Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utrolig mye syk. Trenger hjelp.


Gjest Slettet+981234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234

Hallo! :)

 

Jeg har nå hatt nærmere 2 måneder med sykdom det siste halvåret, hvorav en var 4 uker sammenhengende. Jeg har vært innom ting som svineinfluensa, lungebetennelse, øyekatarr, influensa, høy feber (39, 40 og 40,7), halsbetennelse, bihulebetennelse og 2-3 forkjølelser. Dette har resultert i 4 legebesøk (2 til legevakta) og 2 antibiotikakurer + et enormt trenings- og skolefravær. Jeg begynner med andre ord å bli litt lei og en nåværende forkjølelse fikk meg til å søke råd her.

 

Er det noen som har gode tips for hva jeg skal gjøre for å bli frisk nå og for å styrke mitt immunforsvar fremover?

 

Alle gode råd og alternative metoder tas i mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Hobby legen

Jeg har selv slitt mye med sykdom i det siste, både i fjor høst og i vår. Jeg har nå fått bekreftet at jeg må fjerne mandlene pga kronisk tonsolitt (halsbetennelse).

 

Dette har bla svekket imunforsvaret mitt en god del. Dermed blitt lettere syk og mottakelig for sykdom generelt. Har også merket det godt på fysikken (fort anpusten, høy puls osv).

 

Hvis du ikke har fjernet mandlene, vil jeg anbefale deg å dra til legen din og be han sende deg til en øre-nese-hals spesialist!

 

Ellers, gode tips ovenfor her.. Spis sunt og kle deg godt. Lykke til!

Lenke til kommentar

Dette hørtes ikke bra ut. Høres ut som immunsystemet ditt har klappet sammen, og da er det alvorlig. Med så høy feber kan du anta at hjernen og sentralnervesystemet også er angrepet.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med Arendal helsesenter eller Lillestrøm Helsesklinikk.

Disse sentrene har spesialkompetanse på vanskelige kroniske tilfeller og kan vel kalles en miks av skolemedisinsk og alternativ diagnose og behandling.

 

Jeg antar at fastlegen din har gitt deg opp og har tatt det han mener er nødvendige prøver og at du har vært til utredning av spesialist(er). Har de forresten utredet deg for autoimmun sykdom og evt. prøvd hydrokortison ?

 

Hvilke mistanker har de hatt og hva har de utelukket ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Når jeg er frisk går det slik:

 

Drikke går hovedsaklig i vann og melk og litt juice en sjelden gang.

 

Mat: frokost: 3 stk grovbrød med fisk. Lunsj: banan, baguett med kjøtt og ost/2 brød med ost. Middag: fisk, kylling, biff, pasta, taco og lignende. Kveldsmat: havregrøt eller brødskiver. Jeg spiser en sjokolade i blant. 2-3 i måneden.

 

Takker for tipsene foreløpig. Skal skaffe meg C-vitamin i morgen! Øre-nese-hals spesialist skal vurderes. Jeg er dog i relativt god form og har lav puls.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg på det sterkeste å ikke prøve å behandle dette selv, men å ta kontakt med spesialkompetanse så fort som mulig. Det er mange faktorer som spiller inn og sannsynligheten til at du klarer å rette opp en så grov og langvarig ubalanse med de enkelttipsene du måtte få her ville jeg ikke satset på i et så alvorlig situasjon som du er i nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Den høye feberen inntraff under svineinfluensaen i høst. Nå har jeg ikke mer enn 38,6. Jeg er ikke sjekket for autoimmun sykdom eller prøvd hydrokortison. Ei heller noen spesiallister. Alle sykdommene mine har gått over, så de anser det kanskje ikke som noe farlig.

 

Fastlegen min er ganske flink må jeg si. Etter å ha gått 2 uker på feil penicillinkur, gitt av legevakten, fikk jeg heldigvis riktig av fastlegen. Dette var mot lungebetennelsen. Det skal sies at lunge, hals og bihulebetennelse samt øyekatar inntraff i den samme måneden.

 

Skal se på Lillestrøm Helseklinikk i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Ja, ok. Jeg skal søke profesjonell hjelp. Men inntil jeg kommer så langt (ting i helsesektoren pleier jo ikke gå så raskt) hva annet skal jeg gjøre enn å spise C-vitamin?

Lenke til kommentar

Heisan

 

Sleit med noe lignende de 2 siste årene. Mye syk, lungeproblemer, infeksjon og alle sesongsykdommene.

Toppet seg i august når jeg begynte å få anfall når jeg belastet meg, etter litt leting på nettet mistenkte jeg at det var astma.

Fikk konstatert redusert lungekapasitet hos fastlegen, og fikk en inhalator som jeg skulle bruke ved anfall og før trening.

Så fikk vi en lekkasje i leiligheten jeg leiede. Det rant ut av avsugsviften på kjøkkenet når det hadde regnet. Vi klaget til utleier men han somlet fryktelig med å få gjort noe, så etter en måned brøyt vi oss inn i etasjen over som ikke var i bruk.

 

Huset er gammelt og dette var toppetasjen, tidligere var det leilighet her også men nå var det nokså nakent etter at de reiv den. Avtrekksrøret stakk 20 cm opp fra gulvet rett over kjøkkenet og endte rett ut i luften. Gulvet rundt var svart, nedsunket og flassete av mugg. Vinduet i skråtaket over var tydelig lekk, og må ha vert det i årevis. Det ble dannet en stor pytt ved regnvær som tilslutt trengte gjennom skøyten i avtrekksrøret og ned i kjøkkenet mitt. Det var fire andre vindu som tydelig var lekk slik at det rant vann inn i veggene og ned til min etasje.

Så gikk jeg ned og trykket på de tre veggene med lekkasje i og sammenlignet med den uten, etter råd fra en kompis som er snekker, 3 av dem hadde myke veggplater, den uten lekkasje hadde faste.

 

jeg gikk med mistanken om mugg forgiftning til fastlegen, han mente at det kunne være årsaken til den dårlige helsa de siste 2 årene, men han hadde ingen måte og teste det. Derfor anbefalte han å prøve å bo et annet sted en stund og se om jeg merket forskjell.

 

Dermed flyttet jeg tilbake til gutterommet hos foreldrene mine i desember. Lillebroren min, som fortsatt bor hjemme klaget på at jeg hostet hele natten og holdt ham våken, men etter 2 måner var hosten borte, jeg trengte nesten aldri inhalatoren og jeg er mye mer uthvilt etter en natts søvn.

Så jeg sa opp leiligheten, og når jeg hentet tingene mine traff jeg tilfeldigvis på leietageren under meg. Han hadde hatt leiligheten i 7 år, men hadde bodd i Oslo i 4 av de og hadde bare flyttet tilbake for et år siden.

Da hadde helsen hans også begynt å gå til helvete, så når han spurte hvorfor jeg flyttet fortalte han at han hadde slitt med mye av det samme siste året.

 

Han fortalte fastlegen sin om mine mistanker, og i motsetning til meg, som har en gammel og utdatert fastlege, brukte han en yngre dame som var spesialist i nevrologi. Hun tok vevsprøver av lungene og sendte til tyskland, og etter en stund ringte hun å sa at han burde flytte så snart han kunne, og helst flytte inn på hotell viss han ikke hadde noe annet sted å bo midlertidig.

 

Slik legen forklarte det til han, så var fokuset på mugg så nytt i norge at de fleste legene ikke var oppdatert på skadene det kunne forårsake, de viste heller ikke om testmetoder for å sjekke om pasienter var påvirket av det.

 

Nå har jeg vert frisk siden jul cirka viss vi ser bort fra en kort forkjølelse.

 

Vet ikke om denne lange og krøkkete posten har noe relevans for deg, men jeg har ihvertfall lært at allmenn leger kan litt om alt, og veldig lite om mye. Hadde jeg ikke leitet fram noe som stemte med symptomene selv på nettet, hadde ting blitt mye verre før de ble bedre.

 

Ellers ville jeg holdt meg unna "alternative" behandlere,

det går bare mye fokus med på allslags tull, som i beste fall koster deg masse penger og gir deg litt bedre selvfølelse(placebo) og i verste fall lopper deg, hjernevasker deg slik at du fortsetter og gå til behandleren istedet for å få stilt en korrekt diagnose.

 

Homeopater og healere som har godt rykte har ikke fått det fordi de har helbredet masse pasienter. De har mange tilhengere fordi de er gode manipulatorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...