Gå til innhold

Norsk muntlig-HJELP-Tjen penger-Støtt JohnDoeMAKT :)


Anbefalte innlegg

Muntlig eksamen i norsk VK2 ny eksamensordning.

 

Elevene får opgitt/trekker en avgrenset del av lærestoffet (en periode) som de skal arbeide med i forberedelsestiden (48 timer). Arbeidet skal resultere i en individuell presentasjon, et foredrag, på 15 minutter. Etter foredraget blir det en muntlig eksaminasjon innenfor samme tidsperiode.

 

I tråd med læreplanen i norsk er følgende tidsperioder valgt ut:

 

1. 800-1350

2. 1600-1800

3. 1800-1870

4. 1870-1900

5. 1900-1940

6. 1940-

 

Arbeidet med oppgaven skal gjennomføres som et prosjekt der tre og tre elever får samme periode. Elevene velger selv i hvor stor grad de vil samarbeide i forberedelsedelen.

 

Læreplanen omfatter flere emner innen hver periode som kan være utgangspunkt for valg at tema:

 

-Episk diktning

-Lyrisk diktning

-Dramatisk diktning

-Språkhistorie

-Medieutvikling

-Sakprosa

-Dialektkunnskap (Legges til periode 6)

 

Praktisk gjennomføring:

 

Velg et tema (Skal ikke inngå i særpensumet)

Avgrens temaet ved å lage en problemstilling.

Vi skiller mellom drøftende (problematiserende) og beskrivende problemstillinger. En god problemstilling formuleres gjerne som et sp.rsmål som krever at undersøkende arbeid for å bli besvart. En rent beskrivende problemstilling (av typen "hva kjennetegner realismen") fører ofte til ensidig reproduksjon av lærestoff, og gir sjelden gid uttellingpå karakterskalaen. Det er bedre å formulere spørsmålet slik at du finner svar ved å studere tekster og trekker konklusjoner selv.

Forbered deg på foredraget som skal framføres uten manuskript.

Du kan ha en stikkordsliste som disposisjon, og du kan bruke hjelpemidler som transparenter, gjenstander og lignende. (Ikke overdriv)

Vær forberedt på at sensor og eksaminator kan stille spørsmål med utgangspunkt i foredraget.

Vær også forberedt på å svare på spørsmål fra andre emner innen perioden.

 

Evaluering

Du vil få en karakter som bygger på både kunnskapsmål og ferdighetsmål. Det vil si at det legges vekt på både det du sier og viser at du kan, og måten du sier det på.

 

Kunnskapsmålene står formulert i læreplanen. Når det gjelder ferdighetsmålen, legges det vekt på at du prestenterer temaet ditt på en klar og interessant måte. Følgende stikkord kan nevnes:

-God struktur (ofte er det lurt å begynne med å si hvordan du har lagt opp foredraget)

-Kontakt med "publikum" (Se på tilhørerne)

-Tydelig og klar uttale (ikke snakk for fort)

-Selvstendig i forhold til tema (at du har tenkt selv)

-Solid faglig innhold

-Passende språk (ikke snakk altfor hverdagslig, men heller ikke for vanskelig. Du må selv forstå det du sier)

 

---------------------------------------------------------------

Og nå til din oppgave:

-Gi meg tips

-Gi meg info

-Gi meg en hel oppgave?

-Skriv en oppgave for meg?

 

Og hva gjør jeg?

-Gir penger til de tre som hjelper meg mest. :woot:

 

Send meg gjerne et par mailer på [email protected]

 

Muntig eksamen er nå på mandag, og jeg trenger tips om hvordan jeg kan lage en fremføring som fenger. Perioden min er altså 1800-1870.

Dersom det er andre som har kommet opp i akkurat det samme, gjerne skriv hva som ble spurt om osv. Men helst....kom med en kjempebra problemsstilling.

 

PENGER TIL DE SOM HJELPER! ELLER ANDRE TJENESTER! HVA SOM HELST! (nesten)

 

BTW: Kan alle bytte ut signaturen sin med dette?

[size=9][b]Støtt JohnDoeMAKT[/b]

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=977986#977986

Viktig![/size]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke tendenser var det i samfunn og litteratur som vi finner igjen i dagens samfunn? Hvordan har dette utviklet seg, hvilke faktorer har spilt inn? Hva kan vi lære av litteraturen fra 1800-1870? Det er det jeg ville tatt for meg..

Hør på thomasr. Han har mye i toppen.. :]

 

Men, hvor mye får man da? :D

Lenke til kommentar

Jeg skal forsøke å svare så raskt som overhodet mulig er på de spørsmål som har dukket opp i denne tråden:

 

I perioden 1800-70 finner vi for det meste en eopke fyllt av ren nasjonalromantikk, og ikke minst en overgangsperiode mellom nasjonalromantikk og realisme. Den virkelig rene realisme oppstår i 1870-årene og følger ut 1880-årene til nyromanikken tar over med Hamsuns "Sult" ca. 1890.

 

Vi kan si det slik at romantikken og realismen danner hva vi i dag kaller postmodernisme (rettere sagt: ettermodernisme) - den tidsperiode som etter rennesansen (gjenfødelsen) av realismen begynte ca. 1980 og hvor forfattere som Jan Kjærstad, Bjørk Vik og Jostein Gaarder (for å nevne noen) har vært sterke initiativtakere og bidragsytere.

 

Språklig har Norge forandret seg meget over de siste 200 år. Vi har i de siste 150 år vært i besittelse av to skriftspråk, som med reformen av 1885 ble sidestilt. Begge språk har gjennom 1900-tallet vært utsatt for tilnærmingsreformer mot et såkalt "samnorsk", spesielt i reformene av 1917 og 1938 - og hvor sistnevnte etter min mening er katastrofal.

Lenke til kommentar
Skriv om hvordan den norske litteraturen var. Nevn forfattere, tekster og hvordan de skrev på. Hvar skrivemåten anderledes enn i dag osv.

 

Kom opp i økonomi jeg :cry:

Notert, lykke til.

 

Hvilke tendenser var det i samfunn og litteratur som vi finner igjen i dagens samfunn? Hvordan har dette utviklet seg, hvilke faktorer har spilt inn? Hva kan vi lære av litteraturen fra 1800-1870? Det er det jeg ville tatt for meg..

Hmm....

 

Jeg skal forsøke å svare så raskt som overhodet mulig er på de spørsmål som har dukket opp i denne tråden:

 

I perioden 1800-70 finner vi for det meste en eopke fyllt av ren nasjonalromantikk, og ikke minst en overgangsperiode mellom nasjonalromantikk og realisme. Den virkelig rene realisme oppstår i 1870-årene og følger ut 1880-årene til nyromanikken tar over med Hamsuns "Sult" ca. 1890.

 

Vi kan si det slik at romantikken og realismen danner hva vi i dag kaller postmodernisme (rettere sagt: ettermodernisme) - den tidsperiode som etter rennesansen (gjenfødelsen) av realismen begynte ca. 1980 og hvor forfattere som Jan Kjærstad, Bjørk Vik og Jostein Gaarder (for å nevne noen) har vært sterke initiativtakere og bidragsytere.

 

Språklig har Norge forandret seg meget over de siste 200 år. Vi har i de siste 150 år vært i besittelse av to skriftspråk, som med reformen av 1885 ble sidestilt. Begge språk har gjennom 1900-tallet vært utsatt for tilnærmingsreformer mot et såkalt "samnorsk", spesielt i reformene av 1917 og 1938 - og hvor sistnevnte etter min mening er katastrofal.

Woha! Mannen kan mye.

 

Keep it coming :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...