Gå til innhold

Utelatelse av verb i enkelte setninger


Anbefalte innlegg

Da jeg for snart to år siden flytta fra Østfold til Telemark, la jeg merke til et for meg litt morsomt, språklig fenomen. Jeg aner ikke om det er typisk for Telemark, men jeg hadde aldri lagt merke til det før jeg begynte på skole her. Det går altså ut på at i enkelte setninger, hvor det for meg ville vært naturlig med et verb, blir verbet utelatt! Konkrete eksempler jeg har hørt, er:

 

"Han kan ikke ut av senga."

Her ville jeg sagt "Han kan ikke gå/komme seg ut av senga." For meg høres det HELT amputert ut å si "Han kan ikke ut av senga."

Et annet eksempel jeg ofte hører er:

"Vi kan ikke ut på lørdag."

For meg ville det vært naturlig å si "Vi kan ikke gå/dra ut på lørdag." Jeg kunne aldri funnet på å si "Vi kan ikke ut på lørdag".

 

Hvordan ville dere sagt setningene? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Du observerer riktig. Er selv fra Grenlandsområdet, og jeg innehar noen av de mange defektene som dialekta inneholder (dog ikke alle!).

 

Det første eksempelet du nevner bruker jeg ikke. Det andre derimot bruker jeg ofte.

 

"Jeg kan ikke ut på lørdag" er ofte et svar på "Skal du ut på lørdag?" og IKKE "Skal du GÅ ut på lørdag?".

 

Det første eksempelet ditt virker allikevel litt rart, men jeg forundrer meg ikke over at det blir sagt. :p

Lenke til kommentar

Er selv fra Sogn, men bor i Lillestrøm for tiden.

 

"Han kan ikke ut av senga."

- Samme som deg

 

"Vi kan ikke ut på lørdag."

- Slik ville faktisk jeg sagt det i enkelte tilfeller.

 

Noe jeg irriterer meg over, er personer (ofte fra Østfoldsområdet) som ikke forstår forskjellen mellom hvem og hvilken. "Hvem side står det på?"

 

Aaarrrrrgh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...