Gå til innhold

Hvorfor liker du Halo?


Amaru

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som får folk rundt om kring til å digge Halo. Det er veldi mange som mener att Halo spillene er middelmådige, kansje til og med dårlige og att eneste grunnen til att det er så stort er pga lite konkurranse på konsoller. Men det synes jeg ikke holder som argument, hadde spillene vært så dårlige hadde de ikke hatt så mange fans :)

 

Men grunnen til att jeg digger Halo er mye pga universet spillene er lagt til, syns konseptet og bakgrunnshistorien er godt forsegjort for liker spill der historien er viktig! Samt att jeg har mange gode coop minner sammen med kamerater, liker ikke å spille Halo alene :) Selv ODST, som jeg syns var ett ganske dårlig spill alene ble knusefett med nevøen!

 

Men hadde vært kult å høre andres meninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok, ble litt langt, men les det gjerne den som gidder, jeg synes bare det er artig å skrive ned meningene sine fra tid til annen og det var kjedelig på jobb. :)

 

Blir aldri lei av å fortelle folk at de ikke rett og slett ikke har evne til å vite hva bra er dersom de ikke klarer å se at Halo er bra. Mange prøver også å begrunne uttalsene sine med at gameplayet er dårlig, grafikken er dårlig osv. Det blir som å si at Gudfaren ikke er bra filmer fordi du ikke har evenen til å se hvor bra de er for så å prøve og begrunne uttalsen med at det er den dårlige filmingen, skuespillet og historien i filmene som gjør de dårlig når disse tingene rett og slett er fantastisk bra.

 

Jeg for eksempel er ikke redd for å innrømme at jeg nesten foretrekker Grandiosa fremfor et finere måltid på restaurant. Kanskje har jeg smaksløker som en jordhaug eller er like kulinarisk som en bever, men jeg har i alle fall selvinnsikt not til å vite at mine ekstremt subjektive meninger ikke er til noen interesse eller nytte for noen som vet hva god mat er.

 

Halo har et fantastisk univers. Jeg er en sci-fi geek og setter nok enormt mye mer pris på dette enn andre, men et solid og troverdig univers synes jeg er viktig for uansett spill og noe alle bør kunne verdsette. Mange må ty til såkalt soft sci-fi for å kunne formidle det de ønsker og selv om de fleste ikke bryr seg om slikt synes jeg det er veldig vanskelig å leve seg inn i et univers som baserer seg på helt absurde og rett og slett ulogiske lover og regler. Halo universet er skrevet fra starten av for å ha en solid rot i virkeligheten og det liker jeg.

 

Halo mer eller mindre alene viste oss hvor bra co-op kan være i første persons skytespill. Det har også ført til at tilnærmet alle skytespill nå inkluderer en form for nærkamp angrep tilgjengelig til enhver tid. Flere og flere spill tilbyr nå også granater tilgjengelig til enhver tid. Dette er de to tingene som har definert Halo fra starten av og det er fortsatt Halo som gjør disse tingene soleklart best. I Halo er det usannsynlig tilfredstillende å gjennomføre disse tingene perfekt enten det er singleplayer eller multiplayer.

 

Men den viktigste grunnen til at jeg liker Halo er at alt er så bunnsolid. Grafikken er solid, lyden er kraftfull, kontrollene er perfekte, og spillet er perfekt balansert enten det er for pro-gameren eller gjennomsnittsspilleren. Dette er de nøyaktige grunnene til at Blizzard sine spill gjør det så utrolig bra. Ingenting er tilfeldig, alt er laget for med en funksjon i tankene enten det er en lyd, en tekstur, en animasjon, et våpen eller en del av et map.

 

Nå skal jeg ikke være for bastant, men mange av de som sier Halo suger sier også at Half-life 2 er ekstremt mye bedre. Jeg synes selv Half-life spillene er ekstremt gode, men Half-life 2, tross i at det er genialt, kan det ikke sammenlignes med forløperen Half-life og heller ikke Halo serien.

 

Half-life 2 er et bra spill, men ikke et bunnsolid spill, snarere tvert imot. Grafikken er kjapp og til tider pen å se på, men ting passer ikke sammen. Folk og objekter ser ikke ut som de står i spillet, men på det. Det er liksom ingen kontakt mellom objekt og verden. Halo takler også overgangen mellom utendørs og innendørs mye bedre med grafikk som er spektakulær uansett hvor du er. Og ettersom både Half-life 2 og Halo er skytespill så er skytefølelsen det absolutt viktigste for hvor underholdene spilet er. Halo har hatt noe av den beste skytefølelsen i et spill siden Halo 1 mens Half-life 2 var et steg ned fra Half-life. I motsetning til Halo så er ikke våpnene artig i bruk.

 

En annen ting som Halo mestret fra starten av var fysikk på kjøretøy. Halo har noe av den beste bilfysikken i et spill, Half-life 2 på den andre siden introduserte en bil med den verste bilfysikken noen sinne i spill og som rett og slett var både forferdelig og kjedelig å kjøre.

 

Disse er ikke ting som er avgjørende for noen av spillene, men jeg synes bare det vitner om at alt Bungie legger til i Halo spillene er så til de grader testet og perfeksjonert at det automatisk blir en av de beste implementasjonene av dette man finner i et spill. Igjen ikke ulikt det Blizzard gjør i sine spill.

 

Nå er Half-life 2 et singleplayer spill med spennende historie og det må være mer lineært for å kunne ta spilleren med gjennom historien. Halo på en annen side er nesten utenkelig å spille uten co-op ettersom historien er tam og ikke spesielt spennende og tross i at de åpne områdene og sandkasse gameplayet oppfordrer til et tilnærmet uendelig antall gjennomspillinger kan de fort bli kjedelige uten en venn. :)

 

Nå legger jeg ikke skjul på at jeg i stor grad foretrekker sandkasse spill fremfor lineære spill og multiplayer fremfor singleplayer, men det finnes hundrevis av dårlige sandkasse spill og tusenvis av dårlige multiplayer spill og Halo serien er noen av de utvilsomt beste.

 

Å si at Halo er et dårlig spill vitner om et begrenset perspektiv. Å si at Halo bare er bra som et konsoll skytespill var uvitende da Halo kom og rett og slett feil nå da alle de beste skytespillene er på konsoll og Halo likevel hevder seg som et av de beste.

Lenke til kommentar

ja den posten var temmelig konkluderende ;) men mistenker att mange som sier att Halo er dårlig sier det for å stikke seg ut fra mengden eller bare terge fanboys. Selv om man ikke takler sci-fi så må man se att det er solide spill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...