Gå til innhold

Valg av all-round objektiv til canon 50D


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+789234

Jeg ville heller valgt 550d framfor 50d.

 

- nye sensor, deler innmat med 7D.

- den har video

 

Hva mener du med "deler innmat med 7D", kan du utdype? Jeg ser faktisk større likheter mellom 50D og 7D enn mellom 550D og 7D.

 

 

Deler elektronikken med 7D er nok mer korrekt. Autofokusen er jo forskjellig, men når det gjelder sensor og prosessering har 550D mer til felles med 7D (selv om 7D har to prosessorer for å takle høyere bildefrekevens). Ser du på det fysiske er 50D og 7D mye mer i slekt.

 

For min del overskygges disse minimale detaljene totalt av de svært konkrete ulempene jeg nevnte over. 550D er og blir et nybegynner-kamera, primært beregnet på førstegangskjøperne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye bra respons her!

 

Som jeg har nevnt tidligere er det kun fotoaspektet jeg er ute etter når jeg nå skal kjøpe meg kamera. Funksjoner som tommelhjul, høyere lukkerhastighet, bedre autofokus og raskere skuddtakt gjør derfor at 50D vinner min opperksomhet fremfor 550D. 7D er helt klart et drømmehus, men den stive prisen gjør nok desverre at dette er utelukket.

 

Det blir foreslått at jeg kan kjøpe et brukt 40D, men foktorer som full garranti og forsikringsvilkår gjør at jeg vurderer dette som ikke lønnsomt, når det står om en tusenlapp fra 40D til 50D.

 

 

Jeg vurdere også de to opp mot hverandre,falt ned på 15-85 IS til slutt,brennvidden/vidvinkelen ble avgjørende.

 

"De to" det refferes til er Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM og Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM. Den totaleprisforskjellen blir kr 2555,- for kamerahus og objektiv.

 

De tre millimeterne i forskjell på brenvidde i vidvinkelenden av spekteret har vel ikke spesiellt mye å si?

 

Hadde vært kjekt med flere synspunkter på disse to alternativene. Er Canon 17-55 F2.8 vært de 2555 kronene ekstra?

Lenke til kommentar

De to millimeterne "15>17"utgjør ca 12 grader bildevinkel*,i andre enden "55>85" utgjør de ca 9.5 grader.

 

Jeg hadde før 17-85 IS og byttet til 15-85 IS samtidlig med kamerabytte,de to millimeterne utgjør faktisk endel,spesielt når man trenger litt mer bildevinkel :)

 

For min del ble det om jeg var interessert og betale "2555.-" mer for dybdeskarphet/dof.

 

*15mm = 84 grader og 17mm =76.9 grader.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

De to millimeterne "15>17"utgjør ca 12 grader bildevinkel*,i andre enden "55>85" utgjør de ca 9.5 grader.

 

Jeg hadde før 17-85 IS og byttet til 15-85 IS samtidlig med kamerabytte,de to millimeterne utgjør faktisk endel,spesielt når man trenger litt mer bildevinkel :)

 

For min del ble det om jeg var interessert og betale "2555.-" mer for dybdeskarphet/dof.

 

*15mm = 84 grader og 17mm =76.9 grader.

 

Helt enig med Nautica her, de to militerene utgjør faktisk en ganske så merkbar forskjell i "vidvinkelenden". Og de 30mm ekstra i "den lange" enden er også veldig nyttige. Jeg har begge disse objektivene og selv om EF-S 17-55mm nok er hakket skarpere og noe mer lyssterkt så er det EF-S 15-85 som er min favoritt og som nesten alltid sitter foran på kameraet mitt. Den er fantastisk skarp, har IS og USM og brennviddeomfanget er veldig anvendelig! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har også både EF-S 17-55mm f/2.8 og EF-S 15-85mm f/3.5-5.6. Har hatt førstnevnte en god stund men kjøpte ganske nylig 15-85mm, da jeg syns den ekstra visvinkelen og rekkevidden generelt var interessant, spesielt til byferier når man kun ønsker å gå med et objektiv.

 

Planen var i utgangspunktet å kvitte meg med et av dem etter å ha kommet til enighet med meg selv. Jeg har omsider bestemt meg for å beholde EF-S 15-85mm f/3.5-5.6. Jeg har blitt oppriktig glad i objektivet. Men jeg klarer likevel ikke å kvitte meg med EF-S 17-55mm f/2.8. Det er et digg objektiv å ha under seanser der jeg vet det blir mye portretter; Selskaper og slikt.

 

Objektivene er tilnærmet like skarpe. 15-85mm får + for å være noe kortere og lettere enn 17-55mm av fysisk størrelse. Det virker også mer solid (EF-S 17-55mm er litt slarkete i forhold).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Leitet litt rundt på nettet og fant tilslutt ut hvordan jeg faktisk regner ut dette. Utregning av "Synsvinkel"

 

Med forbehold om at matten stemmer er det ca syv graders forskjell i bredde og bare tre graders forskjell i høyderetningen med de aktuelle objektivene sett i forhold til cmos-brikken som sitter i 50D, og ja, det er altså som dere sier en markant forskjell, i alle fall hvis du fotograferer fra litt avstand. (ca 0,5m i bredden fra 4m avstand)

 

Som det tideligere har blitt nevnt er det altså hvor vidt man er villig til å betale de ekstra 2555 og gå et stykke ned, både i zoom-spekter og bildevinkel, for å vinne skarphet og litt lyssensitivitet. Slik jeg ser det nå er det altså slik at jeg vil komme lengre med 15-85 objektivet så lenge jeg bare tar meg rå til å kjøpe et objektiv nå i starten. I en av de første postene neves det at dette objektivet sliter med dårlige blenderverdier i teleenden av spekteret, er det noen av dere som har noe erfaring med dette?

Endret av ashleik
Lenke til kommentar

- 50D har korteste lukker på 1/8000s vs "kun" 1/4000s på 550D. Dette er av betydning når man skyter med åpen blender i dagslys.

 

Har dette noen som helst praktisk betydning?

 

Ellers er jeg klar over at 50D har noen fordeler framfor 550d, men jeg personlig ville valgt sistnevnte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

- 50D har korteste lukker på 1/8000s vs "kun" 1/4000s på 550D. Dette er av betydning når man skyter med åpen blender i dagslys.

 

Har dette noen som helst praktisk betydning?

 

Ellers er jeg klar over at 50D har noen fordeler framfor 550d, men jeg personlig ville valgt sistnevnte.

 

Det fine med alle disse modellene er jo at det er noe for alle, uansett lommebok og ambisjonsnivå :)

 

Mulighet for raskere lukkertid innebærer at man kan skyte på større blender i dagslys og dermed får større kontroll over dybdeskarpheten uten å måtte ty til ND-filter. Igjen, dette gjelder primært i dagslys. Raske lukkertider kan også gjøre det lettere å fullstendig fryse raske bevegelser ifbm. vannsport, fugler, etc.

 

Dette bildet er f.eks. tatt med lukker på 1/6400sek. Det ble rett og slett ikke ordentlig skarpt på lengre lukker:

4508707708_cbd52db96d.jpg

 

Man kan ellers også lure på om lukkermekanismen på 50D er mer solid enn på 550D. På xxD-serien oppgir Canon hvor mange aktueringer lukkeren er ratet til, for 50D er den ratet til 100.000 aktueringer.

 

For xxxD-serien oppgir ikke Canon dette tallet i det hele tatt. Fra http://www.digitalreview.ca/content/Canon-Rebel-T2i-EOS-550D-Compared-to-Nikon-D90.shtml: "Canon does not test Rebel Cameras for "shutter durability" as it isn't a purchasing factor and thus there are no official numbers on the matter."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...