Gå til innhold

Applestore, hvilkets land lov er jeg underlagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå spør jeg kanskje feil sted får beklage det, men problemet mitt er en smule sært.

Har en Ipod fra Applestore, den har hatt mye problemer og blitt byttet ut mange ganger. Det de sier når jeg ønsker å heve er "du skulle angrett innenfor 10 dagers angreretten din"

Derfor spørr jeg

Er jeg ikke underlagt Norsk lov når jeg kjøper fra deres norske nettbutikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har bedre rettigheter når du kjøper via nettet, enn når du handler i butikk.

Uansett er det norsk lov som gjelder, siden det er en norsk nettbutikk.

Trur nok du trygt kan kjøre på litt her.

Skrevet
Dear Sir

This email is in response to your request for a refund, and refers to the Terms and Conditions of the Apple Store that you agreed to in purchasing from the Apple Store.

If you are not satisfied with any Product or the terms of any entitlement to Services you have purchased from us, you may return the Product to us or cancel the entitlement to Services and obtain a refund of the price of the Product returned or Service entitlement if you contact us within 10 Working Days of delivery of the Product to you or within 10 Working Days of your purchase of the entitlement to Services.

We will provide remedial maintenance and repair, including all parts and labour, necessary to restore failed Hardware to proper working condition. We may, at our option, replace Hardware or parts of Hardware and we may use refurbished parts or modules in performing this service. Replacement parts become your property and replaced parts become our property.

We do not refund outside of the remorse period. We would refer any customers with a genuine hardware fault to the Technical Support department and recommend that they troubleshoot their problems and in the event of a hardware fault, pursue a repair.

I hope this information is of use to you.

Kind regards,

Micheál

dette var mailen.

jeg kjenner rettighetene mine, men hvordan kan jeg fortelle dem det? :roll::grumpy:

Skrevet

Er det bare meg? Eller var den kundebehandleren veldig dårlig på norsk...?

Om de du kjøpte varen av holder til i norge, er det norsk lov som gjelder. Hvis ikke de er villige til å følge det, får du sette forbrukerkontoret på dem.

Om de opererer i utlandet, men med norsk tekst på sidene dems, kan det være andre regler som gjelder... Ta og sjekk saken hos forbrukerkontoret du... De vet ihvertfall hva som kan gjøres.

Skrevet

For det første vil jeg som sjef for dette forumet si at det er helt greit sted å legge denne tråden. Det er det stedet jeg ville ha valgt selv :wink:

Når det gjelder spørsmålet ditt er det slik at det er norsk lov som gjelder. Det spiller ingen rolle om de opperer fra utlandet om de selger varer direkte til det norske markedet.

Dette vet jeg også fordi jeg tidligere har hatt en del problemer med akkurat dette selv.

For å få dem til å skjønne dette tar du en sint telefon hvor du sier at du nå tenker å ta kontakt med forbruker-rådet om ikke ting ordner seg.

Jeg vil også råde deg til å lage et skriftelig brev som du sender til Apple Norge generlet hvor du sender en klage på behandlingen du har fått og at du forteller dem at du som kunde er misfornøyd med servicen. Dette vil kunne hjelpe andre senere. Og skal jeg være ærlig har jeg selv hatt mye problemer med service hos Apple. Jeg vil derfor be alle som har hatt problemer med servicen sende skriftelige brev.

Til sist vil jeg også nevne at vi i amac.no kommer til å skrive en liten guide for de rettighetene du har når du handler Apple ting her til lands ettersom det er en del misforståelser. Det er ikke lenge til vi lanserer nå, målet er å ha lansering senset onsdag neste uke.

Mvh. Njáll H. Ekstrøm

Ansvarlig Redaktør

www.amac.no

Skrevet

med enklere ord følger Apple sin egen lov da?:s

Skal ringe Apple på mandag, både pga dette og pga problemer kameraten min har hatt med sin.

har noen andressen til Apple her i Norge?

Skrevet

"...refers to the Terms and Conditions of the Apple Store that you agreed to in purchasing..." - en må lese ting nøye før en klikker på accept tror jeg... tror nok Apple har sitt på det tørre her.

Skrevet

Hvis det er en feil, som de er ansvarlig for og at siden har en norsk adresse gjelder kjøpsloven, og den er ufravikelig. Det vil si at de kan ikke be deg si at den ikke gjelder, selv om du har undreskrevet på det. Du kan jo kontakte en appel autorisert forhandler. De gir deg nok den infoen du trenger.

Appel må få orden i reklamasjons praksisen sin. Min Ipod måtte jeg lever inn 3 ganger. Håper det bare er noen start problemer fra appels side.

Lykke til!

Skrevet

Tenk så kult da, om det bare var å skrive: "...kjøper velger å se bort fra norske gjeldende lover og rettigheter når han handler her hos oss. Dette fordi vi som selger, ikke skal kunne heftes med alle de mangler produktene våre har..."

Hadde ikke vært problem å vært kjøpmann da... :lol:

Skrevet

vel de bytter ut Ipoden gratis og kameraten min føler at han snart må bytte ut sin 5GB for ellers vil to andre venner begynne å mobbe han=p

så får kanskje solgt den

• 5 uker senere...
Skrevet
Tenk så kult da, om det bare var å skrive: "...kjøper velger å se bort fra norske gjeldende lover og rettigheter når han handler her hos oss. Dette fordi vi som selger, ikke skal kunne heftes med alle de mangler produktene våre har..."

Veeel... hvis butikken ligger utenfor landets grenser... hvem skal du gå til hvis det blir problemer? Onkel politi?

Skrevet

Veeel... hvis butikken ligger utenfor landets grenser... hvem skal du gå til hvis det blir problemer? Onkel politi?

Ser poenget ditt... Men her var det snakk om en nettbutikk med norsk adresse. Og da gjelder norske lover.

Om ikke det finnes en annen finurlig vri på det...

Skrevet

Strengt tatt, ja! Vi har diverse handelsavtaler med de fleste land. Irland er dessuten en del av EØS-området...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...