Gå til innhold

Ønsker informasjon om Brownie 620


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver en del med foto, og her om dagen fikk broren min en Brownie 620 i gave fra en kamerat. Jeg har ikke så veldig mye kunnskap om de eldre, filmbaserte kameraene, og jeg fant ikke så veldig mye om denne typen på nettet heller. Det sto en del informasjon om Brownie six-20, men denne har en litt annen utførelse.

 

Jeg tenkte derfor at jeg kunne spørre om noen her inne har litt greie på dette kameraet?

Etter litt søking klarte jeg til slutt å lete opp en bruksanvisning på nett, men den var jo selvfølgelig på fransk, så jeg hadde blitt veldig takknemlig om noen her kunne hjulpet meg med å kort fortelle hva det står om kameraet, og hvordan det fungerer.

 

Det fulgte forresten med en film i Brownien, men mest sannsynlig er denne ødelagt pga alder, og det virket som den var utsatt for en hel del lys også.

Hvor får jeg tak i ny rull, og hvilken type jeg trenger?

 

Legger ved et bilde av kameraet og link til bruksanvisningen.

 

Venter spent på svar..

 

Edit:

Fant litt mer informasjon

Brownie 620

Type: Box rollfilm

Introduced: 1933

Discontinued: 1936

Film size: 620 Picture size: 6 X 9 cm

Manufactured: Germany

Lens: 1933: Doublet f/8 1934-36: f/11 with two close-up lenses

Shutter: Box-shutter

Numbers made: 27,000

 

post-131026-1272612371,0184_thumb.jpg

Endret av Zobra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det ser ut til at det er et hav av forskjellige modeller av dette kameraet. Jeg fant en manual på engelsk via Camerapedia som ser ut som noe du kan få noe ut av (jeg gadd ikke lese den fordi jeg egentlig burde vært i seng nå).

 

Kameraet bruker i utgangspunktet 620-film, en filmtype som ikke produseres mer - men siden det i all hovedsak er det samme som 120-film, bare med en spole med mindre diameter, kan du nok kanskje bruke denne typen film. - Dersom kameraet ditt ikke takler 120-film, noe jeg vil tro du finner ut ganske fort, kan du modifisere 120-filmen som forklart på 620-siden fra Camerapedia.

 

120-film føres av en god del kameraebutikker fortsatt - jeg har kjøpt en del fra Japan Photo i Tønsberg for en femtilapp per rull. Ellers kan du finne film på for eksempel eBay eller Fomafoto.no. Fomafoto er forsåvidt veldig billig og om jeg ikke husker feil, så sender han gratis til Oslo om du henter det et eller annet sted.

 

Jeg har selv et Agfa Synchro Box jeg har tatt et par ruller med, også tror jeg at det ligger et Brownie 620 hjemme hos foreldrene mine når jeg tenker meg om.

Uansett, når det gjelder bruken av kameraet kan jeg gjette meg til at utløseren er den bittelille spaken på høyre side av kameraet.

 

T og M på linsen er mest sannsynlig "Bulb" og fast lukkertid respektivt. Jeg måtte sjekke manualen bare for å stille nyskjerrigheten og fikk bekreftet dette - den faste lukkertiden er 1/25.

 

Stilling av blenderåpningen, eller f-stop om du vil, vil jeg tro du skjønner selv.

 

Håndtaket nederst til høyre bruker du til å spole filmen mellom hver eksponering. Det er mest sannsynlig et lite rødt vindu bakpå kameraet hvor du kan lese hvilket bilde du driver på.

 

Dette ble mye lenger enn jeg i utgangspunktet skulle skrive. Ha det gøy med boksen din og lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...