Gå til innhold

1-årig mastergrad i UK?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg sjekker litt rundt på nettsidene til noen engelske skoler, og ser at masterprogrammene er på ett år. Hvis jeg vil ta MSc Finance, vil jeg altså spare ett år på å ta det i UK, sammenlignet med i København (eller Norge for den saks skyld)? Hva er det jeg ikke forstår?

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil mest trolig mindre studiepoeng for en 12 månedlig master. Snakked med NOKUT, og fikk som svar "En ettårig master vil ikke bli godkjent som master i Norge. Du vil kunne få 60 studiepoeng for en 10mnd land mastergrad, eller 75 poeng for en 12 mnd lang mastergrad.

Hvorvidt disse poengene kan innpasses i en norsk mastergrad er opptil det enkelte universitet å bedømme i opptaksprosedyren."

 

Men en master i Historie vil f.eks. gi 90 studiepoeng. Det har vært en liten diskusjon mellom studenter her om en arbeidsplass vil 'godkjenne' eller likestille en engelsk master med en norsk en, mtp på lønn osv.

Lenke til kommentar

Sålenge du tar 1-årig mastergrad fra et anerkjent universitet så vil jeg tro du er "likestilt" med NHH og BI. Hvis de færreste arbeidsgiveres kjenner til skolen tror jeg dessverre det blir vanskelig.

 

Ikke gå i fellen å velge en mindre kjent skole. Selv om den sikkert er vel så bra som NHH, BI, CBS eller lignende så er de fleste arbeidsgivere skeptisk fordi de ikke kjenner til skolen.

Lenke til kommentar

En 1-årig mastergrad fra et toppuniversitet har sikker minst like stor verdi på arbeidsmarkedet som en god 2-årig mastergrad fra Norge; en middelmådig master fra et red brick-universitet i agrare strøk er det kanskje greit å stå over. Hva NOKUT sier skal man ikke ta særlig hardt på med mindre man er opptatt av offentlig sektor -- enten gjennom muligheter for ytterligere utdannelse eller formelle krav til stillinger i det offentlige.

Lenke til kommentar

Jeg så en bedriftspresentasjon fra Storebrand på BI sine nettsider hvor en elev spør akkurat det spørsmålet. De ansetter KUN mastere av nyutdannende i sine trainee-programmer og hun sa det at hvis det var en anerkjent skole så har du sjans, men at det nok er vanskeligere og hun anbefaler 2-årig master. Husk at du tar bare halvparten så mange studiepoeng. Finnes egentlig ikke noen snarveier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...