Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp, jeg kom opp til R1 eksamen - diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at jeg ikke har løst oppgavene på samme måte som dere har gjort.. Den siste oppgaven min ble bare helt feil. Er det noen som vet hvor mange poeng det var på denne prøven, og hvordan det er med antall poeng mellom de ulike karakterene? Er det vanligvis mange poeng for å få sekser? Hvor mange poeng må man sånn omtrent miste, for å falle ned på en femmer? Noen som vet dette?

Lenke til kommentar

Gikk greit! For å være helt ærlig, må denne examen være den letteste som har blitt gitt. Om en sammenligner den med de forige...

 

Jeg vet jeg har feil på oppgave 3) b og c. Og 6) c)

men ellers gikk vel det meste greit. Opp til sensorer hvor mange poeng jeg får på bevisene mine da. Altså, de oppgavene en måtte vise ditt og datt, spesielt oppgave 7.

Lenke til kommentar

Eit par kommentarar:

 

2c)

Tredjegradspolynomet g(x) frå oppgåva har vorte eit andregradspolynom i konklusjonen din.

 

4b)

Kurva vert vel teikna andre vegen, so farts- og akselerasjonsvektorane dine peiker feil veg.

 

4c)

Vi villvil gjerne finne ut når posisjonsvektoren er parallell med y-aksen.

Dette det samme som at

chart?cht=tx&chl=r^\prime(t)\parallel [1,0] \Leftrightarrow [3t^2,1] =[0,1]y

Ser du feila her?

 

Vi ser på den deriverte siden vi vil finne punktet der stigningstallet er 0
For å vere litt vrang, kva stigningstal meiner du? (Og du ser vel eigentleg på den deriverte fordi v(t), som oppgåva spør om, er lik r'(t).)

 

I nest siste linje i skriv du at r(t) = [3,1].

 

5, Alt. 2, b)

Ikkje ein feil, men det er litt meiningslaust tykkjer eg å skrive opp Pytagoras på ein meir generell form slik fyrst, utan å seie at c er hypotenus og a/b katetar. Spesielt sidan du skriv det rett etter «Høyden i en likesidet trekant der en side er a blir ...».

 

5, Alt. 2, c)

Når du set inn i F(x) for å finne det minste arealet, vert 902 til 9000 mellom tredje og fjerde linje. (Har ikkje sjekka resten av utrekninga.) Og det kunne kanskje vore greit å kommentert at den andrederiverte (alltid) er positiv, slik at du er sikker på at det er eit botnpunkt.

 

6c)

Her dukker arealet frå 5 Alt. 2 c) plutseleg opp ved sida av svaret ...

 

 

 

Elles er det eit noko irriterande oppsett, med alt midtstilt, i kursiv, men det er kanskje berre meg som bryr seg om slikt.

 

Red.: La til noko på 4c).

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Nesten hele del 1 ligger ute på mattematikk.net.

 

Her er oppgave 3.

 

Den var jo lett, trenger jo nesten ikke kalk :p

 

chart?cht=tx&chl=a) \qquad {{12}\choose{5}}=792

 

chart?cht=tx&chl=b) \qquad 2^7=128

 

chart?cht=tx&chl=c) \qquad \frac{{{12}\choose{5}} \, \cdot \, 2^7}{3^{12}}\;=\;\frac{11264}{59049}

 

Og en grov skisse av oppgave 6 :p

 

chart?cht=tx&chl=f(n)=4^n  - 1

 

chart?cht=tx&chl=f(0)=0 \qquad f(1)=3 \qquad f(2)=15 \qquad (3)=63 \qquad f(4)=255

 

chart?cht=tx&chl= 4^n  - 1 = 2^{2n}  - 1 = \left( {2^n } \right)^2  - 1 = \left( {2^n  - 1} \right)\left( {2^n  + 1} \right)

 

chart?cht=tx&chl= 2^n {\rm{ }}vil{\rm{ }}aldri{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3{\rm{ }}fordi{\rm{ }}2^n {\rm{ }}best{\aa}r{\rm{ }}kunn{\rm{ }}av{\rm{ }}faktorer{\rm{ }}av{\rm{ }}2

 

chart?cht=tx&chl= 2^n {\rm{ }}vil{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}et{\rm{ }}partall

 

chart?cht=tx&chl= 2^n  + 1{\rm{ }}og{\rm{ }}2^n  - 1{\rm{ }}vil{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}to{\rm{ }}p{\aa}f{\o}\lg ende{\rm{ }}od\det all

 

chart?cht=tx&chl= Blant{\rm{ }}3{\rm{ p{\aa}f{\o}lgende }}tall,{\rm{ }}vil{\rm{ }}et{\rm{ }}av{\rm{ }}de{\rm{ }}alltid{\rm{ }}v\ae re{\rm{ }}delig{\rm{ }}p{\aa}{\rm{ }}3

 

chart?cht=tx&chl= 2^n  - 1,2^n ,2^n  + 1{\rm{ }}er{\rm{ }}tre{\rm{ p{\aa}f{\o}lgende }}tall{\rm{ }}

 

Dermed vil chart?cht=tx&chl=4^n  - 1 alltid være dellig på 3 nårchart?cht=tx&chl=\,\,n\geq0

Mener du ikke oppgave 7?

Den løste jeg bare ved å ta (4^n-1) = 4^n-1^n= (4-1)^n = 3^n, som alltid vil være delelig med tre.

Lenke til kommentar

Min fartvektror og akselerasjonsvektor ble ikke slik som i løsningsforslaget.

 

V(1) = (3,1)

og a (1) (6,0)

 

Og dermed gikk aks.vektoren rett mot høyre, fra t=1

Og fartsvektoren gikk 3x mot høyre, og en x opp, fra punkt t=1.. Stemmer dette?

 

Og er såå irritert på meg selv for at jeg ikke klarte oppgave d)2).. Er det mulig? Det var jo en barnehage-oppgave? :S

 

Men er enig med deg, Noseferatu, om at denne eksamen ikke var så vanskelig, i forhold til eksamen vår og desember 2009. Så vi var heldige med oppgaver sånn sett. Så det svir når man ikke klarte dem engang!

Lenke til kommentar

Det samme med 4c også..

 

v(t) er parallell med y-aksen, når x = 0.

 

Jeg satte:

 

3t2= 0

Delte med 3 på begge sider, også kvadratroten av to på begge sider.

Dermed var t= 0

 

Jeg satte det inn i posisjonsvektoren:

y= t+1

y= 0+1 = 1

 

Punktet mitt ble altså (0,1).. Kan dette stemme? :ermm:

Lenke til kommentar

Og dermed gikk aks.vektoren rett mot høyre, fra t=1

Og fartsvektoren gikk 3x mot høyre, og en x opp, fra punkt t=1.. Stemmer dette?

Det skal stemme ja, Nebuchadnezzar teikna dei i feil retning.

 

:new_woot: ...

 

Men er det veldig farlig hvis jeg ikke tegnet grafen så nøye. Ifølge grafen min ser man ikke hvor fartsvek. er parallell med y-aksen. Så den må være litt unøyaktig. Jeg hadde 1,2,3 langs begge aksene, og ikke 0,5 og 1.. Kanskje derfor det ikke syns så mye på min graf. Kan dett trekke meg ned? :scared:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...