Gå til innhold

Test: Panasonic TZ10


Anbefalte innlegg

Tror du misforstår hva jeg sier, det er mest myntet på akams gjeng, og poenget er at det ville være enklere dersom de tar f.eks de siste 10 kompaktkameraene og tester på samme tid slik at vi får en meningsfull sammenligning, dette siden når man ser enkelttestene som nå, så føles konklusjonene slik at de alle i sum er tilnærmet like.

Poenget er vel at de faktisk er tilnærmet like.

 

Like dårlige i mine øyne ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil akam også teste DMC-ZX3 som kom omtrent samtidig?

 

Hei, ZX3 er på mange måter TZ10 "Light" og jeg forstår godt at en del synes TZ10 blir litt stor. Vi testet ZX1 i fjor høst og det er umulig å teste alle modeller, men jeg kan høre om den er planlagt testet.

Lenke til kommentar

... det ville være enklere dersom de tar f.eks de siste 10 kompaktkameraene og tester på samme tid slik at vi får en meningsfull sammenligning, dette siden når man ser enkelttestene som nå, så føles konklusjonene slik at de alle i sum er tilnærmet like.

 

Vi lager samletester innimellom, og det er alltid gunstig å ha flere tilsvarende modeller tilgjengelige samtidig. Det gjør det enklere å sammenligne for testeren og enklere (spesielt på bilder tatt ute) for leseren å sammenligne testbilder.

 

Det er dessverre ikke enkelt å få til samletester fordi kameraene lanseres på forskjellige tidspunkt, Akam får låne kameraene på forskjellige tidspunkt og vi kan ikke akkurat vente et halvt år på at alle produsentene skal få lansert ferdig, da er de eldste kameraene halvveis til å bli erstattet.

 

Når det gjelder at alle kompaktkameraer er "like" så ser jeg jo poenget ditt, men jeg ikke helt enig. Det er selvsagt likheter og inni sitter det sensorer som ofte er produsert av en eller noen få leverandører. Det samme kan du forøvrig si om speilreflekser. Men forskjeller i prosesseringen, kvalitet på objektivet osv påvirker også sluttresultat kan bli relativt forskjellig, ikke så mye på enkle motiv, men i vanskeligere lys kan det skille en del.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er nesten håpløst å navigere i kompaktkamerajungelen, det blir nesten som det enda verre mobilkaoset. ...

Ja slik er verden blitt. Alt går fortere og fortere, i et rasende tempo, uten å komme av flekken.

 

...

Man kan da si at: Jo, men kjøp heller et av de nye speilløse systemkameraene. Vel, er man etter et ekte pocketkamera er de dessverre enda monstere når en tar med et normalt zoomobjektiv, man må jo regne størrelsen inklusive objektivet. ...

Dessverre er kombinasjonen av stor sensor og zoomobjektiv vanskelig å lage i lommeformat.

Ønsker du et kamera du kan ha med i lommen må du velge mellom stor sensor og fastoptikk, eller liten sensor og zoom.

 

...

Årsaken til leksa og tankekorset mitt her er: Hvor er kompaktkameraet som skiller seg reelt ut på det området som er viktigst, nemlig bildekvaliteten? ...

Et lite kamera med liten sensor og objektiv kan vanskelig måle seg med et større kamera med større sensor og objektiv, hva angår teknisk bildekvalitet. På samme måte som at et stort kamera vanskelig kan måle seg med et mindre kamera hva angår bærbarhet.

Det finnes noen mindre kameraer som gir teknisk meget god bildekvalitet.

Disse har alle relativt stor sensor(cm²) og et lite fast objektiv: Leica X1(3.72 cm²), Sigma DP1x(2.85 cm²), Sigma DP2s(2.85 cm²).

Disse har 4/3-sensor(2.43 cm²) og utskiftbar optikk: Olympus E-P1 /E-P2 /E-PL1, Panasonic GF1. Her kan du foreløpig velge mellom Zuiko 17/2,8, Lumix 20/1,7 og (snart) Lumix 14/2,8 (crop 2x).

Alle disse kameraene kan fraktes uten å måtte bruke bag; de får plass i en jakkelomme. (Et zoomobjektiv får plass i den andre jakkelommen.)

(For sammenligningens skyld: Sensoren på Canon EOS 7D er 3.32 cm²)

 

...

GPS, hva skal man med det? ...

Dette er en omtale av kameraet Panasonic Travel Zoom 10, og markedsføres som et reisekamera. For en backpacker som loffer verden er det ikke unyttig med en stedsangivelse på bildene.

Dessverre forsyner GPS'n seg her med 45-70% av batterikapasiteten, så nytten kan fort bli plagsom. Panasonic TZ8 (=TZ10 uten GPS) virker å være et bedre kjøp, selv for en som skal danse Waltzing Matilda.

 

...

Skulle ønske de ribbet ut alt fancy vas og heller konset om bildekvalitet og det som betyr noe ellers for selv oppgaven man kjøper et kamera for. ...

 

Se på de overnevnte kameraene.

Ellers så finnes det svært mange små fullformatkameraer med engangssensor(8.64 cm²), som lett går i en jakkelomme, koster smuler og som er totalt ribbet for alt som lukter fancy.

 

...

Slik det er nå føles det nesten som om man like greit kan kjøpe den mobilen med best kamera, nesten sa jeg..

 

Tor

 

?

Dersom det betyr at du tar et bilde du ellers ikke ville kunne tatt, fordi verdens beste kamera er for stort og tungt til at du orker å bære med seg, høres det ut som et kompromiss, en dypere erkjennelse av virkeligheten, som kan gi deg en åpenbaring av nye fotografiske jaktmarker. :)

 

PS. Har du prøvd mobiltelefonen Canon PowerShot S90?

 

 

www

Lenke til kommentar

...

GPS, hva skal man med det? Ok kanskje dersom man er blitt en smule senil og ikke husker hvor man tok bildene, men ellers? ...

 

Jeg har faktisk savnet GPS og gleder meg til det kommer bedre løsninger på dette også på DSLR. Jeg "banner vel i kirken" nå, så jeg kan forklare: Når jeg er ute og tar bilder i naturen (særlig i jobbsammenheng) er ofte en nøyaktig stedsangivelse viktig. Dersom man skal rundt og ta bilder for å dokumentere på mange lokasjoner i løpet av en dag kan det bli litt omstendelig å skrive absolutt alle bildenr og stedsangivelser i boken min. Klart man ofte har med seg bærbar GPS, men det er ingen tvil om at et skikkelig stedsstempel i bildefilen er nyttig for meg og sikkert mange andre.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...