Gå til innhold

Søknad til sesjon 2 - avslått


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på 17år som helt siden jeg var liten har gledet meg utrolig mye til å være i militæret. Men da jeg var 14år begynte jeg å få unormalt høy puls av og til. Den dag i dag vet jeg at det jeg har heter "Wolf-Parkinson-White-syndrom" (WPW). Jeg sendte en søknad om å komme inn på befal for et par måneder siden. Jeg har topp karakterer i alle fag, er i god fysisk form og trener mye fotball/paintball. Jeg er mye på jakt og jaktfeltskyting og har i lang tid nå, som sagt, lagt opp til at jeg vil komme inn i militæret.

 

(Det finnes flere typer WPW. I mitt tilfellet gjør dette at jeg får veldig høy puls i 1-2min)

 

MEN neida!!! Søknaden ble avslått, pga det faktum at de har sett igjennom noen papirer de helt sikkert har fått av sykehuset som sier jeg har WPW. Disse utslagene av WPW kommer én til to ganger i uka, ja noen ganger kanskje én gang i måneden. Men det er egentlig ikke noe problem heller, det tar ca. 1min med å roe seg ned så er pulsen back to normal....

 

Er det noen som vet om det er noen andre måter jeg kan komme inn på?

Hver så snille og si ifra. Det er ikke noe jeg ønsker mer i verden enn å få meg 1-2 år i militæret :(

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg er en gutt på 17år som helt siden jeg var liten har gledet meg utrolig mye til å være i militæret.

 

Er det noen som vet om det er noen andre måter jeg kan komme inn på?

Hver så snille og si ifra. Det er ikke noe jeg ønsker mer i verden enn å få meg 1-2 år i militæret :(

+1 på dette

 

Igår kom det et brev fra forsvaret, jeg var overlykkelig. Men da jeg ikke var hjemme fikk jeg ikke åpnet det før nå i kveld. Jeg er så utrolig pissed.

 

For å sitere:

"Resultat av sesjon del 1: Du kalles ikke inn til sesjon del 2

 

Forsvaret har vurdert opplysningene du ga i sesjon del 1. Du oppfyller ikke kravene til en tjeneste i Forsvaret.

Opplysningene som gjorde utslaget, er kravene som stilles til helse eller krav om bestått i fagene matematikk, norsk og engelsk fra 10-årig grunnskole.

 

Forsvaret kaller deg ikke inn til sesjon del 2. Du er derfor ikke aktuell for militærtjeneste i fredstid, og di er jeller ikke kvalifisert til å søke utdanning i Forsvaret."

 

 

Dette er da masse bullshit. Jeg har topp helse, eneste er at jeg har mild eksem som gjør at jeg ubevisst kanskje drar neglene opp armen min ubevisst i søvne. Det er ikke i veien en cm.

Jeg løper 3000 på 12-12:30 min

tar 35 push-ups, 5 hang-ups. Jeg trener aktivt 2-3 ganger i uka.

Jeg har bestått i alle fag på ungdomsskole. Jeg er også friluftsgutt, driver med skyting, jakt osv.osv.

Mine planer da senere var å ta BS og kanskje senere intops.

Har planer om å ringe VPV imorra, kan dette ha noen effekt?

 

Dette er da skrevet i sinne da jeg nesten føler at livsplanene mine har fallt i grus. Tror aldri jeg har vært så irritert over bullshit før. :cry:

Lenke til kommentar

Jeg fikk også " Resultat av sesjon del 1: Du kalles ikke inn til sesjon del 2 " og følte en ekstrem lettelse! Det stod at jeg oppfylte kravene til å bli kalt inn, men at de ved dette tidspunkt ikke ville gjøre det pga. svarene jeg ga om at jeg ikke ville. Ikke veldig relatert til tråden, men ville uttrykke litt glede :)

 

Ellers så er det teit at forsvaret ikke lar de som virkelig vil inn i millitæret få bli med! Hvertfall som du her over sier, er skikkelig giren og har kun små ubetydelige problemer.

Lenke til kommentar
Men det er egentlig ikke noe problem heller, det tar ca. 1min med å roe seg ned så er pulsen back to normal....

 

Dette tror du er gunstig for deg og dine medsoldater i en "kvass" situasjon?

Forsvaret tenker "worst case", tenk på situasjonen i Afghanistan for noen få dager siden da 8 soldater ble skadet(2 av dem alvorlig). De ønsker ikke en som pluttselig kan få høy puls og må roe seg ned midt inne i en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg var veldig redd for at jeg ville få et avslag fordi jeg svarte ja på spørsmålet om narkotika. Planen var da at jeg istedet verver meg. Du kan vel prøve det? Heldigvis fikk jeg beskjed om at jeg skal inn på sesjon del 2 og det er jeg utrolig lettet over.

 

Trådstarter, det er litt sant det Døgnvill sier. Forsvaret må hele tiden forestille seg worst case scenario. Om WPW-en din ikke er spesielt ille, kan du sikkert prøve å forklare det for dem. Jeg synes alle som ønsker å tjenestegjøre burde fått lov til det.

Lenke til kommentar

Forsvaret har vurdert opplysningene du ga i sesjon del 1. Du oppfyller ikke kravene til en tjeneste i Forsvaret.

Opplysningene som gjorde utslaget, er kravene som stilles til helse eller krav om bestått i fagene matematikk, norsk og engelsk fra 10-årig grunnskole.

 

Forsvaret kaller deg ikke inn til sesjon del 2. Du er derfor ikke aktuell for militærtjeneste i fredstid, og di er jeller ikke kvalifisert til å søke utdanning i Forsvaret."

 

 

Dette er da masse bullshit. Jeg har topp helse, eneste er at jeg har mild eksem som gjør at jeg ubevisst kanskje drar neglene opp armen min ubevisst i søvne. Det er ikke i veien en cm.

Jeg løper 3000 på 12-12:30 min

tar 35 push-ups, 5 hang-ups. Jeg trener aktivt 2-3 ganger i uka.

Jeg har bestått i alle fag på ungdomsskole. Jeg er også friluftsgutt, driver med skyting, jakt osv.osv.

Mine planer da senere var å ta BS og kanskje senere intops.

Har planer om å ringe VPV imorra, kan dette ha noen effekt?

Det er ganske mye tøv i det systemet der til Forsvaret altså. Jeg kom meg gjennom sesjonen men jeg husker innrykkslegen min. Det er den største dusten jeg har møtt i hele mitt liv. Han fikk meg til å føle meg som en fail og taper. Han rakket konstant ned på meg og kom med fraser som: "Du er ikke akkurat noen supersoldat, er du vel?". Jeg er astmatiker, allergiker og har en form for eksem på albuen, og han satt meg derfor til karakter 4 eller 5 på generell tilstand (som er ganske dårlig til å ha perfekt syn og gode teoretiske tester osv), men jeg danset meg allikevel gjennom førstegangstjenesten.

 

Poenget er: Ikke la dere knekke, dere som ønsker å havne i Forsvaret. Det finnes så mange komplette idioter i forsvaret, både som vil være der og som ikke vil være der, så jeg håper at dere som brenner for å tjene står på til dere når målet deres! :)

Lenke til kommentar

Dette er jo bare utrolig teit.

 

De som ikke vil inn i forsvare f.eks jeg, og ikke ønsker og bidra og gjør alt for å yte og bidra så lite som mulig, vi må inn, mens de som virkelig brenner for dette, de som forsvaret har bruk for, de får ikke lov.

 

Forsvaret trenger selvfølgelig ikke tenkte worst case. De burde bare være gla noen har lyst. Norge er ikke i krig og kommer heller ikke til og havne i noen krig der vi trenger noe forsvar av den typen.

 

Opprydding etter naturkatastrofer, spesielle omstendigheter, og pynt utenfor slottet samt holde ungdommen aktiv og vekke fra mamma en periode, er det vi trenger forsvaret til.

 

Det med og dra til utlandet og herje i andres land er jo en helt annen sak. Vertfall ikke noe man trenger å ta hensyn til når man skal velge folk som skal inn. Det er høyst frivillig og unødvendig, og de som drar de vet vel hva de går til så da burde de som ønsker det få lov til det også.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare utrolig teit.

 

De som ikke vil inn i forsvare f.eks jeg, og ikke ønsker og bidra og gjør alt for å yte og bidra så lite som mulig, vi må inn, mens de som virkelig brenner for dette, de som forsvaret har bruk for, de får ikke lov.

 

Forsvaret trenger selvfølgelig ikke tenkte worst case. De burde bare være gla noen har lyst. Norge er ikke i krig og kommer heller ikke til og havne i noen krig der vi trenger noe forsvar av den typen.

 

Opprydding etter naturkatastrofer, spesielle omstendigheter, og pynt utenfor slottet samt holde ungdommen aktiv og vekke fra mamma en periode, er det vi trenger forsvaret til.

 

Det med og dra til utlandet og herje i andres land er jo en helt annen sak. Vertfall ikke noe man trenger å ta hensyn til når man skal velge folk som skal inn. Det er høyst frivillig og unødvendig, og de som drar de vet vel hva de går til så da burde de som ønsker det få lov til det også.

 

Jeg er HELT enig med deg!

Ta meg som et eksempel: nesten ferdig med utdanningen (ingeniør), hatt samboer i flere år, nettopp fått meg jobb. Jeg hadde ubeskrivelig lite lyst til å gjennomføre førstegangstjeneste, det hadde kostet meg dyrt både psykisk og økonomisk. "Heldigvis" er jeg plattfot og fikk da en god nok legeerklæring som medførte at jeg slapp unna hele driten.

 

Husker jeg pustet lettet ut når jeg mottok denne informasjonen fra forsvaret, nesten så jeg rammet inn brevet og hang det opp på veggen. Det hender at jeg innimellom leser gjennom brevet på nytt, noe som gir meg en god følelse. Jeg hadde aldri vært der jeg er i dag hvis jeg måtte 12 mnd i militæret.

 

Det bør være større grad av valgfrihet synes jeg. Det hadde vært bedre om forsvaret heller plukket ut et mindre antall folk som faktisk ønsker seg inn. Selv har jeg 2 kamerater som har stortrives i militæret og vært på oppdrag i Afghanistan og Libanon. All respekt til de for at de ønsker å tjene landet vårt på den måten der (det skal sies at de fikk ganske grovt betalt for det), men la nå ihvertfall oss som ønsker å tjene landet med å betale skatt og drive industrien framover få slippe!

Lenke til kommentar

En vær person som ønsker seg inn i forsvaret burde få lov til det, og det skulle holde LEEENGE å si, jeg har andre planer for livet, og ikke lyst inn, og så hva det greit.

 

Vet om mange som overhode ikke vil inn men som må, men viste ikke at problemet var motsatt også.

 

Blir forbanna når e tenker på alle venner som har slitt med dette, reist fra samboere, jobb/inntekt, barn hus og leilighetsdrømmer m.m. Mange har jo hatt det kjekt, fått nye venner og at det e sosialt. Men veldig få føler de sitter igjen med noe utover det sosiale etterpå. Men det har alltid vært, noe alle må, og du sliter for å komme det ut av. Også er det folk som har veldig lyst og ikke får lov? Blir forbanna.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare utrolig teit.

 

De som ikke vil inn i forsvare f.eks jeg, og ikke ønsker og bidra og gjør alt for å yte og bidra så lite som mulig, vi må inn, mens de som virkelig brenner for dette, de som forsvaret har bruk for, de får ikke lov.

 

Forsvaret trenger selvfølgelig ikke tenkte worst case. De burde bare være gla noen har lyst. Norge er ikke i krig og kommer heller ikke til og havne i noen krig der vi trenger noe forsvar av den typen.

 

Opprydding etter naturkatastrofer, spesielle omstendigheter, og pynt utenfor slottet samt holde ungdommen aktiv og vekke fra mamma en periode, er det vi trenger forsvaret til.

 

Det med og dra til utlandet og herje i andres land er jo en helt annen sak. Vertfall ikke noe man trenger å ta hensyn til når man skal velge folk som skal inn. Det er høyst frivillig og unødvendig, og de som drar de vet vel hva de går til så da burde de som ønsker det få lov til det også.

 

Forsvaret trenger å tenke "worst case". Hva faen vet du om det? Forsvaret trenger vi i mange forskjellige situasjoner, og det er skremmende hvis du glemmer vårt engasjement i Afghanistan, som på mange måter betyr at Norge faktisk er i krig. Norge kan også komme i krig, dette vet du heller ingen verdens ting om. Forsvaret vårt er ikke stort, men det er der. Vær takknemlig.

 

Men jeg er enig i at Forsvaret heller bør satse på de som vil inn. Men som jeg har forstått, så vil det bli mer fokus på dette framover. Jeg har også hørt om folk som ikke har blitt kalt inn til sesjon del 2 fordi de ikke ønsket å tjenestegjøre. Forøvrig så er det veldig mange som vil inn i Forsvaret, så spar oss for at "Forsvaret skal bare være glad til..."

 

Dog er det helsekrav for en grunn. Forsvaret kan ikke bare ta inn alle som har lyst. De må selektere for å få de best egnede, noe som er logisk og naturlig. Derfor verken er eller burde motivasjonen være det avgjørende for om en kommer inn eller ikke.

 

Men kontakt Forsvaret/VPV og informer de om situasjonen. Ikke gi dere med det første! Håper det ordner seg for dere slik at dere kommer inn da. :)

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen og fornærme deg. Men Norge er ikke og kommer ikke til å være i krig. Vi har ikke bruk for et forsvar slik det er i dag. Men forsvaret er fint å ha til mange andre ting.

 

At vi trener noen som av egen fri vilje ønsker og dra til utlandet, helt greit. Skal ikke klage over at skattepengene går til det. Hvor gla jeg er for det er en annen ting.

 

Men forsvaret trenger ikke tenkte "worst case" og det er ingenting i veien for at de som vil inn kan få komme inn. Og skulle d skje, noe som aldri vil skje, at d blir en "worst case" situasjon så kommer alt som kan puste å gå til å få delta.

 

Det er også bortkastet penger og trene opp soldater som ikke vil, når vi har folk som vil.

 

Hvem vi sender til utlande, og om vi skal sende noen, burde vi nok heller vær litt nøye med, bør ikke sende for skyteglade folk dit. Vi har vel hatt noen episoder allerede.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Du fornærmet meg ikke. :)

 

Det blir for bastant å si at Norge ikke er i krig. Mange mener at vi er det, og uansett er det en aktiv deltakelse i utlandet som regnes som å ta del i en pågående konflikt. Ergo har vi i høyeste grad bruk for Forsvaret i dag. Om Forsvaret burde endres er en annen diskusjon, men at de har drevet og kalt inn på litt rare måter hittil er det ingen tvil om. De aller færreste blir vel kalt inn dit de ønsker seg på sesjon en gang, så hva er vitsen med å ønske seg noe sted? Det samme gjelder ang. motivasjon, da en del motiverte som tilfredsstiller de formelle kravene ikke blir kalt inn.

 

Men det er som sagt mange krav som må stilles. Motivasjon bør overhodet ikke være noen avgjørende faktor, men Forsvaret påstår selv at de "strekker seg så langt som mulig for de som er motiverte". At TS får økt puls slik at han må roe seg ned er noe som ikke vil være gunstig for Forsvaret dersom han skal være i felten og det oppstår en hektisk situasjon. Så jo, Forsvaret som sørger for nasjonens sikkerhet og deltar i operasjoner i utlandet må selvfølgelig se for seg mange ulike scenarioer. Noe annet vil være ubegripelig.

 

Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil. Jeg prøver å holde meg til det generelle, da jeg ikke har mye kunnskap om dette selv. Men som sagt, så er det ikke verre for de at de tar (skriftlig) kontakt med Forsvaret og informerer de om situasjonen. Forhåpentligvis vil noe ordne seg for de.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar
Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil. Jeg prøver å holde meg til det generelle, da jeg ikke har mye kunnskap om dette selv. Men som sagt, så er det ikke verre for de at de tar (skriftlig) kontakt med Forsvaret og informerer de om situasjonen. Forhåpentligvis vil noe ordne seg for de

 

Du har ganske rett.

 

Pga av størrelsen til forsvaret i dag kan de velge og vrake av dagens ungdom. Stort sett er alle som er inne mer eller mindre motiverte til tjeneste og de kan plukke de som både er motivert og egnet. Hvorfor skulle de da kalle inn folk som har egne behov og kan potensielt være en risiko for medsoldater?

 

Ser ut som mange her mener at forsvaret skal ta deg inn uansett, dette stemmer ikke. Det vurderes først etter forsvarets behov for mannskap, så hvilken etter hva som er mangfoldets i forsvarets beste(da kaller de ikke inn folk som plutselig får ett anfall mitt i en "skarp" situasjon", og deretter og sist personlige ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger et forsvar og Norge er nødt og delta i utlandet. Og det er vel hovedgrunnen til at vi trenger et militært forsvar også.

 

Men det og dra til utlandet er på egen ønske. Og her må vi være obs på hva vi sender.

 

Men de aller aller fleste som må inn i militæret drar ikke til utlandet. Jeg ser at flere her i tråden har sluppet unna, men her jeg har vokst opp har ikke det vært vanlig. Dette er noe man måtte gjennom, om man ville eller ikke, for å bli ferdig med det, og få kommet seg videre i livet. Noen har kommet seg tidlig hjem, men de aller fleste måttet inn i en kortere eller lengre periode. Enten det eller siviltjeneste.

 

Og jeg kjenner ingen som har vært inne som har valgt og dra til utlandet. Har en god venn som har vært veldig aktiv i militæret noen år som snakker om at han har lyst, men det er alt.

 

Det er ingenting i veien for at alle som vil kan komme inn 1 år. Og dette er ingenting i veien for at de som absolutt ikke vil, burde få slippe. De drar ikke til utlandet uansett.

 

Riktig nok kan vi bruke forsvaret til veldig mange andre ting i Norge, men det er ikke noe forsvaret trenger og tenkte noe "worst case" rundt. Er jo flere utrente, umotiverte, overvektige folk her i området, som har måttet slitt seg gjennom dette. Og de hadde ikke greid noe "worst case" uansett. Ikke hadde de fått dra til utlandet heller.

 

Men nå er det neon år siden militæret var aktuelt for meg eller noen av mine venner.

Lenke til kommentar
Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil. Jeg prøver å holde meg til det generelle, da jeg ikke har mye kunnskap om dette selv. Men som sagt, så er det ikke verre for de at de tar (skriftlig) kontakt med Forsvaret og informerer de om situasjonen. Forhåpentligvis vil noe ordne seg for de

 

Du har ganske rett.

 

Pga av størrelsen til forsvaret i dag kan de velge og vrake av dagens ungdom. Stort sett er alle som er inne mer eller mindre motiverte til tjeneste og de kan plukke de som både er motivert og egnet. Hvorfor skulle de da kalle inn folk som har egne behov og kan potensielt være en risiko for medsoldater?

 

Ser ut som mange her mener at forsvaret skal ta deg inn uansett, dette stemmer ikke. Det vurderes først etter forsvarets behov for mannskap, så hvilken etter hva som er mangfoldets i forsvarets beste(da kaller de ikke inn folk som plutselig får ett anfall mitt i en "skarp" situasjon", og deretter og sist personlige ønsker.

 

Nja, de kalte inn en god venn av lillebror min for 2 år siden. En små lubben kar, som hater alt som har med aktiviteter og gjøre og har hatt fritak for det meste i gymtimer o.l. pga en ryggskade.

Han kom riktig nok hjem etter 4 måneder. Men inn måtte han. Hadde med legeattest osv. Men det hjelp lite.

Ikke var han motivert og livsfarlig for med soldater. Han sa han vurderte og plaffe ned noen bare for å bli sendt hjem. For han hva det et sant helvetet.

 

Veldig hyggelig kar!

Lenke til kommentar

De aller fleste som kommer inn i forsvaret som ikke er motiverte blir det i løpet av kort tid. Det er veldig få som faktisk gjør alt for å komme seg hjem til mor og far. Jeg husker starten av fgtj min, da var det endel i troppen som skulle hjem for enhver pris, men etter et par uker var de faktisk de mest ivrige soldatene i troppen. Ingen av de var godt trent og ingen av de drev med fysiske aktiviteter før de dro i forsvaret.

 

Forsvaret kan heller ikke ta inn alt som kryper å går på grunnlag av de har lyst til å inn i forsvaret. Her er det mange faktorer i sving bla. din egen sikkerhet, andres sikkerhet og det å faktisk kunne være på topp i en meget stressende/vanskelig situasjon.

 

Hva skjer dagen det blir krig? Det skjedde i 1940. Det kan skje igjen. Forsvaret gjennomgår en nedskjæring veldig lik den vi hadde i årene før invasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...