Gå til innhold

Hvordan komme seg i form til fjelltur?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Når det kommer til fjellturer er det mange som tror at kondisjonen er viktigst. Svaret er nei. Kondisjon på fjelltur er veldig praktisk med at du har færre fysiske hindringer. Når du har fått varmet opp musklene og kroppen din vil det stort sett gå av seg selv.

Hvis det er noe du spesifikt burde trene så er det lårmusklene. Sykling er veldig bra. Finn de værste bakkene og trå deg hele veien opp.

Still sekken din før du drar på tur. Stort sett all vekt bør avlastes på hoftebeltet på sekken.

Simuler fjellturen med god vekt på sekken, bruk fjellsko og gå i kupert terreng, dersom det er det der du bor.

 

God tur!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sikkert seint å svare, men samma det. :)

 

Å gå i fjellet er gjerne ganske hardt for legger, lår og føtter. Det er ikke spesielt hardt for kondisen. For å bli vant til denne påkjenningen så er det lite annet som fungerer enn lange turer på dårlige stier.

 

Dette er også et godt tidspunkt til å gå inn evt sko man skal bruke, ettersom det ikke finnes noe verre enn å gå på fjelltur med gnagsår.

 

Har selv et kne (muskelfeste på utsiden mest sannsynlig) som jeg kan få problemer med hvis jeg drar på fjelltur uten skikkelig trening. Var veldig gøy å ha et bein som det gjorde vondt å bøye på når jeg skulle gå ned fra Gaustatoppen. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...