertilbud" på -20% på nettopp denne varen.

D.v.s. komplett satte opp prisen på produktet et par dager på forhånd for deretter å sette ned prisen og kalle det et supertilbud.

 

Jeg så samme taktikken gjenta seg et par uker senere på en annen vare og nevnte det blant annet her på forumet. Flere brukere reagerte på dette og mente det var på kanten av loven. Om dette er på kanten er loven er jeg usikker på, men uansett en fin måte å tjene en god slant på "supertilbud". Lureri kaller jeg det...

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Problemet mitt med komplett startet den dagen jeg innså at tilbudene ikke var så gode.

 

Jeg var på jakt etter en vare og fant en godkjent pris på komplett.

En dag senere var prisen satt opp med 20% og jeg ble lettere overrasket og tenkte at det var kanskje en feil på det opprinnelige prisen.

Da jeg deretter sjekket prisen til helgen, fant jeg ut at det var "supertilbud" på -20% på nettopp denne varen.

D.v.s. komplett satte opp prisen på produktet et par dager på forhånd for deretter å sette ned prisen og kalle det et supertilbud.

 

Jeg så samme taktikken gjenta seg et par uker senere på en annen vare og nevnte det blant annet her på forumet. Flere brukere reagerte på dette og mente det var på kanten av loven. Om dette er på kanten er loven er jeg usikker på, men uansett en fin måte å tjene en god slant på "supertilbud". Lureri kaller jeg det...

Blir litt nytteløst og sammenligne komplett sine supertilbud med komplett sine orginale priser. Et supertilbud er et tilbud som gjør en ting vesentlig billigere enn alle andre nettbutikker. Som f.eks. headsettet jeg fikk for 2 laken som jeg nevnte tidligere. Det var 450 kroner billigere enn neste nettbutikk.

Lenke til kommentar

Blir litt nytteløst og sammenligne komplett sine supertilbud med komplett sine orginale priser. Et supertilbud er et tilbud som gjør en ting vesentlig billigere enn alle andre nettbutikker. Som f.eks. headsettet jeg fikk for 2 laken som jeg nevnte tidligere. Det var 450 kroner billigere enn neste nettbutikk.

 

Et tilbud er en redusert pris på et produkt i forhold til ordinær pris.

Hvis tilbud var et produkt med redusert pris i forhold til andre butikker ville halve Dustin vært på tilbud.

 

Det som jeg mener er på kanten til lureri er det at Komplett setter opp prisen på produkter rett før "salget" for deretter å redusere prisen tilbake til ordinær pris men kategorisert som supertilbud. Faktumet er at produktet ikke har redusert pris i forhold til ordinær pris men har heller gjennomgått et stunt for å merke varen med "supertilbud" for å selge mer.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Blir litt nytteløst og sammenligne komplett sine supertilbud med komplett sine orginale priser. Et supertilbud er et tilbud som gjør en ting vesentlig billigere enn alle andre nettbutikker. Som f.eks. headsettet jeg fikk for 2 laken som jeg nevnte tidligere. Det var 450 kroner billigere enn neste nettbutikk.

 

Et tilbud er en redusert pris på et produkt i forhold til ordinær pris.

Hvis tilbud var et produkt med redusert pris i forhold til andre butikker ville halve Dustin vært på tilbud.

 

Det som jeg mener er på kanten til lureri er det at Komplett setter opp prisen på produkter rett før "salget" for deretter å redusere prisen tilbake til ordinær pris men kategorisert som supertilbud. Faktumet er at produktet ikke har redusert pris i forhold til ordinær pris men har heller gjennomgått et stunt for å merke varen med "supertilbud" for å selge mer.

Ja forsåvidt, men hadde ikke hengt meg opp i det så lenge tilbudet var billigere enn de andre nettbutikkene uansett.

Men vil ikke tro det er noe lov mot som du sier, tror nok en butikk kan sette prisene til hva de vil når de vil, høres veldig ulogiskt at de måtte reguleres av en regel på akkuratt det der.

 

Det kan jo være tilfeldighet og? Alle som driver butikk endrer jo prisene alt etter markedet.

Lenke til kommentar

Det blir vel litt feil å sammenlikne Dustin og komplett med studentrabatt hos dustin? Dustin er nok fortsatt rimeligere, men det er ikke like store forskjeller.

 

Komplett opererer også med veldig mange gode tilbud (Superhelg :love: )

 

Nja, både ja og nei. De fleste som virkelig må bry seg om prisforskjellene er jo tross alt studenter da? Eller? Uansett så gjorde jeg denne sammenligningen for meg selv før jeg postet resultatet her og da tar jeg selvfølgelig med studentrabbelatten siden jeg tross alt er student.

 

Et tilbud er en redusert pris på et produkt i forhold til ordinær pris.

Hvis tilbud var et produkt med redusert pris i forhold til andre butikker ville halve Dustin vært på tilbud.

 

Det som jeg mener er på kanten til lureri er det at Komplett setter opp prisen på produkter rett før "salget" for deretter å redusere prisen tilbake til ordinær pris men kategorisert som supertilbud. Faktumet er at produktet ikke har redusert pris i forhold til ordinær pris men har heller gjennomgått et stunt for å merke varen med "supertilbud" for å selge mer.

 

Det der skal du få lov og bevise før du sprer vrøvl, for komplett hadde ikke fått lov til å drive på slik lenge før de hadde fått store bøter. Og dette er nettopp den typen ting de ansatte i forbrukerrådet sitter og ser etter dagen lang!

Endret av tothski
Lenke til kommentar

(...)

Nå får du gratis frakt for sendinger som er over 2000,- kr. i tillegg til at du får studentrabatt på varer.

(...)

 

Akkurat det med studentrabatt på varer stusser jeg på litt. Jeg har to venner som er registrert på Dustinhome hvor den ene er student og den andre ikke er det. De testet ut det der med rabatt. Riktignok så får den ene rabatt på frakt (99kr) mens den andre får ikke det men på alle varer de sjekka prisene på så var prisen den samme for begge to. :shrug:

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

(...)

Nå får du gratis frakt for sendinger som er over 2000,- kr. i tillegg til at du får studentrabatt på varer.

(...)

 

Akkurat det med studentrabatt på varer stusser jeg på litt. Jeg har to venner som er registrert på Dustinhome der hvor den ene er student og den andre ikke er det. Riktignok så får den ene rabatt på frakt (99kr) mens den andre får ikke det men på alle varer de sjekka prisene på så var prisen den samme for begge. :shrug:

 

Etter det jeg har forstått er det kun gratis frakt. Når det er snakk om 99 kroner er det no-big-deal men når det er snakk om 3-4-5-6-7-800 kroner i frakt (feks en TV + pizzaovn til 700) så begynner forskjellene å bli store.

Lenke til kommentar

Kjøpte 3 stk kabinetter på Dustin nylig. For det føste sparte jeg 300 kr på kabinettene, og over 300 kr i frakt.

 

Komplett forlangte ca 400 kr i frakt samlet, og Dustin 99 kr. Bruker komplett endel, men ikke på større artikler som feks kabinett. Der er de altfor dyre på fraktpris.

Lenke til kommentar

Det der skal du få lov og bevise før du sprer vrøvl, for komplett hadde ikke fått lov til å drive på slik lenge før de hadde fått store bøter. Og dette er nettopp den typen ting de ansatte i forbrukerrådet sitter og ser etter dagen lang!

 

Jeg tok desverre ikke en skjermdump av tilfellet, men har sett det skje i to forskjellige tilfeller. Jeg har heller ikke et behov for å ta Komplett på noe som helst, da jeg bruker de hvis ikke Dustinhome har varene og er stort sett fornøyd.

Jeg har heller ingen grunn til å lyve om noe slikt.

 

Om dette er lovlig eller ikke har jeg ikke peiling på og jeg tviler sterkt på at Forbrukerrådet saumfarer nettbutikker hver dag for å notere prisforskjeller før og etter tilbud. Kanskje du kan utdype litt mer om lovene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...