Gå til innhold

Hva mangler i Ubuntu 10.04?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu 10.04 krever ikke så mye arbeid etter installasjon, men etter min mening så er installasjon av følgende nærmest å regne som "obligatorisk":


  •  
  • En akseptabel fastbreddefont. Inconsolata er en god font, og kan skaffes i Ubuntu gjennom å installere pakken ttf-inconsolata.
  • gnome-do. En programstarter med en valgfri "dock"/vindusliste. Sistnevnte kan komplettere hovedmenyen som vanligvis er en applet på Gnome-panelet.
  • vim. En fleksibel teksteditor som (tidligere?) ut av boksen, er installert i amputert form.
  • valgrind. Det beste verktøyet for å spore minneallokering i C og C++-programmer, med hensikt å finne minnelekkasjer og skriving til minne utenfor (heap)allokert område. Jeg mottar gjerne tips om alternativer til Windows eller OS X som a) ikke suger, og b) ikke har en prislapp som dratt ut av rasshullet til en hest. Pakken inneholder også et verktøy for å måle utnyttelsen av CPU-cache.
  • build-essential. Selv om det å lage deb-pakker er uinteressant så har denne pakken vesentlige avhengigheter som trekker inn programmer som er nødvendige for programvareutvikling. Fotrinnsvis med C og C++.
  • screen. GNU Screen er en terminalmultiplekser som gjør det mulig å kjøre flere programmer som benytter seg av en terminalenhet -- til samme tid. For brukeren virker det som at man har et primitivt vindussystem. Dette er nyttig dersom du av praktiske hensyn ønsker "flere terminaler på én terminal", f.eks på en server der du har shell-tilgang.
  • En eller annen LaTeX-distribusjon. Jeg foretrekker texmaker til å skrive selve dokumentet fordi det er enkelt og uten alt for mye dill ut over syntaksmerking. I tillegg så finnes programmet til de mest utbredte operativsystemene. Installasjon av denne pakken trekker inn det som er nødvendig.
  • Adobe Flash-plugin til nettleseren. Selv om avspilling av flashprogrammer får Adobe Flash til å sluke mer prosessortid enn en flertrådet while(1);, så er den dessverre nødvendig for "rikt innhold"/"nettsider med brukerfiendtlige navigasjonssystemer" og masse fargerike, blinkende reklamer. Dersom x86-64-versjonen er i bruk, så skaffer du denne enklest gjennom Adobe sine nettsider. Kopier den relevante filen til ~/.mozilla/plugin.

 

Spesialiserte programmer

  • Dropbox. Bruk den deb-pakken som kan lastes ned fra prosjektet sin nettside
  • Truecrypt for kryptering av f.eks flyttbare harddisker. Dersom samspill med andre OS enn Linux-distribusjoner ikke er et krav, så er det lettere å bruke cryptsetup med Luks.
  • For bærbare maskiner, så kan man se nyttige strømforbruksrelaterte parametre med powertop.
  • Dersom du spiller fullskjermspill: En ekstra vindushåndterer som ikke er i konflikt med den vindushåndtereren du bruker primært og på samme tidspunkt. Sett opp en xinitrc som starter vindushåndtereren i forbindelse med ck-launch-session (ConsoleKit, viktig for adgang til lydenhet). Denne X-sesjonen er fin til programmer som "grabber" tastaturet og ikke har lyst til å la seg "minimere".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å anbefale noen nettsider for å "lære seg" Java, C eller C++ siden dette for min egen del ikke har vært etterlyst. Jeg synes det er lettere å forholde seg til bøker, og for C++ sin del så kan jeg anbefale Accelerated C++ hvis du ønsker det kort og Absolute C++ dersom en mer utfyllende tekst er ønskelig. The C++ Programming Language er også en vanlig anbefaling, selv om jeg ikke kan gå god for boken. Tatt forfatteren sin rolle i betraktning, så burde det være en god referansebok. Anbefalte C++ IDE er Code::blocks (søk etter codeblocks i pakkebrønnen) og Qt Creator (qtcreator). Begge finnes til (b.la.) OS X, Windows og GNU/Linux.

 

For raskt oppslag om funksjoner i STL, så vet jeg ikke om et bedre alternativ enn http://cplusplus.com/

 

Den eneste Javaboken jeg er kjent med, er Introduction to Java programming. Boken er stor og fokuserer på det enorme standardklassebiblioteket som man forbinder med en oppegående Javaplattform. Som IDE, så kan jeg bare anbefale Eclipse. Dersom du ønsker mulighet for å lagre Eclipseprosjekter i en katalog som synkroniseres med flere maskiner, så vil jeg på det sterkeste fraråde deg å bruke den Eclipseversjonen som du finner i Ubuntu sin pakkebrønn; den (var?)er gammel og du vil spare deg for mye hodepine ved å holde deg til samme Eclipseversjon på alle systemer som deler Eclipseprosjekt.

 

Netbeans er et populært alternativ til Eclipse, og det kommer med en GUI-designer. Jeg er ikke tilstrekkelig kjent med programmet til å vurdere de relative merittene til Netbeans, men det er kjekt å kjenne til muligheten.

 

Den eneste C-boken jeg kan anbefale, er klassikeren The C Programming Language 2nd edition. Den er gammel, og den nyeste utgaven dekker kun C89. Dette er imidlertid ikke så vesentlig: Boken er en god referanse.

 

Andre vil antakeligvis komme med andre forslag til diverse nettsider og bøker. Du er ikke nødt til å huske de syntaktiske finurlighetene i hvert språk. Den beste måten å bli kjent med et språk er å plukke opp en bok du holder ut med og så finne interessante "småoppgaver" som fører til at du bruker funksjonene i språket. Ingen bok eller "lær deg C++ på 2 sekunder"-tutorial er i stand til å gi deg bedre læringsutbytte enn praksis.

 

Flash installeres nok lettest via Software Center. 64 bit OS er heller ikke noe problem.

Software Center ga en feilmelding når dette ble prøvd. Årsaken var kanskje at "partner"-brønnen ikke var aktivert, men jeg tenkte ikke noe mer over saken.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Det avhenger jo litt av hva du ønsker å programmere, men python er jo et fint språk å begynne med. wikibooks har blant annet denne, google ebooks byr på denne osv. Man må ikke gjøre seg til pirat for god programmeringslektyre. Mange bøker er tilgjengelig under creative commons-lisens og fritt nedlastbare i PDF-format.

Lenke til kommentar

Det avhenger jo litt av hva du ønsker å programmere, men python er jo et fint språk å begynne med. wikibooks har blant annet denne, google ebooks byr på denne osv. Man må ikke gjøre seg til pirat for god programmeringslektyre. Mange bøker er tilgjengelig under creative commons-lisens og fritt nedlastbare i PDF-format.

 

Jeg vil vel egentlig bare lære meg noe mer.... Jeg sitter timesvis foran maskinen hver dag - i flere år :) og det eneste jeg er "god" på er webdesign, photoshop og slikt. Jeg vil lære noe mer....

Lenke til kommentar

Om du skriver en mer detaljert beskrivelse av dine behov og ønsker for ditt bruk vil det nok være lettere å svare på spørsmålet ditt.

 

Om du ønsker å lære deg programmering er kanskje 'Java som første programmeringsspråk' fra Cappelen en bok som er verdt en titt. Har lest igjennom et par kapitler, og den ser ut til å ta utgangspunkt i et grunnleggende stadiget, og den ser også ut til å gi et helhetlig inntrykk i hvordan programmering foregår.

Lenke til kommentar

Om du skriver en mer detaljert beskrivelse av dine behov og ønsker for ditt bruk vil det nok være lettere å svare på spørsmålet ditt.

 

Om du ønsker å lære deg programmering er kanskje 'Java som første programmeringsspråk' fra Cappelen en bok som er verdt en titt. Har lest igjennom et par kapitler, og den ser ut til å ta utgangspunkt i et grunnleggende stadiget, og den ser også ut til å gi et helhetlig inntrykk i hvordan programmering foregår.

 

Vel, det er litt vanskelig å definere behov, da jeg i utgangspunktet ikke har noen :) Men, min situasjon er at jeg er sykemeldt og kommer nok aldri tilbake til min gamle jobb i Forsvaret. Jeg vil gjerne jobbe med noe jeg liker, og data er jo stas.... Så når jeg ringer på en jobb eller sender CV, så blir det litt tynt å si at jeg er "en racer på internett, kan webdesign og har plukka litt på Linux", hvis du skjønner :) Ser jeg bort fra at det "skrikes" etter SAP konsulenter, vil kanskje "jeg har programmert litt i Java, eller noe annet :) Selv til 1.linje support hos ett eller annet firma virker det som om slike ting verdsettes. For ikke å snakke om at jeg har tid i massevis nå til å lære meg noe slikt :)

Lenke til kommentar

Noe av det verste med å lære seg programmering på egenhånd er at det meste av litteratur er på engelsk. For de fleste av oss er det stort sett ikke noe problem å lese og forstå engelsk, men når du må førstegangslære noe på engelsk blir det fort mye tyngre, særlig hvis det er et litt ukjent tema som programmering for nybegynnere. Det finnes vel heller ingen Creative Commons-vennlige utgivere i Norge heller.. Hmsk.

Lenke til kommentar

Virker som vi er ganske like. Jeg er utålmodig og vil helst ha ting gjort med engang, noe som har ført til at jeg ikke har klart å lære meg programmering(java, c++, c# etc).

 

Har holdt på litt med python, noe som virker som et relativt lett språk å lære.

Etter noen få sider i boka Programming Python så lærer man blant annet å lage en enkel kalkulator (uten grensesnitt tho).

 

mySQL og PHP er spennende også. Mye artig man kan utvikle. Selv jeg har klart å lage enkle loginscript og publiseringsløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...