Gå til innhold

Trenger råd for å få installert parabolantenne.


Anbefalte innlegg

hei jeg skal installere en parabol. men jeg har et problem det står 2 trær og blokkerer signalene mine. jeg skulle gjerne hogd de ned hvis det var mulig men det viser seg at trærne dær jeg bor er fredet. så jeg lurer på finnes det noe slags form for mast eller liknende som gjør at jeg kan få parabolen høyere enn trærne? eventuelt så må jeg lage noe bak trærne og få signaler derfra men da blir det langt og spørs det med signalene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To trær høres ikke så ille ut.

Har du ikke mulighet til å plassere parabolen litt til en av sidene da, så du kommer utenom disse trærne?

 

Hvis du bor i enebolig/rekkehus, er du sikker på at du får problemer med trærne om du monterer talerkenen over tak?

Signalene kommer inn i en ganske bratt vinkel, så om parabolen blir montert på nordveggen (med retning mot sør) skal trærne være jæv... høye - og nærme for å lage krøll.

Lenke til kommentar

hei jeg skal installere en parabol. men jeg har et problem det står 2 trær og blokkerer signalene mine. jeg skulle gjerne hogd de ned hvis det var mulig men det viser seg at trærne dær jeg bor er fredet. så jeg lurer på finnes det noe slags form for mast eller liknende som gjør at jeg kan få parabolen høyere enn trærne? eventuelt så må jeg lage noe bak trærne og få signaler derfra men da blir det langt og spørs det med signalene.

 

Det er mulig å få litt hjelp av solen til å finne ut sånn ca. hvor parabolen bør plasseres for å unngå trær. Kl. 13:50-13:55 har solens skyggeretning samme retning som mot satellitten (Canal Digital). Ved å se på skyggeretningen(azimuth) så kan man finne en plass hvor det er minst risiko for satellittskygge. Solen står mye høyere på himmelen enn satellitten på denne tiden av året så man kan bare benytte solen til å finne retningen med.

http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Lenke til kommentar

har montert i noe som e brukt til gammeldags tv antenne litt over taket. men trærne som skaper problemer er ganske høye er sikker på at den står mot sør nå men om jeg har truffet nøyatig er jeg usikker på prøvde på sidene og i mellom sist men lyktes ikke. det ska sies at det var overskyet og det bynte å snø kraftig når jeg testa. vet ikke om det har noe relevans.

Lenke til kommentar

En parabolantenne har et stort vindfang i forhold til andre typer antenner, så en slik mast må være veldig solid fundamentert og evt. bardunert. Har du bare mye nok penger kan du forsåvidt bygge en mast like høy som f.eks. Eiffeltårnet, men det blir fort dyrt, selv med en mer moderat høyde, og krever byggetillatelse og nabovarsel etc. Prøv heller å flytte deg så "line-of-sight" kommer til siden for trærne, og om det betyr at du ikke lenger kan feste antenna på husveggen, støp ned et enkelt rør på et par-tre meters høyde slik som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...