Gå til innhold

Skal oppgradere pcen hvertfall skjermkortet trenger råd fra dyktige forumbrukere.


Anbefalte innlegg

Hei føler at pcen min begynne å slite på nye spill, særlig med høy oppløsing og alt på high. Sliter også med medium må ned på low på dei nye spilla.

 

Tror i grunnen det er skjermkortet som trenger byttes ut, men skrev med alt så dere kan se.

 

Skal hvertfall i første omgang kjøpe skjermkort så takker får alle råd

 

Skjermkort XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz Skjemkort

 

Ram Crucial DDR2 PC6400 2GB KIT CL6 Kit w/two matched DDR2 PC6400 1GB CL6 har 2 av disse altså 4 gig totalt! RAM

 

Prossesor Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz, Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed Prossesor

 

Hovedkort Gigabyte GA-EP45-UD3LR, P45, Socket-775 ATX, GbLAN, DDR2, ICH10R,PCI-Ex(2.0)x16 Hovedkort

 

Hardisk Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM Hardisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det overstiger budsjettet en del, tenkte rundt 2000-3000 klassen. Så tenkter eg bytter ut en del om gangen. Men er det stor forskjell på 5850 og 5870 ? Ser at 5870 ligger på 3200,- 1 gigram og 2 gigram 4200,- kr.

 

Syns du eg trenger ny pc og?? Dårligt hovedkort? Prossesor?

Lenke til kommentar

Hovedkort som ikke har Intel 1336 eller AM3 sokkel (nye Intel CPU'er vil bli på 1336, samme gjelder AMD på AM3) så er veldig nyttig å ha et slikt hovedkort, da det gir deg mulighet til å oppgradere for en lang stund fremover. Hovedkortet støtter ikke DDR3 minne som er verdt og nevne, dette gjør at du bruker DDR2 minne, som er tregere. Prosessoren har sett bedre dager for å si det sånn :p

 

Så ja, ville heller satset på et helt nytt oppsett, der du eventuelt beholder de brukbare delene dine, som f.eks den harddisken. Da sparer du jo penger som du kan legge i et bedre komponent som du trenger, eller bare spare pengene.

 

Nja, vil si at 5870 er en del bedre enn 5850, men en 5850 holder absolutt til alle spill. Tror oppsettet ditt vil være helt greit med et nytt grafikkort da, men ikke akkurat store oppgraderingsmuligheter som det er verdt noe særlig den dag i dag.

Endret av trxo
Lenke til kommentar

Jeg har ganske tilsvarende PC som deg. 4 GB ram og Core 2 Duo E6750 CPU.

 

Jeg kjøpte nylig et HD5870-kort, og kan nå kjøre så godt som alle spill på maks.

Unntaket er Crysis og Metro 2033 hvor jeg må skru ned litt på AA for at det skal flyte fint på maks, men det legger man knapt merke til når man bruker 1600x1200-oppløsning ;)

 

Bare pass på at du har stor nok strømforsyning. Min gamle, billige 400W strømforsyning eksploderte når jeg testet skjermkortet i Crysis. Utelukkende min egen feil siden skjermkortet oppgir 500W som minimum, men man må jo prøve :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du kan komem langt ved og kjøpet et 5770, 5850 eller 5870 og overklokke CPU litt.

Anbefaler egentlig å gå for 5770, koster ca. 1200, så får du en grei boost i gaming ytelse.

Så kan du spare pengene til en ny pc ved en senere anledning

Lenke til kommentar

Jeg synes trxo gir helt håpløse råd til trådstarter. No offence ment :)

 

All en tid gaming er den faktoren som styrer oppgradereringsbehovet er det en komponent som teller - grafikkortet. Forutsetningen er at komponentene i systemet ellers er relativt nye, noe som er tilfellet for trådstarters oppsett. Ut fra dette anbefaler jeg en oppgradering av grafikkortet, og ikke noe annet i første omgang. På denne måten sparer han seg arbeidet med oppsett av nytt system og investeringen blir mye mindre enn å gå for et helt nytt oppsett.. Ved en senere anledning vil også bedre spesifiserte komponenter være billigere enn idag.

 

Om PSU er for svak vil innkjøp av en strømsterk enhet kunne følge med i en senere oppgradering. CPU kan byttes i en bedre, men da for en billig pris fra bruktmarkedet.

 

Mitt utgangspunkt er alltid å forlenge levetiden på et eksisterende system om det lar seg gjøre. Den dagen CPU ikke strekker til vurderer man nytt oppsett men ikke før. På dette viset sparer man for det første penger, og for det andre er det også et praktisk miljøtiltak å forbruke færre komponenter. :)

 

Radeon 5850 yter nesten like godt som 5870, og kan overklokkes i medfølgende driverpakke fra ATI - nesten opptil samme frekvens som 5870. Med tredjeparts programvare kan de fleste 5850 klokkes over 5870-ytelse.

Lenke til kommentar

Skaffe et AM3 hovedkort + en Phenom x4 er relativt billig og da kan han oppgradere i lang tid fremover og hvis han ikke overklokker E7400'en sin er det ganske sikkert at den vil bottlenecke 5850. Og kjøpe en Core 2 Duo brukt, er jo rene galskapen å sette penger i når, du ser på hvor billig 4 kjerner er, hvorfor da kjøpe en gammel CPU og senere oppdatere? Nei da er det bedre å bare kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Tusen Takk får gode råd! Fikk litt Aha opplevelse her :) Godt det er noen som har skikkelig peilling her på forumet. Var redd eg måtte kjøpe ny pc en stund! Eg kjøper meg nytt skjermkort tror det blir 5850 siden det nyter nesten like bra som 5870. Og prisen er nesten dobbel forskjell hvertfall får 2gigen.

 

Håper Strømforsyningen er god nok var på 460 watt! Og at det er nok plugger. Hvist ikke handler eg ny størmforsyning. Var det snakk om 500 watt den måtte ver får det skjermkortet?

Endret av Xp3ri3nZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skaffe et AM3 hovedkort + en Phenom x4 er relativt billig og da kan han oppgradere i lang tid fremover og hvis han ikke overklokker E7400'en sin er det ganske sikkert at den vil bottlenecke 5850. Og kjøpe en Core 2 Duo brukt, er jo rene galskapen å sette penger i når, du ser på hvor billig 4 kjerner er, hvorfor da kjøpe en gammel CPU og senere oppdatere? Nei da er det bedre å bare kjøpe nytt.

Nei, CPU er et lite problem i en gaming rig idag, ikke noe som er verdt og legge penger i, blir for en del og, 700-800 på et kurrant HK, 1200-1500 for CPU og 1000 kroner for minne, til gjengjeld vil han sitte igjen med veldig lite ytelse økning, noe økning, men ikke nok til og forsvare prisen.

 

Vedder på at vist han følger ditt råd om og kjøpe nytt og "fremtidsrettet" og si om 1-2år ønsker og oppgradere igjen, så kommer du til og si "kjøp nytt" igjen, selv om du ville for 1-2 år siden sagt at hans oppsett var fremtidsrettet. Fremtiden er nå og så langt det lar seg gjøre så prøver vi som gir "råd" til folk her inne og prøve og oppgradere det personen har fra før (så sant personen ønsker det selv).

Lenke til kommentar

Tusen Takk får gode råd! Fikk litt Aha opplevelse her :) Godt det er noen som har skikkelig peilling her på forumet. Var redd eg måtte kjøpe ny pc en stund! Eg kjøper meg nytt skjermkort tror det blir 5850 siden det nyter nesten like bra som 5870. Og prisen er nesten dobbel forskjell hvertfall får 2gigen.

 

Håper Strømforsyningen er god nok var på 460 watt! Og at det er nok plugger. Hvist ikke handler eg ny størmforsyning. Var det snakk om 500 watt den måtte ver får det skjermkortet?

Ja, 500-550w er til å anbefale.

 

Jeg forstår det Henrik. Men vil han kjøre en del krevende titler, vil E7400 bottlenecke grafikkortet hans. Har en kompis som har overklokka den til 3,5 GHz og den bottlenecker fortsatt 5850, derfor jeg er veldig skeptisk innstilt til dette.

Endret av trxo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tusen Takk får gode råd! Fikk litt Aha opplevelse her :) Godt det er noen som har skikkelig peilling her på forumet. Var redd eg måtte kjøpe ny pc en stund! Eg kjøper meg nytt skjermkort tror det blir 5850 siden det nyter nesten like bra som 5870. Og prisen er nesten dobbel forskjell hvertfall får 2gigen.

 

Håper Strømforsyningen er god nok var på 460 watt! Og at det er nok plugger. Hvist ikke handler eg ny størmforsyning. Var det snakk om 500 watt den måtte ver får det skjermkortet?

460w skal gå greit, du kan jo velge og kjøpe en ny nå, komplett har tilbud på denne, så har du iallefall strømforsyning en god stund framover.

 

(satser på at jeg er før alle som vil påstå at du trenger minst 1 million watt for og drive ditt system).

Lenke til kommentar

Altså blir det bottlenecker på cpuen? Hvis eg kjøper 5870 så vill cpuen slite og eg vill lagge i spill som er av nyere dato?

 

Eller vill det ha så lite får ytelsen å si at eg kan vente litt med resten av pcen?

 

Eg kommer nok til å oppgradere litt etter litt, nestegang er det hovedkort. Kan eg ha den prossesoren eg har nå på nyere hovedkort? Nei det sier seg vell sel det er vell helt aen sockel. Så eg må nok kjøpe prossesor og hovedkort i lag en måned det blir dyrt jaja.

Lenke til kommentar

Neida, bare en politisk uenighet. Noen kjøper for å få max ut av ethvert oppsett, andre er litt mer økonomisk innstilt og kjøper for å fjerne faktiske problemer her og nå.

 

Det er en kjent sak at spillprogrammerere ofte gir beng i multicore cpu. Om det hjelper å skru ned grafikksettings, er det grafikkortet som sliter, og da er det på tide med nytt.

 

Selv har jeg løst det problemet med å ikke bytte ut min 19" skjem, slik at mitt gamle hd4870 holder i lange baner. Spiller lett Crysis jeg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du kan se her at den yter selvfølgelig ikke like mye som de dyreste CPUene, men noe skikkelig flaskehals er det ikke, spesielt med helt enkel overklokking kan du kravle opp mot og ligge under 10fps under de beste CPUene. Jeg har selv en e8500 klokket til 4,2ghz, og du kan jo se på den siden hvorfor jeg ikke gidder og bytte den ut.

 

Vist du skal ha nytt hovedkort, må du nok regne på og kjøpe CPU og minne samtidig og ja.

Lenke til kommentar

Glimrende at der gidder å hjelpe meg! Eg har nølt et halt år nå! Og nå er det på tide å oppgradere. Eg merker mer og mer i spill at det hakker. Eg nekter å gå ned fra medium hehe.

 

Står litt i tvil mellom |5770 1200,-kr| |5850 2500,-kr| |5870 2999,-kr|

 

Komplett.no Skjermkort Øverst i anbefaling finner dere dei eg tenker på. Har det noe særlig og si på utgiver? Sapfire fks vs msi osv?

 

Skal bli spennende å få nytt skjermkort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...