Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til eksamens oppgave, matte 1x,ang momentane vekst


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal ha eksamen i morgen. Så nå gikk jeg gjennom gamle eksamens oppgaver, men så stoppet jeg helt opp på en oppgave. Så jeg håper noen kan hjelpe meg til å forstå hvordan jeg skal gjøre denne oppgaven.

Dere kan se på denne linken: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksamensoppgaver/Felles_allmenne_fag/Matematikk/Matematikk_H05.pdf Oppgave 6, side 17. Og jeg stopper opp på c,d og e.

 

Håper noen forstår og vil hjelpe:) Setter stor pris på det.

 

Mvh meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deriver uttrykket du får i oppgave A. La oss si at det deriverte uttrykket er f'(x)=2x. Da plotter du bare inn henholdsvis x=2 og x=7, og finner ut den momentane vekstfarten i de to punktene.

 

Tusen takk for at du ville se og hjelpe:) Herregud, så klart, jeg trur jeg har drevet med for mye lesing i det siste at jeg tenker for komplisert:p hehe. Da skal jeg prøve å tenke lit mer på de to neste og. Om ingen vil komme med et raskt svar på det og:)

Lenke til kommentar

Herthugen:

Det er oppgåva med eleven som spring 100m på 14s det er snakk om, ikkje sant? Kor i oppgåve a) står det at ein skal finne eit uttrykk? Dessutan står det i oppgåva at ein skal gjere det grafisk.

 

 

The-little-girl:

c)

Teikn tangentar til kurva for t=2 og t=7, og finn stigningstalet til desse. Stigningstalet til tangentane vil vere lik farten i det tidspunktet.

 

d)

Frå c) veit du omlag kva fart han hadde ved t=2 og t=7. Samanlikne desse verdiane med dei verdiane for fart du kan lese av dei tre grafane.

 

e)

Som nemnt, du kan tilnærme distansen ved å rekne ut arealet mellom grafen og t-aksen.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Herthugen:

Det er oppgåva med eleven som spring 100m på 14s det er snakk om, ikkje sant? Kor i oppgåve a) står det at ein skal finne eit uttrykk? Dessutan står det i oppgåva at ein skal gjere det grafisk.

 

 

The-little-girl:

c)

Teikn tangentar til kurva for t=2 og t=7, og finn stigningstalet til desse. Stigningstalet til tangentane vil vere lik farten i det tidspunktet.

 

d)

Frå c) veit du omlag kva fart han hadde ved t=2 og t=7. Samanlikne desse verdiane med dei verdiane for fart du kan lese av dei tre grafane.

 

e)

Som nemnt, du kan tilnærme distansen ved å rekne ut arealet mellom grafen og t-aksen.

 

 

 

Tusen takk:) Dette hørtes mer logisk ut:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...