Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol uten så mykje feitt


Anbefalte innlegg

Hei,

Sant som det skal vere har eg nok lagt på meg nokre kiloar den siste tida. Mykje grunna eit høgt alkoholinntak eg som ungdom har gyldig greie for. Inntaket skal ikkje ner, mein feittet må minskast! Så. Kjære forumvener, kva skal eg gjere? Patetisk nok som ein fjortenåring kanskje ville spurt - Korleis blir eg like full med mindre kalorier? Korleis er lettversjonen av Tuborg? Er det mykje bedre, eller er det berre svada? Eg tenker naturlegvis ikkje på lettøl no, tenkjer på varianten med alkohol, men berre med mindre kalorier..

Vil unødig hive meg i spriten, då det somregel fører til ein kjempesmell i samråd med tabeletter som helst ikkje skal inntas med alkohol. Det er ikkje noko stor skade, men ein vart mykje fortare full (billigare -> mindre kalorier).

Så, kjære vener? Kva skal ein gjere for å hele kiloene nede? No må eg bli i form.

 

Tenkjer kanskje at mykje av det eg får i meg på fylla er eit direkte resultat av fylla, då ein ofte kjøper både cheesburgerar og kebabar med eit svært høgt antall kalorier, bakterier og faen veit i.. Men det er no så. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke forvente å gå ned i vekt om du ikke forandrer kostholdet ditt. Du kan drikke lightversjonene av øl. F.eks Tuborg Lite, Rignes Lite osv. Du kan ikke forvente å gå ned noe med mindre du drikekr mindre, sånn er det bare.

Eller så kan du drikke sprit istedefor øl. Det inneholder mindre kalorier.

Og hva med å trene. Om du trener mye så kan du ha et mye høyere kaloriinntak, rett og slett fordi kroppen forbrenner mer.

Lenke til kommentar

Vel, det er eg egentleg fult klar over. Eg har relativt høg forbrenning, og med trening går eg kjapt ned i vekt egentleg.

Spørsmålet var egentleg om det var noko hensiktsmessig å drikke Tuborg med mindre feitt kontra vanleg. Om det utgjer nokon særleg forskjell..

 

Men, eg har kutta mykje ned på alkoholinntaket no. Det kan ikkje helde fram slik uansett. Takk for svar alle samen, eg held meg til vanleg pils når eg først skal ut :)

Lenke til kommentar

Skeptisk?

 

Eller så kan du være effektiv når du drikker, siden du ikke virker så interessert i å kutte ut alkoholen og erstatte den med trening, ved å ta bicep curls med øl i den ene handa og en skikkelig stor Big Mac elns i den andre.

 

Men du bør uansett ikke drikke så veldig mye, og med litt mosjon i ny og ne, så trenger du egentlig ikke å gå over til lettversjonen av Tuborg heller :p Og kutt ut fyllematen så langt det lar seg gjøre, selvfølgelig. ;)

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

En relativt fuktig kveld kan fort bli det samme som å hele i seg 4 - 5 liter med brus. Med fyllemat kunne man likegjerne kastet i seg noen potegullposer. Jeg hadde fått meget dårlig samvitighet om jeg drakk så mye brus og spiste så mye potetgull på en kveld.

Merkelig nok kutter de fleste heller ned på litt godeteri i ukedagene enn den virkelige synderen, nemlig helgefylla.

Lenke til kommentar

 

 


Hei,
Sant som det skal vere har eg nok lagt på meg nokre kiloar den siste tida. Mykje grunna eit høgt alkoholinntak eg som ungdom har gyldig greie for. Inntaket skal ikkje ner, mein feittet må minskast! Så. Kjære forumvener, kva skal eg gjere? Patetisk nok som ein fjortenåring kanskje ville spurt - Korleis blir eg like full med mindre kalorier? Korleis er lettversjonen av Tuborg? Er det mykje bedre, eller er det berre svada? Eg tenker naturlegvis ikkje på lettøl no, tenkjer på varianten med alkohol, men berre med mindre kalorier..
Vil unødig hive meg i spriten, då det somregel fører til ein kjempesmell i samråd med tabeletter som helst ikkje skal inntas med alkohol. Det er ikkje noko stor skade, men ein vart mykje fortare full (billigare -> mindre kalorier).
Så, kjære vener? Kva skal ein gjere for å hele kiloene nede? No må eg bli i form.

Tenkjer kanskje at mykje av det eg får i meg på fylla er eit direkte resultat av fylla, då ein ofte kjøper både cheesburgerar og kebabar med eit svært høgt antall kalorier, bakterier og faen veit i.. Men det er no så. tongue.gif


 

1 dl vanlig brus gir 40 kcal (inneholder ikke alkohol).

1 dl alkoholfritt øl eller lettøl inneholder 24 kcal.

1 dl pils (4,4 vol-% alkohol) inneholder 37 kcal.

1 dl gulløl (5,7 vol-% alkohol) inneholder 49 kcal.

1 dl brennevin (40 vol-% alkohol)inneholder 235 kcal.

1 dl brennvin (60 vol-% alkohol) inneholder 365 kcal.

1 dl vin (12 vol-% alkohol) inneholder 68 kcal.

1 dl sterkvin (17 vol-% alkohol) inneholder 135 kcal.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa545765.html

du kan jo regne ut hvor mange hjerneceller du dreper etter noen øl.. øl er ikke unnskyldning for å bli feit, sorry altså. Alkoholiker var jeg selv, og jeg vet man blir ikke akuratt oppegående i huet av det, og ikke akkurat særlig sportslig, junkfooden hjelper ikke akkurat så mye mer heller.

Edit: Hva har bønnerøying med rettskriving å gjøre, Coa. Endret av Retromic
Lenke til kommentar

Øl har minder kcal enn sprit (som sitatet over meg viser), pga at sprit blir omgjort til sukker i kroppen din. Og øl har jo mindre kcal enn brus, tenker du over det?

 

Men du kan ikke skylde på at det er alkoholen sin skyld da du har lagt på deg. Det skal veldig mye alkohol til for at det alene skal gjøre at du legger på deg enormt.

 

Bare begynn å tren og få deg et litt bedre kosthold. Så kan du drikker øl eller sprit med god samvitighet. Det er utrolig lite som egentlig skal til. 2-3 joggeturer i uka er en fin start.

Lenke til kommentar

Takk for mykje gode råd. Eg var ikkje klar over at brus var nett like gale - om ikkje verre faktisk. Trur nok berre eg må legge om litt, byrje å trene igjen så går det nok greitt.

Eg veit kva hasj er, og eg har teke eit standpunkt ovenfor det. Kjem ikkje til å røyke framfor å drikke. Vart ustabil psykisk av å røyke, så det er ikkje noko god idé. Sei kva du vil om det, men eg veit at eg gjer det. Sitt ofte igjen med mykje angst i flere dager etterpå, så det er det ikkje verdt å utsette seg for.

Lenke til kommentar

Nå finnes det et annet aspekt av dette som hittil ikke er nevnt, og det er at alkohol delvis blokkerer forbrenning av alt annet mens det selv forbrennes. Med andre ord, når man drikker alkohol så må leveren i stedet for å forbrenne f.eks. fett, forbrenne alkoholen man inntar. I tillegg til kaloriene man inntar får man altså i tillegg en tapt forbrenning av blant annet fett. Med tanke på at kroppen forbrenner 0.1-0.15‰ alkohol pr. time og at man iallfall ikke er godt full før ca 1‰ kan man jo selv skjønne at denne effekten blir ganske betydelig.

 

Ja, og forresten, dette er effekten som gir ølmage. Så veit dere det :)

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...