Gå til innhold

Trenger jeg virkelig det spacene?


Anbefalte innlegg

Hei..!

 

import java.awt.*;

import java.awt.event.*;

import java.applet.*;

 

/** Dette Java programet kan kjøres som en applet eller som en applikasjon. WoW! */

 

public class TwoWay2 extends Applet {

 

Button button = new Button("Press Me");

Label label = new Label ("Go ahead, press the button!");

 

 

trenger man virkelig de spacene foran Label label og Button button?

 

Er helt ny i programerings verdenen skjønner dere :)(ikke le hvis det er dumt spm og ingen spydigheter takk:)

 

Mvh

JoakimT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så ble ikke spacene med i det isiotiske forumet!!!

 

import java.awt.*;

import java.awt.event.*;

import java.applet.*;

 

/** Dette Java programet kan kjøres som en applet eller som en applikasjon. WoW! */

 

public class TwoWay2 extends Applet {

 

[space]Button button = new Button("Press Me");

[space]Label label = new Label ("Go ahead, press the button!");

[space]ButtonListener press = new ButtonListener(label);

 

 

sånn.. skjønenr dere det nå??? jeg skriver av en bok og da er det sånne space eller hull kall det hva du vil... er disse nødt til og være med?

Lenke til kommentar


import java.awt.*; 

import java.awt.event.*; 

import java.applet.*; 



/** Dette Java programet kan kjøres som en applet eller som en applikasjon. WoW! */ 



public class TwoWay2 extends Applet 

 implements ActionListener

 { 

 

  public void init()

  {

   Button button = new Button("Press Me"); 

   Label label = new Label ("Go ahead, press the button!"); 



   // Gjør knappen og labelen synlig

   add(label);

   add(button);

   



   // Registrer lytter

   button.addActionListener (this);

  }



   public void actionPerformed (ActionEvent e)

   {

     // Her skriver du hva knappen skal utføre

   }

   

  }

 

 

Det essensielle med å lage knapper er at de må ha lyttere som registrerer hendelser. Og deretter kan man legge inn hva de forskjellige elementene skal utføre i metoden actionPerformed :)

Lenke til kommentar

var ikke ferdig da :wink: men jeg skjønner uansett ikke en drit av hva jeg skriver..(skriver rett av en bok jge lånte på biblioteket..) så mange koder du må huske i hode a gitt... men uansett hva skal man gjøre når man har skrevet ferdig hele den greia? jeg bruker sun one studios(eller har lasta det ned i vertfall) hva skal trykeks på etc...

 

Takker for svar

 

Mvh

 

JOakimT

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti andre editorer enn Oracle's JDeveloper, så jeg vet ikke hva du må trykke på dessverre annet enn at du må få koden til å kompileres (oversettes til maskinkode). Og deretter må du legge inn navnet TwoWay2.class inn i en applet-tag i et html-dokument..

 

Går an å kompilere via dos, men jeg vet ikke 100% hvordan man gjør dette, men det er det nok mange her på forumet som vet og kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Dette har jeg fått til, ehh eller skrevet av..

 

import java.awt.*;

import java.awt.event.*;

import java.applet.*;

 

/** Dette Java programet kan kjøres som en applet eller som en applikasjon. WoW! */

 

public class TwoWay2 extends Applet {

 

Button button = new Button("Press Me");

Label label = new Label ("Go ahead, press the button!");

ButtonListener press = new ButtonListener(label);

 

public void init () {

add(button);

add(label);

button.addActionListener(press);

}

 

//main() kalles bare når den kjøres som en selvstendig applik.

public static void main(String args[]) {

MyAppletFrame appletFrame= new MyAppletFrame ("My Applet");

//Dette lager en ny instans av MyApplet

TwoWay2 myNewApplet = new TwoWay2 ();

WinListen off = new WinListen();

myNewApplet.init();

myNewApplet.start();

appletFrame.addWindowListener(off);

appletFrame.add("Center",myNewApplet);

appletFrame.setSize(500,200);

appletFrame.show();

}

}

 

/** Appletframe erstatter nettleseren ved kjøring som selvstendig applikasjon*/

 

class MyAppletFrame extends Frame {

//constructor - instansierer bare en ramme

public MyAppletFrame(String S) {

super(s);

}

}

 

class ButtonListener implements ActionListener{

private Label it = new Label ("");

private boolean toggle = true;

//constructor

ButtonListener(Label target){

it=target;

}

//Nødv. metoder for å implementere ActionListener grensesn.

public void actionPerformed(ActionEvent e) {

if(toggle==true) {

it.setText("button clicked!");

toggle=true;

}

}

} //end buttonListener

 

class WinListen extends WindowAdapter {

//necessary to avoid hanging the system when run stand alone

public void windowClosing(WindowEvent e) {

System.exit(0);

}

}

 

 

Men når jeg skal compile den kommer det 2 errors som jeg ikke skjønner no av:

myApplet.java [7:1] class TwoWay2 is public, should be declared in a file named TwoWay2.java

public class TwoWay2 extends Applet {

^

myApplet.java [39:1] cannot resolve symbol

symbol : variable s

location: class MyAppletFrame

super(s);

^

2 errors

Errors compiling myApplet.

 

Hva må jeg gjøre for og rette opp feilen?

 

Håper på svar :)

 

Mvh

JoakimT

Lenke til kommentar

takk smetho !!! det FUNKET !!! mitt første superduper avanserte program :p hehe... men ikke det at jeg skjønnte hva jeg skulle skrive for og lage en knapp.. En av verdagens små gleder :D hva syns dere jeg bør prøve nå da? ehh, lage en ny knapp? uten og skrive av boka?

men det er så amnge rare ord og utryk og symboler... kommer aldri til og lære meg dette assa...

Lenke til kommentar

Klart du lærer det! Må bare jobbe med det til du begynner å se sammenhenger. Hva du kan gjøre nå? Du kan f.eks endre koden du har skrevet og gjøre nye ting med den, f.eks legge til enda en knapp (så vet du hvordan du lager knapper), bruke variabler og vise resultat av utregninger på skjermen osv. Er masse du kan gjøre. Bare prøv deg frem, se i boken etter tips, gjør øvelser i boken. Les og FORSTÅ! Prøv deg frem til du ser sammenhengene. Ting tar tid i starten, det virker som du må lese deg til hver minste detalj. Etterhvert lærer du det og kan gjære egne ting. Poenget er ikke at du skal kunne alt utenatt. Visse ting husker du rimelig fort, andre ting må du slå opp. Det gjelder å forstå helheten.

 

Lykke til! Du klarer dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...