Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv - fordeling etc.


Actibus

Anbefalte innlegg

Kort spm.

 

Er nysgjerrig på hvordan utfallet av en forestående arvesak vil bli, saken er som følger:

Vi er 3 søsken, mor har falt bort og det er bestemt at arven skal deles nå.

- Det er solgt en hytte på fjellet til 2 millioner

- Far ønsker å sitte igjen med hus (takst 1.2 mill, gjeld 800 000)

 

I utgangspunktet skal vel far ha 1/2 pluss 1/4 av vår halvpart, samt at halve gjelden på huset skal trekkes fra vår halvdel.

Men iogmed at far vil beholde huset, så har jo han en verdi i det, må han da "kjøpe ut" oss andre eller hvordan fungerer det?

Halvparten av huset er jo egentlig vårt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt sikkert andre som kan gi bedre svar enn meg, men bare tenkte å få klarhet i hvordan du egentlig regner, meget mulig jeg gjør feil her. Du spesifiserer ikke at det er din mors arv som skal fordeles, men det er slik jeg skjønner det.

 

Hvis dine foreldre er foreldre til alle barn, er gift og eier alt sammen så er det vel her snakk om at dere skal arve 50% av deres verdier (arven etter mor).

 

Dersom deres (mor&fars) akkumulerte verdier er 2 millioner fra hytten + 1.2 mill fra leiligheten - 0.8mill i gjeld så snakker vi om 2.4 millioner i verdier totalt. Halvparten av dette (1.2 mill) skal fordeles på dere 3 barn og ham. Andre halvparten er din far sitt eie fra felleseie.

 

1.2 mill/ 3 barn+1 far = 300.000kr på hver

 

Faren deres sitter da igjen med disse 300.000 + andre halvparten som er 1.2 millioner som jo er en gjeldfri leilighet.

 

Slik jeg da ser regnestykket:

 

2 millioner fra hytten fordeles slik

 

800.000 går til far og gjør leiligheten gjeldfri og han beholder leiligheten verdi 1.2 mill og har slik beholdt sin halvdel av mor&fars felleseie.

 

1.2 mill som er igjen fordeles med

300.000 til far

300.000 til Barn1

300.000 til Barn2

300.000 til Barn3

 

Far sitter slik igjen med leiligheten gjeldfri + 300.000kr.

 

Ser der ikke hvor far skal kjøpe noen ut.

Lenke til kommentar

Kort spm.

 

Er nysgjerrig på hvordan utfallet av en forestående arvesak vil bli, saken er som følger:

Vi er 3 søsken, mor har falt bort og det er bestemt at arven skal deles nå.

- Det er solgt en hytte på fjellet til 2 millioner

- Far ønsker å sitte igjen med hus (takst 1.2 mill, gjeld 800 000)

 

I utgangspunktet skal vel far ha 1/2 pluss 1/4 av vår halvpart, samt at halve gjelden på huset skal trekkes fra vår halvdel.

Men iogmed at far vil beholde huset, så har jo han en verdi i det, må han da "kjøpe ut" oss andre eller hvordan fungerer det?

Halvparten av huset er jo egentlig vårt?

 

Halvparten av huset er ikke "egentlig deres".

 

Gitt at foreldrene hadde fellseie, er det 1/4 av boet som skal tilfalle dere.

 

Boet vil da bestå av deres avdøde mos andel av felles hus, hytte, bil, bankkonto innbo. mv.

 

Gitt at boet kun består av hus og 2 mill kr for salg av hytte blir regnestykket som følger.

 

1,2 mill + 2,0 mill = 3,2 mill.

 

Gjeld 800

 

Netto 2,4

 

Din far eier allerede halvparten, og arver halvparten av sin avdøde ektefelles andel, totalt 3/4 = 1,8 mill

 

Dere arver 1/4 som utgjør 600, som fordelt på 3 blir 200 på hver.

 

Gitt at han ønsker å beholde huset, og hytta er solgt er det jo naturlig dere blir løst ut i penger.

Endret av hunus
Lenke til kommentar

...

Din far eier allerede halvparten, og arver halvparten av sin avdøde ektefelles andel, totalt 3/4 = 1,8 mill

....

 

Jeg har lest at han ikke arver 1/2-parten, men 1/4, eller minst 4G.

http://www.paragrafen.no/?id=29

 

Har du kilde på dette?

 

Det er jo nettop det jeg har sagt. Han eier allerede halvparten og så arver han en kvart (halvparten av ektefellens halvpart).

 

En halv pluss en kvart er trekvart. Da blir det en kvart igjen til barna.

 

Det står i linken du viser til. Det er du som misforstår.

 

Selve regelen er å finne i arvelovens § 6 første ledd.

 

§ 6. 1 Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda 3 ved dødsfallet.

Endret av hunus
Lenke til kommentar

Det er jo nettop det jeg har sagt. Han eier allerede halvparten og så arver han en kvart (halvparten av ektefellens halvpart).

 

En halv pluss en kvart er trekvart. Da blir det en kvart igjen til barna.

 

Det står i linken du viser til. Det er du som misforstår.

 

Selve regelen er å finne i arvelovens § 6 første ledd.

 

§ 6. 1 Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda 3 ved dødsfallet.

 

Jeg tolker det slik at "arven" i denne sammenhengen er det den avdøde etterlater seg, ikke det begge foreldrene etterlater seg den dagen hele arven skal fordeles. Det er dette man snakker om i begynnelsen av teksten, gjenlevende ektefelle tar først sin del av felleseiet, deretter 1/4 av arven fra den avdøde.

 

Fra min link:

Avdødes ektefelle har rett til ¼ av arven etter avdøde dersom avdøde hadde barn.

 

Står du fortsatt fast på at det er jeg som har misforstått?

Lenke til kommentar

Ektefelle har rett på halvparten, og i tillegg har han rett på 1/4(eller 4 ganger grunneløpet på ca. 73000kr). Om vi for eksempel sier at moren din var god for 2 millioner, arver faren din 1 millioner pluss 250 000. Resten deles mellom barna. Om du hadde hatt søsken som hadde dødd, ville deres del av arven gått til deres barn, og til deres barn igjen, hvis det ikke fantes noen ville arven gått opp igjen til din far.

 

Om det fins et testament som sier at pengene skal gå andre steder har dere barna likevel rett på 1 million kr hver eller 1/3 av formuen fordelt mellom dere, pliktarv. Jeg vet ikke om dette er total formue eller formuen etter ektefellen har fått hva som er hans. Ektefellen har førsterett på det han har rett på.

 

Ektefellen kan velge å beholde huset, å sitte i uskifte som det heter. Da vil huset arves av dere den dagen din far ikke lever lenger.

 

Kondolerer for moren din, lykke til med oppgjøret ;)

Lenke til kommentar
Om vi for eksempel sier at moren din var god for 2 millioner, arver faren din 1 millioner pluss 250 000.

 

Dette kan synes som flisespikking, men ektefellen arver ikke halvparten* pluss en fjerdepart, ektefellen eier allerede halvparten* og arver kun en fjerdepart av den andre ektefellens del.

 

*Dette forutsetter forøvrig at de hadde fullstendig felleseie. Ved særeie kan det godt være slik at faren f.eks. eier 10 millioner og moren 1, da arver fortsatt faren en fjerdedel av morens formue, altså 250.000 og beholder sin egen del.

 

I eksemplet ditt, så var ikke moren god for to millioner, hun eide en og faren eide en, og faren arver 250k.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...