Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen skriftlig Biologi 2 25.05.10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, jeg hadde også biologi eksamen idag. Del 1 gikk sånn greit, oppgave 3 gikk bra tror jeg, men det tok så lang tid. Jeg valgte oppgave 4, men fant senere ut at det bare var tull! Følte at nesten alle de forskjellige påstandene vi skulle ta stilling til var nogenlunde de samme. Bare masse småsnakk..

 

Men har dere fått med dere at løsningsforslaget til del 1 er lagt ut??

Dette er kopiert fra: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2010/Sensorveiledning/25_mai/Sensorveiledning_REA3002_Biologi_2_V10.pdf

 

1 D Den unge biologen

2 D Den unge biologen

3 C Generell økologi

4 D Generell økologi

5 C Generell økologi

6 A Generell økologi

7 B Generell økologi

8 A Miljøproblemer

9 C Stoffkretsløp

10 B Populasjonsgenetikk

11 C Populasjonsgenetikk

12 D Populasjonsgenetikk

13 A Populasjonsgenetikk

14 D Enzymer

15 A DNA-molekylet

16 B DNA-molekylet

17 C DNA-molekylet

18 C DNA-molekylet

19 C Celledeling

20 D Celledeling

21 C Celledeling

22 C Fotosyntese

23 D Fotosyntese

24 D Fotosyntese og celleånding

25 A Fotosyntese

26 A Celleånding

27 D (A) Celleånding

28 B Celleånding

29 B Genregulering

30 A Genetikk

31 B Genetikk

32 A Bioteknologi

33 B Bioteknologi

34 A Bioteknologi

35 B Evolusjon

36 A Evolusjon

 

Jeg tror ikke oppgavene ligger på nettet, men jeg lagret Del 2, den er her:

EVV-2010REA3002___F02S1.pdf

Lenke til kommentar

Noen som har oppgavene til del 1? Evnt skrevet de ned?

 

Kan du legge ut svarene dine på del 2? :)

 

Prøver å få tak i del 1 selv ;)

 

Ja, det kan jeg, men jeg har ikke dokumentet akkurat nå, må vente til torsdag. Grunnen er at vi fikk beskjed om å lagre eksamensdok på hjemmeområdet vårt på dataen, og det hjemmeområdet kan vi ikke ta opp noe annet sted utenom skolen.Og jeg har fri fra skolen idag. Skal på skolen imorgen, så skal sende da..:)

 

men så vidt jeg husker stemmer de ganske godt med dine svar, men skal sjekke uansett da!

Endret av Realfagsjente
Lenke til kommentar

Mine svar:

 

a)

16 og 17 --> 33 og 34

17 og 18 --> 35

18 og 19 --> 36 og 37

5 og 6 --> 18

 

Jeg har akkurat det samme her! Yey:)

b)

Person 7 har genotypen Aa (begrunnes)

Jeg har skrevet at person 7 har genotype Rr og person 8 genotype rr

c)

Person 5 aa

Person 6 Aa

Person 10 AA eller Aa (begrunnes)

Person 11 Aa

Jeg fikk:

Person 5 har genotype rr.

Person 6 har genotype Rr.

Person 11 har genotype Rr

Person 10 har genotype RR eller Rr.d)

d)

se over

Krysningskjemae)

begrunnes

e)

Jeg kom frem til at det var alt. 1 som var korrekt, altså dominant og somatisk. Hva fikk du?

f)

AaBb har begge foreldrene. Sjansen for at neste barn ikke er arvelig disponert for lukt eller metantiol er 1/16 (begrunnes)

Jeg fikk også det samme her. JEg skrev ikke sannsynligheten, men skrev heller utspaltingsforholdet 9:3:3:1...

g)

1/4 ved koplete gener

[b] Jeg fikk det samme her også! :D [/b]

--------------------

 

Dette er absolutt ingen fasit. Gener er det værste jeg kunne fått. Vil bare sammenlikne med dere andre :p

Endret av Realfagsjente
Lenke til kommentar

Oppgave 15 på del 1 var:

Du tar en muskelcelle og en hudcelle fra et og samme individ og sammenlikner rekkefølgen av nitrogenbaser i et bestemt DNA sekvens på 100 basepar. Du finner sannsynligvis:

a)ingen ulikhet

b)noen få ulikheter

c)mange ulikheter

d)Cellene kan ikke sammenliknes

 

Jeg svare b) her, men fasiten sier a). JEg er litt uenig men fasiten, fordi det kan forekomme mutasjoner f.eks delesjon eller substitusjon som fører til at baserekkefølgen endres litt. Derfor mener jeg at også alt. b) er riktig.

 

Hva syns dere?

Lenke til kommentar

Gjett ka word hadde klart? Brukte MM for metantiolgenet og det blei til "med mere" når eg lagde mellomrom. Trudde eg hadde klart å luke bort mesteparten men neida, leser over eksamen og der står det med mere. heldigvis så var det vist bare en plass, men lukke det så fort fordi eg fikk en ekkel følelse så eg veit egentlig ikke kordan det går.

Lenke til kommentar

Oppgave 15 på del 1 var:

Du tar en muskelcelle og en hudcelle fra et og samme individ og sammenlikner rekkefølgen av nitrogenbaser i et bestemt DNA sekvens på 100 basepar. Du finner sannsynligvis:

a)ingen ulikhet

b)noen få ulikheter

c)mange ulikheter

d)Cellene kan ikke sammenliknes

 

Jeg svare b) her, men fasiten sier a). JEg er litt uenig men fasiten, fordi det kan forekomme mutasjoner f.eks delesjon eller substitusjon som fører til at baserekkefølgen endres litt. Derfor mener jeg at også alt. b) er riktig.

 

Hva syns dere?

Nei, fordi oppgaven spør hva som er mest sannsynlig. Og det er a) ingen ulikhet.

Lenke til kommentar

Gjett ka word hadde klart? Brukte MM for metantiolgenet og det blei til "med mere" når eg lagde mellomrom. Trudde eg hadde klart å luke bort mesteparten men neida, leser over eksamen og der står det med mere. heldigvis så var det vist bare en plass, men lukke det så fort fordi eg fikk en ekkel følelse så eg veit egentlig ikke kordan det går.

Sleit med akkurat det samme, og halvveis i oppgaven var jeg drittlei og hadde lyst til å bytte, men det hadde vært så tiltak å gå tilbake og endre alle.

Lenke til kommentar

Gjett ka word hadde klart? Brukte MM for metantiolgenet og det blei til "med mere" når eg lagde mellomrom. Trudde eg hadde klart å luke bort mesteparten men neida, leser over eksamen og der står det med mere. heldigvis så var det vist bare en plass, men lukke det så fort fordi eg fikk en ekkel følelse så eg veit egentlig ikke kordan det går.

Sleit med akkurat det samme, og halvveis i oppgaven var jeg drittlei og hadde lyst til å bytte, men det hadde vært så tiltak å gå tilbake og endre alle.

 

Ja, får håpe sensor har forståelse for dette, for eg retta på mye under eksamen, men mye blei gjort om igjen når eg brukte punktum eller mellomrom. Men krysningskjemaet mitt er rett så det teller vell mest i oppgavene hvor jeg brukte det.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...