Gå til innhold

SLR - Hva er beste valg for meg?


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter dSLR og ønsker et kamera av passelig størrelse og god kvalitet. Jeg hadde sett meg ut Olympus 520, men ser at det mangler fokuslys og endel klager over at ved bildetakning innendørs så blinker blitzen infernalskt for å få fokus og da sitter jeg og lurer på om ikke et kamera som D5000 fra Nikon kan være et bedre valg. Litt dyrere, men også bedre? Men det igjen har ikke innebygget stabilisator, men det er kanskje ikke et "must"?

 

Er det andre åpenbare kandidater under 4000 ca?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på jakt etter dSLR og ønsker et kamera av passelig størrelse og god kvalitet.

...

Er det andre åpenbare kandidater under 4000 ca?

 

Du finner prislisten HER.

Noen priser er på kamerahus + objektiv ("kit"), andre kun på kamerahus.

Du trenger kamera med objektiv, samt minnekort.

 

Det er flere ulike typer kameraer, som alle har sine fordeler og ulemper. Speilrefleks er ikke alltid "best". Det er godt mulig at du er bedre tjent med en annen type kamera.

 

Noen spørsmål:

Hvor interessert er du i fotografering?

Hva tar du bilder av?

-Under hvilke forhold?

Hvor viktig er bærbarhet?

Ønsker du mulighet for å filme(video)?

 

Les gjerne:

1. Ting å tenke på...

2. ...før du kjøper (ditt første) speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter dSLR og ønsker et kamera av passelig størrelse og god kvalitet.

...

Er det andre åpenbare kandidater under 4000 ca?

 

Du finner prislisten HER.

Noen priser er på kamerahus + objektiv ("kit"), andre kun på kamerahus.

Du trenger kamera med objektiv, samt minnekort.

 

Det er flere ulike typer kameraer, som alle har sine fordeler og ulemper. Speilrefleks er ikke alltid "best". Det er godt mulig at du er bedre tjent med en annen type kamera.

 

Noen spørsmål:

Hvor interessert er du i fotografering? På en skala fra 1-5: 2.5

Hva tar du bilder av? Alt mulig.

-Under hvilke forhold? Noen utendørs på dagtid, noe inne i varierende lys.

Hvor viktig er bærbarhet? Litt, men ikke mer enn at størrelsen på Olympus 450 til D5000 nesten ikke merkes.

Ønsker du mulighet for å filme(video)? Kjekt å ha, men ikke noe som vil bli mye brukt uansett.

 

Les gjerne:

1. Ting å tenke på...

2. ...før du kjøper (ditt første) speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

(...)Jeg hadde sett meg ut Olympus 520, men ser at det mangler fokuslys og endel klager over at ved bildetakning innendørs så blinker blitzen infernalskt for å få fokus (...)

 

Er det andre åpenbare kandidater under 4000 ca?

 

Det et vanlig problem at man ikke er klar over begrensningene autofokus byr på generelt. Uten kontrast klarer ikke et passivt autofokussystem å fokusere. Den vanligste måten å unngå dette på er "fokuser-og-rekomponer"-metoden, som i praksis betyr at du fokuserer på noe i samme plan som motivet, f.eks. et mørkt slips på lys skjorte om du vil ha en person i fokus. Fungerer som regel helt greit, selv om det åpenbart ikke er den mest nøyaktige metoden i verden.

 

Er det stappmørkt, er dog fokuslys veldig fint å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...