Gå til innhold

Leietaker får ikke bruke husverts søppeldunk!


Er dette rettferdig?  

24 stemmer

  1. 1. Skal jeg nektes adgang til søppeldunken fordi den blir full?

  2. 2. Er det rettferdig at jeg som leietaker skal anskaffe meg egen søppeldunk og betale avgifter for dette?



Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer leier under et ektepar med tre barn. Vi har kun ën svart søppeldunk på deling. Tilsammen blir vi syv stykker som benytter oss av denne. Vi har kun bodd her i to måneder, og først denne uken ble det helt fullt i søppeldunkene. Søppel ble plassert rund kassen og måker og katter har nå dradd søpplen rundt på plassen og husvert er dritt sur.

 

Jeg snakket med han om dette, og nå kommer det beste, han spørr meg om ikke jeg og samboer heller skal samle søppelen i svarte sekker i leiligheten vår og heller gå fysisk på søppelplassen med dette...

 

Jeg spørr han om ikke han kan skaffe en svart søppeldunk til, men da svarte han at det var så dyrt å få en til, fordi man betalte jo liksom for volumet...

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg gidder rett og slett ikke å labbe med søppla mi til dynga !

 

Mvh

Napster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller ingen rolle, saken er at det er huseieren som skal betale kommunale avgifter for leiligheten deres, og så lenge han ikke gjør det skal han holde tåta. Han oppfører seg her som om dere egentlig ikke hadde krav på noen søppeldunk, eller snyltet på hans etter å ha fylt opp deres egen. Hvis det er noen som skal kjøre sekker på fyllinga her er det han, men egentlig skal det jo betales avgifter.

Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle, saken er at det er huseieren som skal betale kommunale avgifter for leiligheten deres, og så lenge han ikke gjør det skal han holde tåta. Han oppfører seg her som om dere egentlig ikke hadde krav på noen søppeldunk, eller snyltet på hans etter å ha fylt opp deres egen. Hvis det er noen som skal kjøre sekker på fyllinga her er det han, men egentlig skal det jo betales avgifter.

Ja jeg mener jo at alle de andre plasser jeg har bodd har det vært en egen søppeldunk for leietakere. Kanskje en telefon til kommunen ville hjulpet?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller lagt det fram for huseieren først. Forklar ham at du forstår at han ikke ønsker å betale avgifter når han ikke "trenger" (egentlig skal han jo, men pytt), men at dette ikke skal gå ut over dere som leietakere. Disse avgiftene kan være ganske betydelige (gjerne en tusing i måneden pluss, alt etter hvor dere bor), og hvis dere "tyster" på ham er sjansen stor for at forholdet blir såpass surt at dere like gjerne kan flytte. Han har nemlig ikke rett til å heve husleien tilsvarende det han plutselig må ut med i avgifter, og kan dermed få inntekten kraftig redusert. Kjernen er at dette er hans problem, ikke deres. Kanskje det er mulig for ham å prøve med en større dunk uten å måtte betale mer til kommunen.

 

Hvis han fortsetter med kjipingen sin, ville jeg sett etter ny kåk med en gang, og varslet kommunen ved utflytning om at de har en blindpassasjer.

Lenke til kommentar

Eller.. som jeg har gjort før: Huseier skaffer ekstra sekker som kan settes ut sammen med annen "restsøppel" de gangene det er behov for det. Slike sekker kjøpte jeg for 40 kr stk eller noe sånn, og det jeg la ut fikk jeg refundert av huseier. Siden dunken ikke var full hver gang gikk det kanskje maks 1 sekk ekstra i måneden - og det er å ta hardt i. Sekken sto greit i kjellerinngang (luke) og ble henta av søppelbilen bare den ble satt frem til riktig tid.

Ikke vits i å gjøre ting så vanskelig, hvis det kan la seg ordne til det beste for alle parter..

Lenke til kommentar

Eller.. som jeg har gjort før: Huseier skaffer ekstra sekker som kan settes ut sammen med annen "restsøppel" de gangene det er behov for det. Slike sekker kjøpte jeg for 40 kr stk eller noe sånn, og det jeg la ut fikk jeg refundert av huseier. Siden dunken ikke var full hver gang gikk det kanskje maks 1 sekk ekstra i måneden - og det er å ta hardt i. Sekken sto greit i kjellerinngang (luke) og ble henta av søppelbilen bare den ble satt frem til riktig tid.

Ikke vits i å gjøre ting så vanskelig, hvis det kan la seg ordne til det beste for alle parter..

har/hadde du samme utleier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...