Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2010 - 10'ende trinn (AVSLUTTET)


  

77 stemmer

  1. 1. Hvilken langsvarsoppgave valgte du?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi fikk klar beskjed om at vi ikke fikk lov til å ha med minnepenn. Det var visst kommunen som hadde bestemt det. Kan en kommune bare gjøre det? Trodde det var utdanningsdirektoratet som bestemte alt som skulle være lov og ikke på eksamen o.l, jeg? :ermm:

 

Ellers var temaet helt utrolig dårlig. Jeg pleier alltid å i alle fall ha noen tanker rundt temaet til tentamener og slikt, men denne gangen er jeg helt blank.

det står tydelig på nett at alle hjelpemidler untatt de man kan komunisere med er tillat minnepinne er lov. desuten er det UDIR som bestemmer alt.

 

 

Kan du linke til dette? Læreren min nekter...

 

https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/PreparationRoom14/pdf/Engelsk_ENG0012_BM_a4.pdf

 

 

se side 6 på Hjelpemidler

 

Jeg er også litt i tvil om dette med minnepenn. Regnes det som kommuniserbart? Har diskuterte dette med læreren uttalige ganger, og h*n mener det er kommuniserbart. Men jeg mener det ikke er det. Er det noen som har noen klar definisjon her?

Hvordan er ordningene på VGS ang. dette?

 

Noen flere kilder hadde jo vert herlig å drite ut lærerne med da :tease:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan sirkulere mye rundt hva oppgaven kan bli, men det som egentlig er ganske sikkert er at den kommer til å handle om utseende og samfunn. Noen stikkord er vel:

- Identitet

- Plastisk kirurgi

- Likeverd

- Endring av utseende

- Din identitet sett i sammenheng med hvilke venner du er med

- Godtatt i samfunnet?

 

 

Bare noen enkle punkter jeg kom med nå nylig.

Lenke til kommentar

Vi fikk klar beskjed om at vi ikke fikk lov til å ha med minnepenn. Det var visst kommunen som hadde bestemt det. Kan en kommune bare gjøre det? Trodde det var utdanningsdirektoratet som bestemte alt som skulle være lov og ikke på eksamen o.l, jeg? :ermm:

 

Ellers var temaet helt utrolig dårlig. Jeg pleier alltid å i alle fall ha noen tanker rundt temaet til tentamener og slikt, men denne gangen er jeg helt blank.

det står tydelig på nett at alle hjelpemidler untatt de man kan komunisere med er tillat minnepinne er lov. desuten er det UDIR som bestemmer alt.

 

 

Kan du linke til dette? Læreren min nekter...

 

https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/PreparationRoom14/pdf/Engelsk_ENG0012_BM_a4.pdf

 

 

se side 6 på Hjelpemidler

 

Jeg er også litt i tvil om dette med minnepenn. Regnes det som kommuniserbart? Har diskuterte dette med læreren uttalige ganger, og h*n mener det er kommuniserbart. Men jeg mener det ikke er det. Er det noen som har noen klar definisjon her?

Hvordan er ordningene på VGS ang. dette?

 

Noen flere kilder hadde jo vert herlig å drite ut lærerne med da :tease:

 

 

 

Skal se om jeg finner noen :)

 

De som kom opp i norsk fikk hvertfall godkjent minnepinne som hjelpemiddel. Dette er for å slippe alle dokumentene i papirformat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes temaet i Part B "Focus on fiction" er litt uklart. Har noen noe å tildele? Tips?

 

 

Det er vel 2 tekster der begge handler om intrykk som blir endret(hvis du skjønner). Bud, som så på den reisende i bilen som en av de "slemme", fant ut at førsteintrykket og eldre erfaringer ikke alltid stemmer overens med hvordan en person kan være. I teksten der den gamle mannen har en signert tatovering på ryggen, får han beskjed om å forlate galleriet. Da eieren får vite at den gamle mannen har verdifull kunst på ryggen, endrer han fort stilling i forhold til den gamle mannen.

 

Håper du forstod noe her hvertfall. Bare noen idéer jeg kom med etter å ha lest tekstene.

Takk for hjelpen!

 

Vi fikk klar beskjed om at vi ikke fikk lov til å ha med minnepenn. Det var visst kommunen som hadde bestemt det. Kan en kommune bare gjøre det? Trodde det var utdanningsdirektoratet som bestemte alt som skulle være lov og ikke på eksamen o.l, jeg? :ermm:

 

Ellers var temaet helt utrolig dårlig. Jeg pleier alltid å i alle fall ha noen tanker rundt temaet til tentamener og slikt, men denne gangen er jeg helt blank.

det står tydelig på nett at alle hjelpemidler untatt de man kan komunisere med er tillat minnepinne er lov. desuten er det UDIR som bestemmer alt.

 

 

Kan du linke til dette? Læreren min nekter...

 

https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/PreparationRoom14/pdf/Engelsk_ENG0012_BM_a4.pdf

 

 

se side 6 på Hjelpemidler

 

Jeg er også litt i tvil om dette med minnepenn. Regnes det som kommuniserbart? Har diskuterte dette med læreren uttalige ganger, og h*n mener det er kommuniserbart. Men jeg mener det ikke er det. Er det noen som har noen klar definisjon her?

Hvordan er ordningene på VGS ang. dette?

 

Noen flere kilder hadde jo vert herlig å drite ut lærerne med da :tease:

 

 

 

Skal se om jeg finner noen :)

 

De som kom opp i norsk fikk hvertfall godkjent minnepinne som hjelpemiddel. Dette er for å slippe alle dokumentene i papirformat.

Vi får lov til å ha med minnepenn og bruke den så mye vi vill under eksamen, men når vi lever oppgaven, må vi også levere minnepennen.

Lenke til kommentar

Vi fikk klar beskjed om at vi ikke fikk lov til å ha med minnepenn. Det var visst kommunen som hadde bestemt det. Kan en kommune bare gjøre det? Trodde det var utdanningsdirektoratet som bestemte alt som skulle være lov og ikke på eksamen o.l, jeg? :ermm:

 

Ellers var temaet helt utrolig dårlig. Jeg pleier alltid å i alle fall ha noen tanker rundt temaet til tentamener og slikt, men denne gangen er jeg helt blank.

det står tydelig på nett at alle hjelpemidler untatt de man kan komunisere med er tillat minnepinne er lov. desuten er det UDIR som bestemmer alt.

 

 

Kan du linke til dette? Læreren min nekter...

 

https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/PreparationRoom14/pdf/Engelsk_ENG0012_BM_a4.pdf

 

 

se side 6 på Hjelpemidler

 

Jeg er også litt i tvil om dette med minnepenn. Regnes det som kommuniserbart? Har diskuterte dette med læreren uttalige ganger, og h*n mener det er kommuniserbart. Men jeg mener det ikke er det. Er det noen som har noen klar definisjon her?

Hvordan er ordningene på VGS ang. dette?

 

Noen flere kilder hadde jo vert herlig å drite ut lærerne med da :tease:

 

 

 

Skal se om jeg finner noen :)

 

De som kom opp i norsk fikk hvertfall godkjent minnepinne som hjelpemiddel. Dette er for å slippe alle dokumentene i papirformat.

 

Hmm, skal vell i utgangspunktet ikke vere andre regler for engelsk da? :hrm:

Ja, det er en ting. Men en annen ting som er veldig kjekt med minnepenn er jo å laste ned hele Wikipedia eller lignende. :whistle:

Lenke til kommentar

Tror dere det er greit at jeg spør om ord jeg lurer på, som er i forberedelses delen, her? Isåfall hva er petite. Står på page 1 på a2 teeexten ü,,

 

Ser at det er 40 gjester her. KAN DERE LAGE BRUKER OG DISKUTERE MED OSS??? ü,,

Endret av enskoleelev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi fikk klar beskjed om at vi ikke fikk lov til å ha med minnepenn. Det var visst kommunen som hadde bestemt det. Kan en kommune bare gjøre det? Trodde det var utdanningsdirektoratet som bestemte alt som skulle være lov og ikke på eksamen o.l, jeg? :ermm:

 

Ellers var temaet helt utrolig dårlig. Jeg pleier alltid å i alle fall ha noen tanker rundt temaet til tentamener og slikt, men denne gangen er jeg helt blank.

det står tydelig på nett at alle hjelpemidler untatt de man kan komunisere med er tillat minnepinne er lov. desuten er det UDIR som bestemmer alt.

 

 

Kan du linke til dette? Læreren min nekter...

 

https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/PreparationRoom14/pdf/Engelsk_ENG0012_BM_a4.pdf

 

 

se side 6 på Hjelpemidler

 

Jeg er også litt i tvil om dette med minnepenn. Regnes det som kommuniserbart? Har diskuterte dette med læreren uttalige ganger, og h*n mener det er kommuniserbart. Men jeg mener det ikke er det. Er det noen som har noen klar definisjon her?

Hvordan er ordningene på VGS ang. dette?

 

Noen flere kilder hadde jo vert herlig å drite ut lærerne med da :tease:

 

 

 

Skal se om jeg finner noen :)

 

De som kom opp i norsk fikk hvertfall godkjent minnepinne som hjelpemiddel. Dette er for å slippe alle dokumentene i papirformat.

 

Hmm, skal vell i utgangspunktet ikke vere andre regler for engelsk da? :hrm:

Ja, det er en ting. Men en annen ting som er veldig kjekt med minnepenn er jo å laste ned hele Wikipedia eller lignende. :whistle:

 

 

Problemet er at de skanner tekstene elektronisk og finner kopieringsprosenten på oppgaven ;)

Altså, ikke lurt å kopiere fra kilder uten å nevne de.

 

Tror ikke det var slik at de måtte levere minnepinnen, for en kompis av meg hadde med seg minnepinne på norskeksamen, og han hadde den fremdeles da jeg gikk med han hjem.

 

Tror dere det er greit at jeg spør om ord jeg lurer på, som er i forberedelses delen, her? Isåfall hva er petite. Står på page 1 på a2 teeexten ü,,

 

æææsj, ser at det er 40 gjester her. KAN DERE LAGE BRUKER OG DISKUTERE MED OSS??? ü,,

 

http://www.thefreedictionary.com/petite

 

Her er en definisjon av ordet :)

Lenke til kommentar

ehm. Føler meg veldig aktiv her nå. Finnes det en link der man kan lese regelen på bruken av " X) Merker at jeg sliter litt med det. MEN dere? Når vi bruker det heftet som kilde. Skal vi skrive det da? Hva skal vi i såfall skrive. Jeg føler meg som en komplett idiot. Har aldri brukt kilder før xD :hmm::D

Lenke til kommentar

ehm. Føler meg veldig aktiv her nå. Finnes det en link der man kan lese regelen på bruken av " X) Merker at jeg sliter litt med det. MEN dere? Når vi bruker det heftet som kilde. Skal vi skrive det da? Hva skal vi i såfall skrive. Jeg føler meg som en komplett idiot. Har aldri brukt kilder før xD :hmm::D

 

Jeg kommer til å bruke : https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/PreparationRoom14/default.aspx som kilde til forberedelsearkene..

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips?

 

Mine er i allefall;

 

Begynn avsnitt/setninger med ord som nevertheless, moreover, however, despite osv.

 

Les oppgaven! Det er utrolig viktig å faktisk levere en besvarelse på det oppgaven spørr etter.

 

Se over, slå opp ord og ikke stress! Dersom du er ferdig allerede klokka ti er det alltids noe som kan gjøres bedre med teksten.

 

Ellers er det lurt å se igjennom gamle innleveringer/tentamener for å lete etter eventuelle feil. Kanskje det er noe som går igjen?

Endret av Interlude
Lenke til kommentar

"One of the things I always felt growing up as someone of mixed racial heritage was that I didn’t fit anywhere. On the one hand, I was presented with the white image of beauty as the blue-eyed, blond haired, tall, skinny, big-breasted All-American girl. On the other hand was the Asian image of beauty as petite, slender, long dark hair, exotic features, and pale skin, actresses like Lucy Liu, Ming Na Wen, and the women in Crouching Tiger, Hidden Dragon."

 

Noen som kan forklare meg hva som menes med dette? Greit nok at hun føler seg som to personer, men hun kan jo ikke ha blond hår også ha langt mørk hår?

Lenke til kommentar

"One of the things I always felt growing up as someone of mixed racial heritage was that I didn’t fit anywhere. On the one hand, I was presented with the white image of beauty as the blue-eyed, blond haired, tall, skinny, big-breasted All-American girl. On the other hand was the Asian image of beauty as petite, slender, long dark hair, exotic features, and pale skin, actresses like Lucy Liu, Ming Na Wen, and the women in Crouching Tiger, Hidden Dragon."

 

Noen som kan forklare meg hva som menes med dette? Greit nok at hun føler seg som to personer, men hun kan jo ikke ha blond hår også ha langt mørk hår?

 

Hun forklarer de forskjellige bildene på det "rette" utseende i America og Asia.

Hun blir sett på som en person som nesten ikke har noe til felles med noen av dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan skriver du det? Du kopierer vel kke bare linken??? Enn dere andre? Jeg oppgav kke kilder på tentamen og fikk ingen kommentarer på det...ü,,

 

Når du henviser til kilder skriver du eksakt link, dato du skrev det ut etc.

 

Hvis du skal oppgi heftet er det nok at du bare skriver du brukte heftet. Blir bare meningsløst å linke til heftet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ehm. Føler meg veldig aktiv her nå. Finnes det en link der man kan lese regelen på bruken av " X) Merker at jeg sliter litt med det. MEN dere? Når vi bruker det heftet som kilde. Skal vi skrive det da? Hva skal vi i såfall skrive. Jeg føler meg som en komplett idiot. Har aldri brukt kilder før xD :hmm::D

 

Jeg kommer til å bruke : https://pgsf.udir.no/PreparationRooms/PreparationRoom14/default.aspx som kilde til forberedelsearkene..

På tentamen skrev jeg bare "Text 1A" og da fikk jeg trekk, så skriv direkte link til hver tekst du bruker, det skal ihvertfall jeg :)

Lenke til kommentar

"One of the things I always felt growing up as someone of mixed racial heritage was that I didn’t fit anywhere. On the one hand, I was presented with the white image of beauty as the blue-eyed, blond haired, tall, skinny, big-breasted All-American girl. On the other hand was the Asian image of beauty as petite, slender, long dark hair, exotic features, and pale skin, actresses like Lucy Liu, Ming Na Wen, and the women in Crouching Tiger, Hidden Dragon."

 

Noen som kan forklare meg hva som menes med dette? Greit nok at hun føler seg som to personer, men hun kan jo ikke ha blond hår også ha langt mørk hår?

Du har ett poeng der. La kke merke tiiil det x))) ü,,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...