Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Statisk IP via to rutere


Anbefalte innlegg

Per i dag er maskinen min koblet til nettet via to rutere: først kommer modemet fra ISP (Inteno x5668) med range 10.0.0.x, som igjen er koblet til min dlink (via homeplug) som opprinnelig har range 192.168.0.x. Maskinen min er da koblet til dlink, og kommer seg fint på nettet når windows henter IP automatisk.

 

Men jeg vil gjerne sette statisk IP for å åpne porter til spill osv, så jeg følger portforward.com sin guide til å sette opp statisk IP. ipconfig /all viser at min IP ligger på range 10.0.0.x, fordi jeg har satt dlinken i access point mode. Akkurat nå er den 10.0.0.5. Om jeg så forsøker å sette en fast IP vil maskinen rett og slett ikke komme seg på nettet. Jeg får tilgang til ruteren, men ikke til internett.

 

Jeg kan godt forsøke å fjerne access point mode fra dlink, men like fullt tviler jeg på at det vil ha noen effekt, da dlinken selv vil få en egen IP. Eller, med tanke på at den er koblet til via kabel vil den kanskje ha fast IP fra ISP-ruter uansett, slik at jeg kan åpne portene i begge rutere?

 

Jeg prøver meg videre frem, håper på hjelpsomme svar i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har spekulert litt på dette i det siste selv, og det jeg har kommet frem til uten å teste er å forwarde portene en trenger i ruter 1 til ruter 2, og forwarde deretter portene i ruter 2 til pc'en..

Eventuelt å forwarde alt av porter til ruter 2 og heller bare forwarde de portene en trenger til pc'en.

 

Jeg har som sagt ikke testet dette, men tror det skal fungere.

 

Jeg vil tro at å sette en statisk IP på ruter 2 og PC vil gjøre ting enklere også.

 

Scenario:

Modemet fra ISP får dynamisk IP fra ISP, ikke så mye en kan gjøre med det.

Sette ruter med statisk IP slik at den kan kommunisere med modemet.

Sette statisk IP slik at den kan kommunisere med ruter.

forwarde portene en trenger fra modem til ruter.

forwarde samme portene fra ruter til PC.

Lenke til kommentar

Ser ut til at det virket nå. Jeg måtte sette opp statisk IP manuelt først, og så inn og endre igjen fordi default gateway var tom, enda det sto 10.0.0.1 da jeg endret på dem først (standardverdi).

Nå er jeg på nett med lokalip 10.0.0.45, som jeg valgte (så hindrer jeg konflikter med evt. andre IP-adresser på nettverket).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...