Gå til innhold

gamerpc til konfirmant for 10k, er dette et fornuftig oppsett?


Anbefalte innlegg

Hei, har fått i oppgave å sette sammen en PC til en konfirmant med budsjett på 10K. Jeg ønsker å støtte AMD / ATI da vi trenger to aktører og AMD har levert varene i alle år.(Kjører nå på en 2500+Barton som har suset og godt på 3200+ nivå i flere år uten problemer.)

 

I utgangspunktet ønsker konfirmanten et helt nytt oppsett, skjerm tastatur etc. Men jeg har hatt hovedfokus på et høyt nivå på og i boksen samt enkle oppgraderingruter, slik at det ikke blir snakk om de store og omfattende utskiftningene i årene som kommer, samt at han kan spare opp penger og slå til på gode helgetilbud på F.eks skjerm når det kommer.

Har valgt å gå for en x6 black edition siden jeg har tro på at programmer og spill vil utvikle seg i retning av bedre utnyttelse av flere kjerner fremover, samt at det er rom for overklokking når den engang begynner å dra på årene.

Skjermkortet er også valgt med tanke på å supplere med ett til i crossfire dersom det trengs en gang.

Her er handlevogna

 

 

Det er noen år siden jeg har satt sammen en PC så derfor hadde jeg satt veldig pris på tilbakemeldinger fra "kidsa" som er litt mer oppdatert på hva som fungerer og ikke.

 

Hadde tenkt å bestille alt fra Netshop.no og hente delene på hentebua i Oslo så raskt som mulig. Og 10.000NOK er som sagt grensen.

 

Takker og bukker på forhånd, Mvh BG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser i utgangspunktet ut som en bra PC, men det blir dyrere enn 10000 hos netshop her hos meg (10500~).

Akter du å bygge PCn selv tror jeg du kan spare inn noen hundre kroner ved å kjøpe deler fra f.eks Dustinhome fremfor Netshop.

 

Videre mangler det kabinett, men det har dere kanskje fra før av? Om det skal gjøres plass til penger til kabinett i budsjettet er det en mulighet å velge Samsung Spinpoint F3 HDD, som jeg ser anbefales ofte her på forumet. Dette er riktignok om ikke 2TB lagringsplass er et must. Da frigjøres 1000~ kroner som f.eks kan brukes på et Antec Nine Hundred kabinett, som blant hardware.no anbefaler til gaming.

 

Om gaming er hovedprioritet har jeg også forstått det dithen at AMD Phenom II X4 955 er et godt prosessorvalg, og her vil du spare 1000 kroner til omtrentlig, som f.eks kan brukes på et enda kraftigere skjermkort som HD5870. Om klokking er en fremtidig plan, er visst X4 955 godt egnet til dette, og da kan det investeres i en CPUkjøler senere. Dog ser prosessoren du har valgt helt konge ut, og er som du sier mer fremtidsrettet.

 

Du har også valgt en oppgraderingspakke av Win7, men dette er kanskje med overlegg.

 

Håper dette hjelper deg litt, er ingen autoritet her inne, så vent definitivt på innspill fra "heavyhitterne" :!:

Lenke til kommentar

Ville heller godt opp til et Crosshair IV Formula til 1500 kr. Dette gir mange gode oppgraderingsruter og ser meget bra ut noe jeg tror kommer til å bli godt likt hos konfirmanten. I tillegg er dette et av de beste AMD kortene ute nå :)

 

EDIT: Den 2TB harddisken koster like mye som en SSD :dontgetit: Jeg ville heller gått for en 1Tb Samsung Spinpoint F3 og da heller oppgradert til SSD senere. Hva skal han med 2TB anyways? :O

Endret av Reactions
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...