Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Backup internet connection


Anbefalte innlegg

Jeg foreslår du tester maskinen din mot modemet ditt og ser om du får de samme pausene som du får direkte mot router. Du har jo spikes på rundt ett sekund flere ganger.

 

Det er hvertfall tydelig at det er router eller PC som er problemet.

 

Les min første post om å resette modem for å frigjøre lease dersom du ikke får nettforbindelse. Koble kablene først og så resett router.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg konkluderer også fra pingloggene at det her må være snakk om et internt nettverksproblem. Altså er feilen et sted mellom PCen og frem til ruteren, for du får hyppige utfall frem til den. Dette er egentig veldig positivt siden vi kan utelukke mange faktorer, inkludert en del ting som vi evt. ikke kunne enkelt rettet - slik som feil på selve nettlinjen.

 

Dette var målt fra en PC som brukte kabel korrekt? da kan vi også utelukke dårlig trådløst signal.

 

Hvis du har en ruter i tillegg til modemet, så er det første jeg ville prøvd (som det nevnes over) å koble PCen direkte inn i modemet og gjennta testen. utifra ås mange utfall du får så burde en liten time være nok for å kunne avgjøre om det gav utslag eller ikke.

 

Sidne vi allerede kan utelukke såpass mange vanlige feilkilder så vil jeg tippe at problemet ligger i en av nettverksboksene - så første bud er å koble vekk alle ikke-kritiske ledd og se hvordan det fungerer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei igjen (og gratulerer med dagen!)

 

Da har jeg (etter litt hjelp fra GET customer support) fått koblet kabelen fra modemet rett i pc'en. Jeg måtte endre LAN innstillingene slik at maskinen mottok IP/DNS automatisk istedet for hva som var satt inn (192.1. osv). Nå er ip adressen også endret til 84. ett eller annet.

 

Legger også ved de nye Ping filene. Har ikke hatt ett utfall de timene de har kjørt.

pingtestRUTER.txt

pingestVG.txt

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Har også fått et svar på 2+2 forumet. Kan dere si noe om dette forslaget?

 

What you need is a quality hardware firewall appliance with a failover function, like the one here link, and two internet connections. It also helps to protect your computer and does other good things.

 

This way if your main connection fails this device will automatically redirect you to a back up connection within a couple of seconds without you having to do anything. Note, it is not rocket science but you probably gonna need help to set it up.

Lenke til kommentar

ser ut som feil på innside av lanet.

 

Vet ikke om det har blitt gjort, men har du prøvd å bytte nettverkskabel?

 

- om det er flere porter på router/pc gjerne prøv en annen.

- prøv å koble nettverkskabel til en av de bærbare og sjekk om du får samme resultat mot router.

 

om routeren din har et åpnet trådløst nettverk, kan den også knele om mange prøver å koble seg på, men da skal det en del til også.

Lenke til kommentar

Bruk av failover-løysninger er noko eg ikkje trur du bør tenke på.

1: Som uerfaren blir utstyret veldig dyrt då ein ikkje setter dette opp på null komma svisj

2: Funksjonaliteten du etterspør er typisk SMB-funksjonalitet og ofte prisa deretter.

Den boksen det blir linka til koster nok over 3K før du har fått den i hende. I tillegg krever den ei ekstra nettlinje så det blir meir utstyr for å få eit mobilt bredbånd-løysning over på "fast kabel".

 

3: Ut frå pingloggener er det åpenbart at det er noko tull mellom pc og router, dette trenger ikkje å bli løyst via ei backuplinje.

 

I tillegg vil ei slik løysning som backup føre til utlogging av eksisterande innlogginger på f.eks nettpoker. Då neste melding frå di maskin vil ha anna ip enn du hadde i for 2 sekund sidan.

 

Å beholde same ipen på to ulike krever spesialløysninger som neppe er så veldig billige forsatt. Dei var relativt stivt prisa for nokre år sidan.

Lenke til kommentar

Legger også ved de nye Ping filene. Har ikke hatt ett utfall de timene de har kjørt.

 

Dette er de gamle du postet tidligere. ;)

 

Men hvis du ikke har hatt utfall etter du koblet mot modemet, så er det nok router som er synder.

Sjekk om du har siste firmware: http://www.support.philips.com/support/sms_page.jsp?userLanguage=no&userCountry=no

 

Du har nok ikkse sett på pingloggene han lå opp etter han koblet rett på ruteren. De er desverre akkurat like ille som før - med store og mange hull som vilforårsake disconnected (ikke bare i pingloggen mot internet - men rett mot ruteren også).

 

Fra det kan jeg bare konkludere at du da har en feil i enten ruteren eller nettverkskortet. Det er litt vanskelig å si hvordan du skal gå videre med feilsøkingen, men jeg tror om dette var mitt problem så hadde jeg koblet din andre maskin direkte på ruteren og igjen tatt samme test. Utifra resultatet vil vi kunne konkludere om feilen er på ruteren (om samme feil merkes) eller i PCen (om feilen går vekk). Sjansen for at begge PCene har samme type feil er jo høyst usansynlig.

 

Anngående firewall med failover så mener jeg det er å fokusere på feil ting. Du trenger jo ikke 2 forbindelser, bare èn stabil en, og det vil koste deg mindre i tid og penger å fikse feilen på forbindelsen du allerede har enn å skaffe en ekstra + programvare for å styre den. SLike løsninger er uansett meget komplekse og ikke særlig ideelle på mange måter. Det er kanskje en god idè for en bedrift som MÅ kunne garantere å ha nettforbindelse 24/7 og er villig til å betale mye for den fordelen, men det er ikke noe jeg vil annbefale for deg. Det er kort sagt en overkompleks løsning på et problem som ikke nødvendigvis er så vanskelig så lenge du går frem systematisk for å finne feilen.

 

Hvis du tar tiden til å teste maskin2 direkte på ruteren som jeg foreslo så skal jeg hjelpe videre så godt jeg kan med å analysere resultatene for deg.

 

PS: en ting til som hadde vært nyttig for å avgjøre om det er ruteren som tuller er å logge eg inn på den og finne "uptime" telleren (som forteller hvor lenge det er siden forrige ruter restart). I mange tilfeller der ruteren er problemet så restarter ruteren av seg selv. I så tilfelle kan uptime indikatoren lett avsløre dette (siden den vil være mye lavere enn det du vet at den burde være basert på når du sist bevisst restartet den). Selv om den ikke indikerer feil så er det selvfølgelig andre feil som ruteren kan ha - men det er en veldi typisk ting som er verdt å sjekke ihvertfall.

 

EDIT: jeg så nettop at la7dfa.com mener dette er de samme filene som før at du kan ha forvekslet dem. Det kan jeg ikke bekrefte/avkrefte siden jeg ikke tok vare på de gamle filene, men det er jo selvfølgelig helt avgjørende for å kunne gi en skikkelig analyse. Hvis det viser seg at du faktisk IKKE har hatt slike utfall når du var koblet direkte så er jo det som la7dfa.com sier en sterk indikator på at det var ruterboksen mellom modemet og PCen som var feilen.

 

EDIT2: lurt på bruke forskjellige navn ved hvert test siden ellers tror jeg de ikke overskriver det gamle innholdet - men legger til på slutten av filen i stedet (tror jeg).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Takk for alle svar så langt. Setter enormt pris på det!

 

Jeg kommer til å avvente situasjonen mtp. en backup linjeløsning ift. tilbakemeldingene.

 

Jeg har nå satt igang en ny ping test med nye filnavn (og flyttet de gamle filene) for å sikre at testene blir riktig. Setter igang litt action her og poster de nye filene innen et par timer.

 

Dersom de ikke tilsier noe annet enn de jeg trodde var nye, så setter jeg en av de bærbare med kabel i routeren (alstå ikke modemet??). Dette betyr vel at jeg må koble om igjen og at IP adressen vil forandre seg fra et 84.noe.noe.n til et 192.noe.no.n ? Han fra GET sa at jeg kanskje måtte mekke litt mer når jeg ønsket å bruke routeren igjen.

 

Stigma: Skal se om jeg kan finne frem til informasjonen fra routeren du ber om. Kan ta litt tid/ knoter mye...

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

For å kaste inn en annen vri her - om trådstarter er villig til å bruke litt ekstra penger.

Telenor sin mobile internettløsning er en usb-sak som støtter både trådløst internett (WLAN) og mobilt bredbånd (3G/GPRS). Det er mulig i programvaren å stille den inn til å gi en kontinuerlig/sømløs tilkobling. Det vil si at det automatisk går over på mobilt bredbånd om den mister kontakten med internett på det trådløse nettverket.

 

Kan være en idé å prøve det også.

Lenke til kommentar

Nye filer.

 

Kjører nå kabel direkte fra modemet inn i den stasjonære pc'en. Har prøvd å fremprovosere utfall mtp. hva som tidligere har gitt dette, men uten "hell".

 

Har tidligere sendt mail til Telenor om løsningen som foreslås her. Venter på svar. Mitt abb. går via jobben så blir evt. kun utlegg ift. evt. nødvendig utstyr.

pingpingTESTruter.txt

pingpingTESTvg.txt

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Etter en kjapp titt på de siste loggene og som Stigma sier så er det nok routeren som er synderen her. Prøv med en firmware upgrade.

 

Tror nok ikke en mobil bredbåndsløsning vil gi mye til failover direkte på den stasjonære. Av den enkel grunn at applikasjonen vil droppe når linken går ned. Ny oppkobling må forekomme på det mobile bredbåndet, da er du jo like langt.

 

En redundant løsning vil kreve en hel del, en ekstra linje, to tyngre routere med som kan kjøre en form for HSRP løsning mellom seg. Uansett bør ikke det være nødvendig til slik bruk.

Lenke til kommentar

Kunne jeg spurt hva dere ser etter? Bare for å lære litt.. Hva er spikes som tidligere er nevnt?

 

Takk for gode tilbakemeldinger vedr. ulike backupløsninger. Det er uansett sekundært nå, men om noe brilliant dukker opp så okay.

 

Bør jeg nå da koble modemet til routeren og sette opp nettverket hjemme som tidligere før jeg kjører noen firmware(??) oppdateringer? Routeren er jo nå skrudd av og ikke koblet til noenting. Om noen kunne gi meg en rask-rask innføring i hvordan jeg oppdaterer firmware(??) så hadde jeg blitt evig takknemmelig.

Lenke til kommentar

Nye filer.

 

Kjører nå kabel direkte fra modemet inn i den stasjonære pc'en. Har prøvd å fremprovosere utfall mtp. hva som tidligere har gitt dette, men uten "hell".

 

Har tidligere sendt mail til Telenor om løsningen som foreslås her. Venter på svar. Mitt abb. går via jobben så blir evt. kun utlegg ift. evt. nødvendig utstyr.

 

Ja disse er feilfrie - så da kan vi nok konkludere med at det er den trådløse ruteren din som var problemet. Je ville i første omgang prøvd å resette den og evt. ogås oppgradert firmware på den om det finnes noe nyere. Om den fremdeles tuller etter det så er det kanskje på tide å se etter en ny en.

 

Om du har fått den eller kjøpt den fra din ISP bør du kanskje kontakte dem om å få byttet den ut i stedet.

 

Det vi ser etter i loggfilene er kort sagt "alt annet enn linjer som begynner med svar fra". Alle linjer som ikke gebynner med det er ca 1 sekunder der du ikke hadde kontakt. Ser du på de forrige filene var de fulle av "hull", mens på de nye begynner ALLE linjene med svar fra uten unntak. En linje enslig linje her og der uten svar fra er ikke nødvendigivs et problem, men med en gang det blir 3-4 eller flere etterhverandre så opplever du i praksis et utfall.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja disse er feilfrie - så da kan vi nok konkludere med at det er den trådløse ruteren din som var problemet. Je ville i første omgang prøvd å resette den og evt. ogås oppgradert firmware på den om det finnes noe nyere. Om den fremdeles tuller etter det så er det kanskje på tide å se etter en ny en.

 

-Stigma

 

Denne har jeg fått av bror min. Er en Phillips SNB5600 for å være nøyaktig.

 

Da kobler jeg den til igjen, men hvorda oppgraderer jeg firmware fra linken som ble postet tidligere (takk skal La(..) ha!)? Og er dette vanskelig? Jeg har funnet reset knappen, men skal den være koblet til og på når jeg trykker den inn?

 

Sorry for alle n00b questions her, men er ikke veldig oppe og hopper på dette området.

Lenke til kommentar

Last ned firmware og lagre den på maskinen. Du oppgraderer routeren ved å logge deg inn på http://192.168.1.2

Passord og brukernavn skal begge være tomme. Finn menyen for å oppgradere firmware og link den til filen du lastet ned hvi den er nyere enn den versjonen som ligger i router. Ikke lukk nettleser før du vet at routeren er ferdig med oppgradering.

Når dette er gjort, så koble modem til internettporten på routeren. Resett modem og sjekk at du har internett etter en stund.

Lenke til kommentar

Last ned firmware og lagre den på maskinen. Du oppgraderer routeren ved å logge deg inn på http://192.168.1.2

Passord og brukernavn skal begge være tomme. Finn menyen for å oppgradere firmware og link den til filen du lastet ned hvi den er nyere enn den versjonen som ligger i router. Ikke lukk nettleser før du vet at routeren er ferdig med oppgradering.

Når dette er gjort, så koble modem til internettporten på routeren. Resett modem og sjekk at du har internett etter en stund.

 

Da har jeg lastet ned firmwaren og oppdatert routeren. Etter dette trykket jeg på reset og kom online igjen etter ca. 1 minutt. Har lagt ved nye pingfiler.

 

To spørsmål:

 

1. Ser ikke ut til at det trådløse nettverket (kalt ZEVS) sees lenger fra den bærbare. Må denne settes på igjen på en eller annen måte? Ser en Phillips_install som vi kom oss på nett på via den bærbare, men veldig usikker på om det er det gamle "ZEVS" nettverket.

 

2. Igjen så ser jeg når jeg kjører run > cmd > ipconfig at jeg er "på", men faller likevel ut. Hva kan dette tyde på nå som jeg har gjort alt over?

 

Takk igjen så langt!

pingest2RUTER.txt

pingest2VG.txt

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

1. nettverket vil nok være der, men ha et standard navn, og sansynligvis være uten passord. Dette kan du endre på inne fra rutermenyen, så ja du må sette opp navn og krypteringsmetode på nytt. resten av instllingene kan du normalt la stå som standard.

 

2. ipconfig kan ikke brukes for å sjekke noe i forbindelse med stabilitet. leg fra deg den tanken. jeg ser at siste logfilene er mye bedre enn før, men med 2 små utfall. jeg er ikke overbevist om at den trådløse ruteren er helt 100% fremdeles desverre. Hvis du allerede oppgraderte firmware på den så er det ikke sikkert det er et problem vi kan rette - det kan jo være en hardware svakhet. En ny ruter vile selvfølglelig rettet biffen, men det vil jo involvere en investering.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

1. nettverket vil nok være der, men ha et standard navn, og sansynligvis være uten passord. Dette kan du endre på inne fra rutermenyen, så ja du må sette opp navn og krypteringsmetode på nytt. resten av instllingene kan du normalt la stå som standard.

 

2. ipconfig kan ikke brukes for å sjekke noe i forbindelse med stabilitet. leg fra deg den tanken. jeg ser at siste logfilene er mye bedre enn før, men med 2 små utfall. jeg er ikke overbevist om at den trådløse ruteren er helt 100% fremdeles desverre. Hvis du allerede oppgraderte firmware på den så er det ikke sikkert det er et problem vi kan rette - det kan jo være en hardware svakhet. En ny ruter vile selvfølglelig rettet biffen, men det vil jo involvere en investering.

 

-Stigma

 

Ok. Da tror jeg at jeg vil investere i en ny router. Jeg er helt avhengig av stabil linje mtp pengene som er i spill til tider. La7dfa.com anbefalte jo denne https://prisguiden.no/sok?pg-q=4xdmr3roxq66 er det ett godt alternativ? Evt. et alternativ fra Komplett.no ville vært verdsatt høyt fra min side.

 

Det er vel ikke noe mer som kan sjekkes nå (?) så jeg benytter samtidig stunden til å takke alle som har tatt seg tid til å svare på utfordringen min og da spesielt til Stigma og La7dfa.com !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...