Gå til innhold

Oppgradering av spill-PC - rundt 10 000 kr


Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere min WS med underforstående oppsett, og lurer på om noen har innspill:

 

Asus P6T Deluxe V2 - kr 1949

Intel Core i7 930 - kr 2229

Zalman CNPS9700 NT + CS4A/CS5B KIT - kr 575

Corsair Dominator GT PC3-15000 (6 x 2 GB) - kr 3196

Logitech G110 - kr 598

Gigabyte GeForce GTX 260 - kr 1519 (for SLI)

 

Har fra før følgende komponenter som jeg kommer til å bruke videre:

 

Samsung Syncmaster 2233RZ - 1680 x 1050 px, 120Hz

Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

Gainward GeForce GTX 260 896MB PhysX

Lian Li PC7BSCANDV3

Razer Copperhead

 

Komponenter som mest sannsynlig må byttes:

 

Mist 500W - blir nok altfor svak for SLI

Det jeg lurer på er om det er lurt av meg å satse på 2 x GTX 260 896MB i SLI (ettersom jeg har 1 fra før), eller om det er bedre å satse på et enkelt nyere kort som vil gi mer bang/buck.

 

Maskinen vil bli brukt blant annet til følgende spill: Battlefield Bad Company 2, Battlefield 2 og diverse nyere FPS-spill. Vil også bli brukt til bildebehandling, videoredigering som fungerer best med en litt kraftig maskin.

 

Setter pris på innspill, og har også vurdert vannkjøling ettersom det er viktig for meg at maskinen er ganske stille. Gainward-kortet jeg har fra før er med 2 vifter, så det bråker knapt. Noe lignende hadde vært flott.

 

Liste i prisguiden

Endret av Multiflex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update:

 

Jeg har nå oppdatert handlelisten min med Zalman CNPS9700 NT

(kjøper den fra Komplett med LGA1366-feste, ca. 600 kr).

 

Jeg har også bestemt meg for å kjøpe et Gigabyte Radeon HD 5870-kort ettersom det leveres med to vifter, kommer til å kjøre de med manuell hastighet for å få det stillegående, tanken om en SLI-løsning forkastes.

 

Det jeg trenger hjelp til er en passende PSU for dette oppsettet og eventuelt et billig lydkort som fungerer godt til spill (helst rundt 500 kr) hvis det finnes noe som overgår mitt noen år gamle Audigy 2.

 

Handlelista

 

PSU må tåle: i7 930, 12GB DDR3, 1x SSD, 1x S-ATA HDD, 1x HD 5870, 1x PCI lydkort og ca. 6-7 enheter koblet på med USB.

 

Holder det med en slik?

 

ACE RAW DEAL+ 620W ATX V2.2

Lenke til kommentar

Bytt til NOCTUA NH-U12P så ser det(nesten) bra ut.

Funker sikkert fint den PSUen,men står liksom ikke helt i stil til resten..kjøp en kvalitets PSU,koster deg 2-300kr mer..

 

12GB ram i en spill pc er bortkastet...6 er mer enn nok..

Edit# så at du skal driver med videoredigering.Ville uansett utsatt 6Gb ram og heller brukt di pengene på en god PSU/CPU kjøler vist pengene ikke strekker til.

 

Hva av høytalere har du siden du trenger en lydkort?

Det som er på HKet duger fint vist du ikke har et dyrt høytaler oppsett så da igjen ikke ville blitt bredre med en lydkort til 500kr.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Da er Noctua-kjøleren lagt til i handlelisten, velger også å la RAM stå på 12 GB.

 

Har noen forholdsvis gode aktive høyttalere og et Beyerdynamic DT-770 (80 ohm) headset/+mic. Tenker primært på eget lydkort pga. EAX (spill), lydkvalitet multimedia og for å ha lavest mulig load på CPU. Men jeg leser at ADI® AD2000B-chippen i HK er ganske god, så jeg kommer til å teste denne først. (Kilde)

 

PSU: Hvor mange watt bør jeg satse på? Vil helst ikke bruke mer enn ca. 700 kr, og den må være stillegående.

Hva med denne? Nexus RX-6300 82Plus MODULAR 630Watt PSU. Fikk ganske god review her.

 

Vurderer også å droppe tastaturet, noen formeninger?

Logitech G110 vs. Saitek Eclipse/Razer Lycosa (ligger til tørk).

 

:new_woot:

Lenke til kommentar

Ett problem har oppstått, det er lagt inn feil informasjon i prisguiden, det settet jeg hadde lagt opp med RAM er i virkeligheten 2x2GB og ikke 3x2GB, altså må jeg finne et nytt sett.

 

Trenger 6x2GB (12 GB) DDR3, best bang/buck. Helst under 3000 kr.

 

PSU-en har fått gode tilbakemeldinger på ytelse, men ettersom den er ganske ny er det vanskelig å si hvor god den er på lang sikt, men den er bygget på Japanske komponenter blant annet så lover bra, hehe.

 

Edit: Tror jeg satser på Patriot Viper DDR3 1600 6 GB, som er anbefalt på HW.no. Formeninger?

Endret av Multiflex
Lenke til kommentar

2 stk Gtx 260 i Sli har forrsten nøyaktig samme ytelse som et 5870.

 

Men støyer vel litt mer kanskje.

Jepp, var derfor jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg et ekstra kort, slik at det ikke ville koste så mye å oppgradere..

 

Blir dårlige oppgraderings muligheter og ikke DX11. Og mange spill støtter ikke Sli (Aoc f.eks). Jeg følte jeg fikk en mye bedre spill følelse ved og gå fra 2 stk. 275 til 5870.

..men så fant jeg ut at det ville medføre lavere temperaturer, lavere støy og bedre oppgraderingsmuligheter hvis jeg satset på et ATI HD 5870 slik som nevnt i tråden, var akkurat det jeg håpet på å få høre også.

 

Har sendt forespørsel om en pakkepris nå til Abbo.no og Dustin Home, så blir det nok bestilling på tirsdag! :)

 

(NB: Droppet spoiler pga. korte sitater, håper det er OK)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...