Gå til innhold

SX200IS som light speilrefleks?


Anbefalte innlegg

Jeg har per idag et Ixus 85(?) tror jeg det heter og er forsåvidt fornøyd med det, men jeg ønsker et kamera som har klart skarpere bilder og bedre farger og vet at speilrefleks er en inngangsbillett til det, men jeg vil gjerne ha et som også er lite sammenpakket og går i lomma uten å trenge en veske over skulderen. Jeg ønsker også et mer lysfølsomt kamera.

 

Hvordan er bildekvaliten fra noe som SX200IS sammenlignet med mitt Ixus som jeg har idag? Samme, bare mer zoom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er bildekvaliten fra noe som SX200IS sammenlignet med mitt Ixus som jeg har idag? Samme, bare mer zoom?

 

Jeg har ikke prøvd begge disse selv, men velger du et nytt Canon vil du i prinsippet få omtrent samme bildekvalitet fra et kamera basert på samme teknologi (dvs liten sensor og samme ektronikk). SX200IS er jo litt nyere og muligens noe forbedret, men samtidig er det vanskeligere å lage et kamera med 10x zoom enn et med 3x så ikke forvent noen store forskjeller.

 

Vil du ha bedre bildekvalitet er et av de nye systemkameraene med utskiftbare objektiv neste skritt opp i bildekvalitet. Du kan også se på Canon S90, G11 og Panasonic LX3 som er litt bedre enn de minste Ixusene, men ikke forvent alt for store forskjeller der heller. Forøvrig er det først og fremst i dårlig lys du vil se forbedringer. I bra lys er det ingen grunn til at Ixus 85 ikke skal gi helt OK bilder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det IXUS 85 kameraet du har tror jeg slipper inn dobbeld så mye lys som hva SX200IS (på full vidvinkel)

Det du trenger å gjøre er å bestemme deg for hva du vil med nytt kamera.

 

Skal du ha lysstyrke for å utnytte på eks. innendørs fotografering, så glem SX200IS

Vil du ta bilder av ørevoksen til naboen så kjøper du SX200IS evt. ser på Panasonic TZ7 og TZ10.

 

Hvis du skal ha bildekvalitet så har både se# og mar1u5 noen gode poenger her.

Uansett ville jeg ikke gått for et superzoom. Har du ikke manglet denne voldsomme zoomen trenger du den heller ikke nå.

 

Mitt tips er; Sjekk om du få plass i lomma til et Canon PowerShot G11

ELLER:

Samsung EC-EX1 som slippes i disse dager.

Dette kamera er mer lysfølsomt på full tele enn hva ditt nåværende er på full vidvinkel. (f/1.8-2.4)

Tror det er bare dager unna :-)

Lenke til kommentar

Etter denne trådens siste innlegg fra min side endte jeg opp med å kjøpe et SLR, Olympus 450, men innser nå at det er for stort for meg, jeg gidder ikke dra på det, selv om bildene blir klart bedre enn Ixus 85.

 

Det jeg savner på 85 når jeg sammenligner er med "smekk" i farger, skarpere bilder og litt bedre manuell kontroll og lysfølsomhet.

Lenke til kommentar

Olympus E-PL1 eller Panasonic GF1 kan kanskje være et alternativ? Samme bildekvalitet som E-450, og E-PL1 kommer med en normalzoom som blir veldig kompakt når man smekker den sammen.

 

Edit: Ok, så er jeg kanskje litt bortskjemt med D700, men de testbildene fra IXUS 300HS var jo tvers igjennom elendige! :sick: Ser mest av alt ut som impresjonistiske akvareller pga. ekstrem softing fra støyfjerning. :thumbdown:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...