Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelskeksamen VGS 2010 (26. mai) Tema: How to learn English


Anbefalte innlegg

Jeg har delt det jeg har funnet ut selv. Ja, selfølgelig prøver jeg å finne stoff som er relevant ved å spøre folk inne på forumet.

Joda, men da trenger du ikke å kritisere resten av gjengen for å ikke bidra. Det er faktisk ingen plikt å bidra. De som vil bidra, kan gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chris9: Jeg skreiv at jeg kom opp i Internasjonal Engelsk for en god stund siden. Ligger vel på side 3, og du har en post rett under min, så hvordan du ikke kan se det skjønner ikke jeg.

 

Det er godt mulig, jeg bare søkte etter folk som var her i dag sånn at vi kunne forberede oss, ikke forrige uke eller når side 3 var. :p

 

edit: I går var det, yay for hukommelsen. :blush:

Endret av Chris9
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har gått i stå. Har sett igjennom alle linkene og skrevet ting som jeg tror kan være lurt. Det jeg ikke får helt til er hvilken type engelsk jeg tror blir mest nyttig i framtiden og hvorfor. Og hvilke metoder som har vært bra/dårlige for meg, og hvorfor. Jeg har rett og slett brukt svært lite tid på engelskfaget, her kun møtt opp i timene, og er på et lavt nivå. Og har kun hatt engelsk 1 år.

Tror jeg må legge med nedpå litt.

Lenke til kommentar

Prøver så godt jeg kan, men står nesten helt blank i forhold til å finne viktige skriv på nett :/

Hva trenger du hjelp med da? Det er jo et bredt tema, så du må nesten si hva du trenger hjelp til. ;)

Som sagt tidligere, det er et tema "alle" bør kunne noe om, men trenger liksom det lille ekstra om f.eks. statistikk om den beste læremetoden for da vil teksten som skal skrives bli mer troverdig.

 

Fant en her da, står at de som brukte data for læringen lærte mye mer engelsk enn de uten data: http://www.techlearning.com/article/6486

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen gode argumenter for bruk av IKT på skolen med tanke på at det skal føre til økt læring? :dribble::new_woot:

At framtidens jobber trenger IKT-kompetanse? ;) Andre punkter er romsligheten når man jobber med et tekstredigeringsprogram i forhold til vanlig penn og papir; samt friheten og interaktiviteten med online læringsapplikasjoner, selv om virkningen av disse kan drøftes :tease:

Lenke til kommentar
Fant en her da, står at de som brukte data for læringen lærte mye mer engelsk enn de uten data: http://www.techlearning.com/article/6486

 

Lurer på en ting angående den kilden:

In response to that challenge, we created a before- and after-school Computer Lab program attended by over one hundred recent immigrant students (Hmong and non-Hmong). Students were able to access thousands of free audio and animated books and other reading and speaking activities linked to my “Larry Ferlazzo, Teacher” page. Five months after the computer lab began, English Language Learners participating scored a 50 percent gain on reading comprehension assessments than did English Language Learners who did not come to the Lab.

 

Var det frivillig å gå til denne data-labben? Dersom det var frivillig sier det seg selv at de ville score bedre fordi de viser større interesse enn andre studenter rundt språklæringen.. :p

Lenke til kommentar

wait, temaet for engelsk VGS2 er "how to learn English" ?

 

Gjelder bare VG1 og VG2 yrkesfag. Vi som har internasjonal engelsk har ikke fått noe å forbrede oss til afaik.

 

This is the truth. Men jeg håper vi får noe lignende eller noe om selve språket i morgen. Har ikke lyst på multiculturalism eller noe. :(

Lenke til kommentar
Fant en her da, står at de som brukte data for læringen lærte mye mer engelsk enn de uten data: http://www.techlearning.com/article/6486

 

Lurer på en ting angående den kilden:

In response to that challenge, we created a before- and after-school Computer Lab program attended by over one hundred recent immigrant students (Hmong and non-Hmong). Students were able to access thousands of free audio and animated books and other reading and speaking activities linked to my “Larry Ferlazzo, Teacher” page. Five months after the computer lab began, English Language Learners participating scored a 50 percent gain on reading comprehension assessments than did English Language Learners who did not come to the Lab.

 

Var det frivillig å gå til denne data-labben? Dersom det var frivillig sier det seg selv at de ville score bedre fordi de viser større interesse enn andre studenter rundt språklæringen.. :p

Ja, men det gjør tingene kanskje lettere for de som valgte å studere engelsk med data. Derfor sier det at data kan være en effektiv løsning på å lære engelsk, men jeg skjønne hva du mener :D

Lenke til kommentar

Føler egentlig at fokuset er litt feil i denne tråden..

 

"How to learn english" er bare hovedpunktet i del 1.

Og om jeg ikke tar temmelig feil, så vil del 1 være basert på denne teksten:

 

http://www.world-english.org/how_to_learn_english.htm

 

Spesielt med tanke på oppbygging av tekst og generelt (Om man sammenligner med tidligere eksamner)

 

Oppgavene på Del 1 vil da være generell ord-forståelse og så skal man skrive om et avsnitt som de har skreve feil. (Da ifra teksten på den siden).

 

Så anbefaler alle om å lagre siden (gjerne i form av PDF, for enkelheten sin skyld)

Så har man i allefall et godt utgangspunkt på selve eksamen.

 

 

Når det kommer til del 2, så vil det nesten garantert komme en drøftingsoppgave som omhandler IKT i skolen. Så det kan være lurt å skrive en liten stil om egne meninger ang IKT, hvordan det påvirker læringen (Da gjerne av engelsk), hvordan det påvirker miljøet og effektiviteten i skolehverdagen.

 

IKT blir med andre ord tyngdepunktet på denne eksamen, så får man se hvor jævlig de klarer å gjøre oppgaven, men det blir nok en drøftingsoppgave der man skal skrive en artikkel for ett eller annet som omhandler IKT... Enkelt og grett egentlig.

 

 

Så, burde egentlig ikke by på de største problemene, så lenge man klarer å holde hodet kaldt =)

Lenke til kommentar

Er de linkene som er lagt ut på forsiden nok til å skrive en bra stil? Vet ikke helt hvordan man skolle jobbe seg etter en kilde og utvikle det til en stil.

 

Les teksten, bygg opp din egen vurdering av innholdet og skriv utifra det.

Ikke bruk innholdet i teksten aktivt, da blir det ofte direkte avskrift, men du kan hente ut enkelte elementer og tyngdepunkt ifra teksten.

 

 

Uansett, blir for tynt å basere seg på en allerede eksisterende tekst. Og det er generelt noe du vil få lite brukt for under eksamen. Du skal jo skrive din egen mening og vurdering av temaet (IKT i skolen og hvordan lære engelsk)

Lenke til kommentar

Alle de linkene her blir bare alt for mye for meg... Har samlet sammen det meste i et word-dokument, og det har blitt nesten 24 000 ord... Hvilke linker tror dere er viktigst?

 

http://www.world-english.org/how_to_learn_english.htm som BlackkoZ nevner over her er jo veldig rett på temaet, og sikkert nyttig å ha lest. Også kan man vel anta at temaet spisses inn mot IKT-bruk i læringen, og da kan det vel være lurt å ha lest litt om det. Hva mer? Jeg orker virkelig ikke å se gjennom alt, og selv om jeg kan lagre alt sammen på pcen, så føler jeg ikke at det hjelper meg noe særlig hvis jeg ikke har en viss oversikt over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...