Gå til innhold

Hvorfor selges det ikke sterkere spirt enn 60% i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi alkohol brenner når det er over 60%.

 

For å beskytte folk mot sin egen dumhet, så går all sprit sterkere enn 60% inn under narkotikaloven.

Men se for deg følgende, det er hjemmefest, og du har med heimert. Du mister syltetøyglasset på gulvet, og alt renner utover klærne dine og gulvet. Kompisen din kommer bort, og skal hjelpe deg, han har en sigg i hånda... ;)

 

Ikke at politiet på bygda bryr seg så hardt.. :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

alt over 60% er for narkotika og regne, kan ha noe med absint og gjøre men vet ikke

 

Absinth får man fra 40% til 80%, men de i Norge er selvsagt maks 60% - ikke at jeg vil kalle Pere kermann, Behemian Absinthe eller Absenthe 55 som ekte absinth... De er bare syntetisk drit som smaker oppvaskvann og ikke engang greier å produsere louche effekt.

Ellers er Absinth bare normal alkoholholdig drikk, ingen galskap, halliser eller noe tull som det, og nei malurt (wormwood) er ikke noe skummelt, du må drikke noen liter absint før du får en giftig dose, og da er du allerede død av alkohol mengden...

 

http://www.youtube.com/watch?v=8YfqDpMZEhg&feature=related

 

Ta dere tid til å se hva absinth er og hvordan det skal utføres (skam seg alle Norske bartendere som setter fyr å den og ødelegger drikken (men den driten i Norge er fæl uansett)).

 

Ja jeg vet at dette ikke helt hadde med tråden å gjøre, men hver gang jeg ser noe som virker som feil informasjon om absint må jeg svare :-)

Endret av Kverndokken
Lenke til kommentar

alt over 60% er for narkotika og regne, kan ha noe med absint og gjøre men vet ikke

 

Absinth får man fra 40% til 80%, men de i Norge er selvsagt maks 60% - ikke at jeg vil kalle Pere kermann, Behemian Absinthe eller Absenthe 55 som ekte absinth... De er bare syntetisk drit som smaker oppvaskvann og ikke engang greier å produsere louche effekt.

Ellers er Absinth bare normal alkoholholdig drikk, ingen galskap, halliser eller noe tull som det, og nei malurt (wormwood) er ikke noe skummelt, du må drikke noen liter absint før du får en giftig dose, og da er du allerede død av alkohol mengden...

 

http://www.youtube.com/watch?v=8YfqDpMZEhg&feature=related

 

Ta dere tid til å se hva absinth er og hvordan det skal utføres (skam seg alle Norske bartendere som setter fyr å den og ødelegger drikken (men den driten i Norge er fæl uansett)).

 

Ja jeg vet at dette ikke helt hadde med tråden å gjøre, men hver gang jeg ser noe som virker som feil informasjon om absint må jeg svare :-)

 

Smugler du med deg spirt med prosent over 60%, så dømmes du etter narkotika loven

Lenke til kommentar

alt over 60% er for narkotika og regne, kan ha noe med absint og gjøre men vet ikke

 

Se http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19780630-0008-001.html denne listen for å se hva som klassifiseres som narkotika, jfr. Straffeloven (1902) § 162.

 

Det som ulovlig innføres av stoffer som står på denne listen kan straffes som en forbrytelse mot straffebudet i § 162 om innførsel av narkotika. Sprit, alkohol eller metanol/etanol står ikke på denne listen og regnes derfor ikke som "narkotika" uavhengig av alkoholprosenten.

 

Derfor behandles ikke innførsel av sprit på 60 % som innførsel av narkotika som straffes etter strl. § 162. Videre i henhold til det med maks 60 % er det hjemlet i tollforskriften § 5-1-2, 1. ledd, bokstav a.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20081217-1502.html

Lenke til kommentar

Smugler du med deg spirt med prosent over 60%, så dømmes du etter narkotika loven

 

Eh, ja... Skreiv jeg noe annet?

 

Finnes masse god absint som ligger på 45% til 60%

 

Igjen, jeg skjønner ikke hvorfor du siterte meg og skrev det i hele tatt...

 

I tillegg så vil jeg bare nevne at man skal aldri drikke Absint bar, de som gjør det og shotter absint er tullinger!

 

Absinten skal vannes ut, normalt sett minst 1 del absint og to deler vann, absinten vil da normalt sett ligge på styrken med en Vin.

 

Så dere som drar til utlandet, hold dere vekk fra å kjøpe absint der de selger det i shotte glass eller setter fyr på det, alle steder hvor de drikker absint på Bohem Måten (falsk tull oppfunnet av Tjekkere, samt tjekkisk absint er motbydelig og smaker munnvann og ikke absint)...

Endret av Kverndokken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...