Gå til innhold

Vidvinkel for fotografering av blomster i miljø


Anbefalte innlegg

Jeg benytter en Canon EOS 5D MKII (fullformat) og trenger en vidvinkel for fotografering av blomster, hvor planten kan fremstå i detalj i forgrunnen, mens bakgrunnen også skal fremstå skarp og fin, slik at man ser tydelig i hvilket miljø blomsten holder til.

Hvilke objektiver er bra til slik fotografering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vidvinkelobjektiver har i utgangspunktet god dybdeskarphet. Så jeg syns du kan kjøpe deg noe som gir deg den vinkelen du er ute etter og fotografere det på en blender omtrent midt på treet til det objektivet.

 

De fleste objektiver yter vel best optisk 2-3 steg fra ytterpunktene, så jeg ville vel kanskje si fra blender 8 til 16.

 

Dybdeskarphet har også sammenheng med avstanden du har til det du tar bilder av, så hvis du har anledning til å stå et lite stykke unna vil du få enda større dybdeskarphet.

En slags regel er 1/3 foran fokuspunktet og 2/3 bak. Vidvinkeler har kanskje enda større dybdeskarphet.

 

Jeg kjenner ikke Canon men jeg har vel forstått at objektiver merket med "L" skal være bra.

Lenke til kommentar

Den typen foto du beskriver kan du vel egentlig gjøre med nesten alle typer objektiver. Kommer helt an på hva slags utrykk du ønsker.

 

Med "vidvinkel" så vil blomsten som er fokus for bildet oppleves som den har større avstand til bakgrunnen og miljøet rundt. I tillegg kommer fordelen av at du ikke trenger så stor avstand fra deg til motivet hvis plassmangel er et problem.

 

Med "tele" så vil blomsten og bakgrunnen bli trukket mer sammen/oppleves nærmere hverandre i forhold til vidvinkel, selv om alt er i fokus.

 

Mitt forslag ville være å teste med et zoom objektiv på forskjellig brennvidde, hvis du har eller får lånt, og erfare forskjellen før du begynner å kjøpe.

 

Forslag til objektiver;

 

#1; Canon EF 24-105 f/4L IS USM

 

Alternativer;

 

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

 

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM

 

Canon EF 17-40 f/4L USM

 

 

 

Den optiske "standarden" hvor du hverken trekker elementene sammen eller "skyver dem fra hverandre" er 50mm. Så har du noe å gå ut i fra.

 

 

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg innehar en 16-35L II (bruker på 40D, dersom det er av interesse), personlig syns jeg nærgrensen er veldig bra, og det gjør den anvendbar til tøffe vidvinkel-bilder hvor du kan komme tett på motivet. Er også et veldig skarpt objektiv. Ulempen er at det koster, jeg kjøpte mitt brukt for 9000. Har ikke erfaring med noen av Canons andre vidvinkler, men dette objektivet er grunn nok for meg til å foreta en fullformatsinvestering.

 

Ser du sier at du vil ha store deler av bildet skarpt, da faller kanskje 16-35 sin fordel med stor blenderåpning bort, da du uansett må blende litt ned for å få mye skarpt. Dog har jo en vidvinkel naturlig mer dybdeskarphet enn andre objektiver, men 17-40L er muligens like fin da (og flere tusenlapper billigere). Bare spør dersom du lurer på noe angående 16-35. :)

Lenke til kommentar

Vidvinkler passer ypperlig til slik foto som du beskriver. Hovedproblem er å få kort nok nærgrense dersom du vil tett innpå. Jeg har desverre ikke erfaring med Canon, men for Nikon var den gamle 20/3,5 med tynneste mellomring en ypperlig kombo for FF. Det finnes sikkert tynne mellomringer for Canon også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...