Gå til innhold

Diabetes type 1 og lavkarbo?


Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år - og har hatt diabetes type 1 i 2/3 av livet. Det siste godteriet jeg spiste med god samvittig uten å ta insulin var vel Malaco Jordbærsnøre til åpningen av Lillehammer-OL - i 1994.

 

Siden jeg har alle disse årene med erfaring, så er det ikke til å legge skjul på at diabetesen min er temmelig velregulert. Den er faktisk så bra at diabeteslegen min sier at det ikke er noen vits i å gå over fra sprøyter til pumpe - siden jeg tydeligvis har stålkontroll med sprøyter.

 

Jeg er 180-182 cm høy, og veier vel en 90-95 kg - 10 kg for mye, spør du meg. Og jeg føler at uansett hvor mye jeg trener, så påvirkes vekten veldig lite. Så nå lurer jeg på om mitt "norske" kosthold med mye grovbrød, poteter og fullkornsris er problemet. Jeg tenkte å ta dette opp med legen min neste gang, slik at jeg kan gå over til lavkarbo, og følgelig spise mye egg, kjøtt, fugl og fisk. Er det noen diabetikere der ute som har noe erfaring med dette? Hva kan jeg forvente meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis min teori stemmer så er det, mindre karbohydrater = mindre insulin = mindre sprøyter.

 

Også kan du dog høre på lavkarbo.no, mange som har hatt diabetes og begynt med lavkarbo og har aldri blitt mer plaget av insulin.

 

Problemet blir jo at du har diabetes 1 og kroppen produsere ikke insulin selv, som du er helt sikker klar over er det slik at folk som har diabetes 2 produserer litt og kan derfor i de fleste tilfeller slutte med insulin etter å begynt med lavkarbo. (hvis jeg ikke er helt ute nå)

 

Det andre morsome var at for en god stund siden så leste jeg litt på diabetes.no, at man heller burde øke med karbohydrat inntakk og senke fett intakket fordi man blir feit av fett.. vel?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes absolutt du skal teste ut lavkarbo og se hva det gjør med kroppen din :) Pijus' teori om mindre karbohydrater = mindre insulin = mindre sprøyter høres logisk ut og er verdt et forsøk. Nå prøver jo ikke du å "kvitte" deg med diabetesen, noe som dessverre er umulig i ditt tilfelle, men å slanke deg. Men det ville jo likevel vært en positiv bivirkning å slippe å ta så mange sprøyter.

 

Min søster har diabetes type 1, men hun går ikke på lavkarbo, ellers kunne jeg sagt hvordan det hadde vært for henne.

 

Og for å klare opp eventuelle misforståelser du måtte få fra Pijus' siste avsnitt, dette er ment som kritikk fra hans side, og han mener på ingen måte at du bør spise mer karbohydrater og mindre fett :p Meg og Pijus får det meste av vår energi fra fett (dog vi legger på oss da..) og proteiner, og vi er veldig glad i fett begge to, noe vi også ville vært på deff (om vi slanket oss). Det er totalt energiforbruk mot totalt energiinntak som har noe å si for vekten, spiser man mindre energi enn man trenger vil man slanke seg, selv om denne energien kommer fra fett :) Er ikke noe hokus pokus.

 

Lykke til trådstarter, og fortell hvordan det går på lavkarbodiett! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...