Gå til innhold

Hjelp til å bygge en pc kun til lagring med masse plass

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en god del filmer/musikk/bilder som jeg gjerne vil skal ligge på en pc KUN til nettverkslagring

Jeg kan jo fortelle hva jeg skal med den:

Jeg har en ASRock ION 330HT med ubuntu 9.10 på. grunnen til at jeg nevner at den har linux er får at den versjonen av ubuntu har problemer med å boote/finne igjen den eksterne hardisken som jeg har koblet til.

Jeg har også en acer 5737z lapptopp som jeg bruker til å laste ned div media. denne er på det trådløse nettet.

SÅ:

Jeg vil gjerne ha litt hjelp til å bygge en pc som jeg kan oppbevare mediaen på. den skal ikke spille av noe som helst bare stå der å svive

Mine kriterier er som følger:

Dette kabinettet

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580313

Grunnen til at jeg ønsker dette kabinettet er at det ser egentligt temmeligt kult ut å aat det ikke ser ut som en "vanlig" pc

Lydløs

skal kunne "snakke" sammen med både linux og windows 7

Billigst muligt

Kunne oppgraderes med flere hardisker

Så er det noen her som venligs kunne hjelpt meg med dette her? Gjerne kom med diverse innspill om hva som kunne vært anderledes osv

Mvh

Daniel

Endret av shootas
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ha skjerm?

Tastatur\Mus?

Skal du ha med harddisk(er)?

Hvor mange harddisker skal inn i den til å begynne med, og hvor mange harddisker ser du for deg etterhvert?

Skal du ha trådløst nettverk på den?

Skrevet

Skal du ha skjerm?

Tastatur\Mus?

Skal du ha med harddisk(er)?

Hvor mange harddisker skal inn i den til å begynne med, og hvor mange harddisker ser du for deg etterhvert?

Skal du ha trådløst nettverk på den?

Trenger ikke skjerm eller tastatur/mus

Skal ha med hardisker ja. Tenker at jeg i allefall må ha 4 terra men mulighet får å legge inn flere hardisker senere.

Ikke noe trådløst her i gården nei:p

Skrevet

Ta ein titt på dette oppsettet.

Er det noe poeng med 4gb ram og en så kraftig prosessor da? Ser heller ikke greia med de ekstra viftene, de vil kun skape esktra støy.

Skrevet

Ta ein titt på dette oppsettet.

Er det noe poeng med 4gb ram og en så kraftig prosessor da? Ser heller ikke greia med de ekstra viftene, de vil kun skape esktra støy.

Det som er meininga med dei ekstra viftene er ekstra kjøling. Kan sikkert gå for en svakare prosessor.

Skrevet

Nyere 5400rpm disker er relativt kjølinge så tror ikke det er noe problem så lenge det er 1 eller 2 vifter i front av r2 kabinettet.

Skrevet

R2 kommer med 2 vifter 1 i front og 1 bak. Men utifra dei testane som eg har lest av den er det anbefalt å innstalere flere vifter. Og det bør nesten være 4gig ram.

Skrevet

R2 kommer med 2 vifter 1 i front og 1 bak. Men utifra dei testane som eg har lest av den er det anbefalt å innstalere flere vifter. Og det bør nesten være 4gig ram.

Så lenge du har kjølig skjermkort, cpu og nyere 5400rpm disker så er de 3 viftene mer enn nok. Du har uansett bare 2 vifteplasser i front og det er hovedsaklig disse som kjøler discene.

Hvorfor bør man ha 4gb ram? skulle tro 1gb var nok. Noe mer enn 2gb er totalt unødvendig til dette formålet spør du meg.

Skrevet

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=4749fc21b1314224a41e151fb269d99d

Litt billigere version. Plass til ytterlige 7 disker ved behov.

La med ekstra PCIe kontroller for 4 disker. Ikke nødvendig, men om du ikke ser for deg så mange disker i overskueling fremtid fjerner du dette. :)

Som sagt så kan kabinettet bli litt varmt, men la ved en 120mm for å ha i front, og en 140mm for å ha i toppen, det burde gi nok luftgjennomstrømning.

Skrevet (endret)

Da legger jeg til et forslag også :)

- La ved cpu kjøler for lavere støy, med den prosessoren kan du kjøre cpu viften på 400rpm uten problemer.

- la ved en 140mm slispream vifte til å ha i toppen, så har du de to far fractal design i front.

- am3 hovedkort med grafikk fra hd serien til ati slik at du har muligheten til å spille av hd filmer. Det har også hdmi utgang.

- 2gb ram holder i massevis

- Fractal design strømforsyningne skal være bra og stillegående (testet av hw.no)

- 2 stk grønne discer på totalt 4gb.

post-160026-1274024178,341_thumb.jpg

Endret av magb
Skrevet

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=4749fc21b1314224a41e151fb269d99d

Litt billigere version. Plass til ytterlige 7 disker ved behov.

La med ekstra PCIe kontroller for 4 disker. Ikke nødvendig, men om du ikke ser for deg så mange disker i overskueling fremtid fjerner du dette. :)

Skal diskene stå i RAID så er det lurt å sjekke nøye før man velger billige disker generelt, og WD sin Green-serie spesielt. Ikke fordi det er noe galt med diskene i seg selv, har selv bygd flere vellykkede billig-RAID, men fordi pøblene i det siste har kastrert firmwaren så den ikke lenger er RAID-vennlig. Dette fant jeg dessverre ut i seineste laget.

Har et begrenset budsjett, så da jeg skulle ha ny stagedisk i disk-to-disk-to-tape-løsningen så bygde jeg like godt et RAID basert på 6x 1.5TB Green-disker hektet på en 8-port Intel SAS/SATA-RAID-kontroller. Under stresstesting opplevde jeg at det skulle svært lite til før kontrolleren droppet disker, og etter litt googling ble det klart at dette hadde med TLER-innstillingene - Time Limited Error Recovery - i firmware å gjøre. Tidligere utgaver av diskene lot brukerne overstyre TLER-verdiene, men det funker IKKE på diskene jeg kjøpte tidligere i år.

Siden jeg aldri kjørte i gang med RAID-gjenoppbyggingen så skal jeg ikke legge ut om hvor langtekkelig den affæren kan være - det er nemlig ikke noe poeng i å prøve. Når RAID-et først har droppet ellers gode disker, vil nemlig faren for en ny drop midt i den stressende gjenoppbyggingsfasen være overhengende, og da er det bedre å bruke tiden på å kopiere ut de av dataene du ikke allerede har backup av.

Nå kjører d2d2t-løsningen på Raid Edition-disker fra WD, og tåler alt jeg kaster på dem. Synes det er idiotisk at man skal være nødt til å betale 60-70% overpris for å få tilgang til den ene bit-en i firmwaren man ikke klarer seg uten, men sånn er det altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...