Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjermer helt umotivert selv etter gjentatte formateringer


Anbefalte innlegg

Jeg har en HP Pavilion dv9575eo som selv etter flere formateringer den siste uka får blåskjermer nærmest helt umotivert, ved f.eks videovisning og surfing. Veldig merkelig, men jeg har vel etter hvert innsett at det ligner mer og mer på en hardware-feil (no pun intended). Jeg har mer eller mindre gitt opp nå, men sender med et skjermbilde av blåskjermen i håp om at noen der ute kanskje har noen gode tips som kan hjelpe. Det skal også sies at jeg opplever at vifta har blitt merkbart mer bråkete og maskinen varmere enn tidligere. Om annen info er ønskelig så er det bare å skrike ut.

 

F2rJs.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det alltid samme feilmelding på vluescreenen? Dette peker jo ihvertfall mot sjermkortet, så det første jeg hadde gjort er å oppdatere til de siste driverene. Det er sikkert også en fordel å sørge for at du har riktige og oppdaterte drivere for hovedkort chipsettet da det også er involvert i skjermkortfunksjoner totalt sett.

 

laptopdrivers2go er fin for drivere (for nvidia ihvertfall)

 

chipset er avhengig av hovedkortet som brukes, men veldig mange bruker intel sine chipset, hvilket du kan grave fram på google med "intel chipset drivers" rimelig enkelt.

 

Men ja, det kan jo fint være et hardware problem også. En test for å se om det er tilfellet er å laste ned en gratis Ubuntu live-CD som du kan kjøre Ubuntu fra utne å installere noe. Får du lignende crasher der også så er jo ikke problemet knyttet til operativsystemet ihvertfall, og da har du utelukket mye allerde. Du kan jo surfe og gjøre mye vanige ting i Ubuntu mens du "venter på en crash"

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det ser ut som det er samme skjerm hele tiden ja. Jeg forsøkte å oppdatere driveren til skjermkortet i går, men det endte med at jeg nå ikke får startet Windows en gang, selv etter nok en formatering. Prøver i skrivende stund å kjøre diverse harddisk -og minnetester i bios, uetn at jeg har altfor store forventninger.

 

Kjørte for øvrig Ubuntu og Windows sammen tidligere, men etter at jeg formaterte disken for å få kun Windows begynte ting å gå skeis. Jeg tror jeg skal prøve meg på å kjøre kun Ubuntu nå, om testene ikke gir noe fornuftig svar.

Lenke til kommentar

Den blåskjermen din peker nok til en av nvidias skjermdrivere. Men vis du får samme resultat gang etter gang, kan du jo prøve å "nuke" harddisken din (Clicky)

 

edit: NB! Alt du har på hardisken blir borte, alle partisjoner osv. Bare så du er klar over det.

Endret av ÜN#Cookie
Lenke til kommentar

Men som sagt, prøv å nuke harddisken din, ettersom det kan være igjen noe snusk etter linux-dualbooten din...

 

(dette anbefales da igjen ikke vis du har noe nært og kjært på maskinen som du gjerne vil ta vare på.

 

Kan ikke helt se hvordan en linux partisjon skal forårsake en blåskjerm mens man er inne i Windows. Kan du utdype?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker selv, men det kan hende det ligger igjen noe snusk i f.eks MBR partitionen(Master Boot Record) som johome også sier i sitt inlegg;

Linux + Windows kan gi diverse problemer.

 

Det løses ved å laste ned UBCD

 

Start opp programmet, og gå til :

File System tools > Partitions tools > MBR Work > Reset MBR

Endret av ÜN#Cookie
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker selv, men det kan hende det ligger igjen noe snusk i f.eks MBR partitionen(Master Boot Record) som johome også sier i sitt inlegg;

Linux + Windows kan gi diverse problemer.

 

Det løses ved å laste ned UBCD

 

Start opp programmet, og gå til :

File System tools > Partitions tools > MBR Work > Reset MBR

 

I såfall er det logisk at problemene oppstår kun I oppstarten, ikke inne i windows.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker selv, men det kan hende det ligger igjen noe snusk i f.eks MBR partitionen(Master Boot Record) som johome også sier i sitt inlegg;

Linux + Windows kan gi diverse problemer.

 

Det løses ved å laste ned UBCD

 

Start opp programmet, og gå til :

File System tools > Partitions tools > MBR Work > Reset MBR

 

I såfall er det logisk at problemene oppstår kun I oppstarten, ikke inne i windows.

 

Stort sett så ser det ut til å starte greit, og loading-grafen til Windows (eller hva det nå heter) jobber. Når denne er ferdig så er det litt hipp som happ om skjermen går i sort og maskinen etter hvert slår seg av, hvorpå den starter igjen med mulighet for å gå inn i windows repair, eller om loggin-skjermen kommer (dog etter unaturlig lang tid med sort skjerm i forkant.

Lenke til kommentar

Prøv å se om det erl mulig å gå inn i safemodus via F8 under oppstarten, funker dette bedre så er det nok enda et tegn på skjermkortet.

 

At skjermen ser ut som den slår seg av eller blir svart er også andre symptomer på skjermkortet desverre.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Den blåskjermen din peker nok til en av nvidias skjermdrivere. Men vis du får samme resultat gang etter gang, kan du jo prøve å "nuke" harddisken din (Clicky)

 

edit: NB! Alt du har på hardisken blir borte, alle partisjoner osv. Bare så du er klar over det.

 

Jeg har to partisjoner, og har nå forsøkt å installere Ubuntu 10.04 på den ene, og kvittet meg helt med Windows. Har opplevd at skjermen låser seg og maskinen slår seg av her også, så det tyder nok mer og mer på hw-problemer.

 

Ser på dette med å "nuke" disken som en siste mulighet til å få dette bekreftet en gang for alle. Innebærer det at alle partisjoner og BIOS og alt sammen forsvinner?

Lenke til kommentar

Bios ligger ikke på harddisken, men på hovedkortet, så bios må nok resettes på en annen måte. Men det innebærer at alle partisjoner og alt som finnes på selve harddisken forsvinner.

 

Men etter det du forklarer, peker dette mer og mer på hardware feil, dessverre.

Endret av ÜN#Cookie
Lenke til kommentar

Bios ligger ikke på harddisken, men på hovedkortet, så bios må nok resettes på en annen måte. Men det innebærer at alle partisjoner og alt som finnes på selve harddisken forsvinner.

 

Men etter det du forklarer, peker dette mer og mer på hardware feil, dessverre.

 

Det har du jo selvfølgelig helt rett i. Det som er litt interessant nå, er at jeg klarer å kjøre Ubuntu fint fra CD uten at systemet låser seg. Kan det være noe med at denne måten ikke benytter seg av alle komponentene kanskje?

Lenke til kommentar

Det har du jo selvfølgelig helt rett i. Det som er litt interessant nå, er at jeg klarer å kjøre Ubuntu fint fra CD uten at systemet låser seg. Kan det være noe med at denne måten ikke benytter seg av alle komponentene kanskje?

 

Hmm, den benytter seg jo forsåvidt ikke av harddisken ved kjøring fra cd, men det hele høres meget rart ut...

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke utenkelig at feilen ligger en annen plass enn skjermkortet, en defekt harddisk kan fort forårsake problemer ved oppstart / inne i windows.

 

Når du kjører en Live Linux cd så benytter den seg som regel ikke av harddisk men kjører direkte fra minne, fungerer dette greit så kan det nok være at feilen sitter i hd eller en annen plass.

 

Forøvrig for å pressisere så vil problemer med MBR gjøre til at man ikke får startet opp selve Oset mens problemer med hele hd kan føre til vilkårlige blåskjermer og noen av symptomene som TS snakker om.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...