Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc fungerer ikke, står å piper


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Hjelper en kompiss med pc'en jeg har bygget til han for et par år tilbake..

Nå helt random når han skulle starte den kom det ingenting opp på skjermen og pcen stod å peip. Jeg skjekket manualen til skjermkortet(Asus), og der stod det ingenting om den lydkoden. Har skjekket at alle kabler et koblet ordentlig i, men har egentlig ikke noe utgangspunkt siden det ikke er noen ting som kan si meg hva som er feil, har ikke så mye peiling, men kan nok fikse det hvis dere hjelper meg..

 

Altså: det er en hjemmebygd pc, 2-3 år gammel, Asus hovedkort (hvis dere trenger å vite hvilket så kan jeg skaffe det), skjerm ingenting på skjermen når vi skrur på og den står å piper masse random pips ganske lenge.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter ett kjappt søk kan det være en av disse 3:

 

Beep: Repeating (endless loop)

Error: Memory error

Descr: Check for improperly seated or missing memory.

 

Beep: High frequency beeeps while running

Error: Overheated CPU

Descr: Check the CPU fan for proper operation. Check the case for proper air flow.

 

Beep: Repeating High/Low

Error: CPU

Descr: Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Lenke til kommentar

Jeg skjekket manualen til skjermkortet(Asus), og der stod det ingenting om den lydkoden. Har

Ja jeg vet det er hovedkortet som piper og det var den manualen jeg skjekka.

 

Sovehest: Det er beep, ikke sirene, og den restarter ikke.. Hvertfall 10-20 beep før den ikke beeper mer, men da står den bare å går som om den ville vært på

Hvor mange pip (lange og korte)? PIPene er Power On Self Test fra hovedkortet (avhengig av BIOS). Du kan søke på google med Post error codes.

Lenke til kommentar

Og som alltid bør du prøve med en rambrikke hvis han har flere brikker. Det kan utelukke eller påvise at det er problemer med rambrikken(e).

Hvis han har to skjermkort, prøv også med ett.

Prøv også å resett CMOS. Er en sticky på forumet med hvordan du gjør det, hvis du ikke har gjort det før.

Lenke til kommentar

Resatte CMOS, men ingenting skjedde... Prøver å finne den manualen på nettet med beep koder, men finner det ikke. Det er et P5b Plus hovedkort, men finner ikke den manualen man kan laste ned.

 

Sånn her ser beepene ut : 112311222411

Der 1 er et kort pip, 2 er et litt lengere, 3 er et langt og 4 er 3 pip rett etter hverandre drit fort..

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar

Her er det bare en ting å gjøre. Plukk ut ALT untatt CPU, prøv å start PCen.

 

Kanskje kommer koden for ram eller skjermkort. Putt i en av delene å prøv å start. Kanskje får du en annen kode. Putt i den andre tingen osv. osv. helt til du finner ut av det.

 

Nytter ikke å spekulere, prøv alle mulige kombinasjoner!

 

EDIT: Plukk alt (inkludert HK) ut av kabinett for å eliminere jordingsfeil.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Uten noe, bare cpu fikk vi 1 lang og 2 korte

Med bare memmorysticks fikk vi 1 lang og 3 korte, og 3 korte på rad etter hverandre.

Med bare skjermkort fikk vi 1 lang og 2 korte etter hverandre hele tiden

 

Edit: Nå har den bare skifta til 1 lang og 2 korte hele tiden, selv om vi har satt alt i på nytt

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar
En lang, to korte er skjermkort.

Nei, det er ram(står også i manualen til P5B-Plus). Noe som også er logisk, fordi det var koden når bare cpu var i hk, og post ikke fant minne, noe den vanligvis sjekker først.

 

Prøv noen andre DDR2 800/667/533 Non-ECC,Un-buffered brikker!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...