Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kostbart med bil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun ansvar, en bil til 10k er ikke verd å ha delkasko på. Jeg ler hvis noen kjører på meg eller at jeg oppdager parkeringsbulker :p

Skrevet

Jeg har kun ansvar, en bil til 10k er ikke verd å ha delkasko på. Jeg ler hvis noen kjører på meg eller at jeg oppdager parkeringsbulker :p

okei, hehe samme her!! Hvor masse koster ansvar med 60 prosen bouns?:)

Skrevet

det kommer fremdeles an på bilen, hvor du bor osv.

Bil er dyrt å eie har jeg erfart. men må si at bmw er overraskende driftsikkert :) 9000 for bilen, 4-6 i rep i forbindelse med eu og etter det bare småplukk og slitedeler som reg-reim,vannpumpe osv. men så har jeg litt større behov for å fikse ALT som er gale :p

Skrevet

Ingen poeng å kjøpe BMW. Er ofte feil på dem + at forsikring er dyrt. Vet ikke om ansvarsforsikring (påbudt) blir dyrere på BMW enn på andre biler. Eneste er at BMW`er ser litt kul ut med en grom look.

Om du vil spare penger med tanke på reperasjoner osv. Kjøp toyota (Carina, corolla, camry?)! Mer driftsikre biler finner du ikke. Eller du kan kjøpe Mazda (626?) som er enkel å skru på + veldig driftsikker. Opel (vectra) har billige deler, men ruster fort..

Skrevet

Er da strengt talt ikke flere feil på en bmw enn andre biler. Alt kommer an på vedlikeholdet. Dessuten kan man heller ikke dra alle bmwer under en kam, samme som med toyota. har merket meg at mange toyotaer som feks celica, mr2 osv har flere utgifter på seg enn mange bmwer, pga vedlikehold og bruk. Men skuddsikker bil : Mazda 323f. Makan til mye juling den tåler! Samme med Ford Fiesta 1.25 Zetec. 3 år uten noe annet en olje og den er gått 200 000, noe som er mye for en "bybil".

Er som oftest bare det at bmwer i lav prisklasse er ungdomskjørt.. Opel ruster heller ikke så mye som folk skal ha det til ;) Har erfart meg at alle biler ruster vis de ikke er galvanistert eller i det minste rustbeskyttet etter de kom fra fabrikk.

Skrevet

Mazda er knallbiler ihvertfall! :p Kjøp Mazda!

Min erfaring er at opel ruster mer enn andre biler. :p Har en kompis hvor det er hull rett igjennom døra hans pga. rust. Vet om en annen som har et hull i bagasjerommet på sin vectra, hvor man kan kjøre knyttneven igjennom. :p

Husk at, jo større motor du har, jo større slitasje blir det på motor og drivverk.

Skrevet

Var mye rust på galanten min også, en del på 5serien og. 3-serien jeg har nå er den som er minst rustet. Merker at tyske biler ruster mindre en japanske, sikkert pga bedre vedlikehold fordi det ofte er litt dyrere prisklasser ;)

Skrevet

Alle biler ruster, den kommer man aldri unna. Kanskje med Audis nye A8 i aluminium :p

Delepriser har folk vanligvis en vrangforestilling om. Jeg hadde en Toyota 4Runner der Toyta hadde syyyke delepriser. Mens på mine BMWer har deleprisene vært høye, men det selges uorginale deler til halve prisen på annenhver nettbutikk. Dette finner du ikke til f.eks. Toyota (i norge).

Skrevet

det kommer fremdeles an på bilen, hvor du bor osv.

Bil er dyrt å eie har jeg erfart. men må si at bmw er overraskende driftsikkert :) 9000 for bilen, 4-6 i rep i forbindelse med eu og etter det bare småplukk og slitedeler som reg-reim,vannpumpe osv. men så har jeg litt større behov for å fikse ALT som er gale :p

Kjenner en del som har BMW, og alle de bruker merbare summer på ting som er feil med bilene, så at det er en økonomisk bil er vel ikke helt rett etter mitt synspunkt. 

2 merker som er veldig undervurdert: Mazda og Mitsubishi. Driftssikre biler som tusan. 

Skrevet

Har en mazda 626 94 modell selv, galvanisert karosseri holder verste rusten unna, har svært sjelden problem med den.

Så skal du ha driftsikker bil så er mazda 626 et godt valg. :)

Hadde en ford scorpio før, var bare problemer med den.

Skrevet

Skal du ha noe som går og går, så kikk på Nissan Laurel, trauste biler (mener mange) men ekstremt gode å kjøre, det meste av utstyr (A/C som standard, servo, 4 el vinduer, sentrallås, endel med takluke og varmeseter).

Motorene er omtrent umulig å kverke, finn en med lite rust og du har god bil i mange år.

2.4l bensin (litt tørst) evt 2.8l diesel (0,8l/mila, men litt dau).

Skrevet

Hvis en skal finne ut hvor mye det faktisk koster å ha bil må en ta med

- Verditap

- Det man taper på at pengene ikke i stedet står i banken

- Evt. bompenger

- Årsavgift

- Forsikring

- Vedlikehold, olje etc.

- Reparasjoner (dersom man ikke skrur selv)

- Drivstofforbruk

- Dekkutgifter

Når man setter opp dette regnestykket så skjønner man fort at drivstoff vanligvis bare utgjør en liten del av driftsutgiftene til en bil.

Skrevet

Jeg vil si at drivstoff har mye å si, spesielt vis man ikke tjener så mye. Jeg tjener rundt 4000 i mnd nå, og så og si alt går i drivstoff. NÅr jeg hadde 525en så brukte jeg ca 900kr i uken på bensin, med 3serien bruker jeg nå ca 400 kr i uken. i det store løp er det meget store forskjeller.

Skrevet

Jeg vil si at drivstoff har mye å si, spesielt vis man ikke tjener så mye. Jeg tjener rundt 4000 i mnd nå, og så og si alt går i drivstoff. NÅr jeg hadde 525en så brukte jeg ca 900kr i uken på bensin, med 3serien bruker jeg nå ca 400 kr i uken. i det store løp er det meget store forskjeller.

Ikke enig i hele tatt.... Dette er kostnader du ser der og da, men tenk heller litt på de langsiktige kostnadene som du kanskje ikke ser så mye til. Forsikring og årsavgift kan fort bli 10 tusen i året det, som vil være en betydelig kostnad i et bilhold. Tenk også på småting som du kjøper hele tiden, mye er kanskje unødvendig og mange små ting blir dyrt det også. 

Skrevet

Så 24 000 i året er ikke så mye? er omtrent det jeg bruker på vedlikehold på et år..

24 i året på vedlikehold er en DEL da. Hva kjøper du for å klare å bruke så mye, skrur du ikke selv?

Som jeg ser det er en selvfølge å skru selv når man har gamle biler. Er jo halve moroa (eller). 

Skrevet

Skal bare ha bilen i 1 år, for da skal jeg i militæret og skal ikke ha bil. Skal bare ha den rett etter at jeg har fått lappen for å kjenne på det å kjøre bil, samt å delta på freeride konkuranser, er det kjekt med bil :) Blir nok at jeg kjøper meg en bmw i 5 serien eller 3 serien. Skal bare ha ansvarsforsikring.

Fant en bmw 520i på autodb.no til 16000. Gått 250 000, 2,5 liter og 180 hk. Ei jente som har hatt den. Den er EU godkjent så regner med at den holder i et år? er ikke så farlig om jeg ikke får solgt den. Vil bare ha en kul bil der en kan ha det gøy med :)

Finnes det forresten nettsider der man kan lære seg å mekke på en bil?

Skrevet

Finnes det forresten nettsider der man  kan lære seg å mekke på en bil?

Har jeg aldri hørt om...

For å lære å mekke på en bil, må du enten ligge under den, eller ha huet oppi motorrommet. Diverse tips og triks er det nok mulig å plukke opp, men du lærer absolutt ikke å mekke bil av det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...