Gå til innhold

jukse på eksamen. Få noen andre til å ta den for deg?


Anbefalte innlegg

Har noen av dere noen gang blitt spurt om legitimasjon under en eksamen på skolen?

Jeg har matte eksamen snart, men er helt ubegripelig dårlig i matte. En kompis av meg derimot har full kontroll på faget. Tror dere det er noen risiko for å bli tatt?

Skal ha en privatisteksamen i matematikk P2. Min erfaring fra eksamener på denne skolen er at vaktholde blir holdt av gamle pensjonister som får noen kroner for å lede eksamen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt hypotetisk sett så kunne det kanskje funket, men man sitter vel ikke alene på en slik eksamen så det er vel en overhengende fare for å bli avslørt enten av noen man går i klasse med eller en besøkende lærer.

 

Men la oss si at dette gikk så ville denne juksen uansett komme og bite deg i ræva ved en senere anledning da du ikke kan pensum som er forventet at du skal kunne på videre studium eller jobb.

 

Alt i alt en særs dårlig ide spør du meg.

Lenke til kommentar

Først og fremst, sansynligheten(som forøvrig er en del av pensum) for å bli tatt er liten. Blir du tatt, regner jeg med at du blir utvist, samt at både du og kompisen din blir anklaget for et eller annet som er svært straffbart. Du får lese, og med litt innsats så består du ihverfall.

Lenke til kommentar

Auch, var ganske strengt å jukse. Trur jeg heller får lese ett kapittel eller 2 om dagen isteden. Går ikke på skolen og har ikke gjort det på noen år Har aldri blitt spurt om legitimasjon og kommer ikke til å bli igjenkjent. Fristende :p men får bare bite det i meg.

Lenke til kommentar

Problemet med slik juksing er at du mest sannsynlig blir avslørt ved at noken stiller spørsmål om kven "du" er sidan dei ikkje har sett deg før. Det er f.eks vanlig at faglæraren er kontaktperson under eksamen og derfor stikker innom eksamenslokalet eit par gongar i løpet av dagen. Trur du ikkje at denne læraren vil stusse litt over å sjå ein ukjent elev, eller er du heilt ukjent for alle på skulen?

 

Og ja du må vise legimitasjon under eksamen (vanligvis studentbeviset), unntaket er på små skular der læraren/eksamensvakta kjenner deg godt nok til å vite kven du er.

 

Men sjølv om du viser legimitasjon så trur eg det er svært få eksamensvakter som faktisk sjekker om det er den personen som er avbildet som sitter ved pulten. Dei fleste som avlegger eksamen ser stort sett ned på oppgåva mesteparten av tida og eksamensvakta les softe berre namnet som står på ID-kortet og matcher det namnet opp med namnet som står på eksamenslista.

 

Så det er mogleg å jukse, og det er sikkert også mogleg å komme unna med det, men då må du også være klar til å ta konsekvensen av å bli tatt. I beste fall om du blir tatt så får berre du og kompisen din annulert eksamen, i værste fall blir du politianmeldt for dokumentforfalskning som vist i linken over.

Å jukse på denne måten på eksamen er i prinsippet det samme som å bruke ID'en til ein kompis for å komme seg inn på ein uteplass med aldersgrense eller å bruke ein anna person sitt ID-kort til å ta ut penger frå vedkommandes konto i banken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...