Gå til innhold

Hvordan få to rutere til å virke sammen?


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg har et Inteno x5668 modem fra NGT. Et relativt dårlig modem spør du meg, med elendig trådløs rekkevidde. Jeg har koblet til en HomePlug-enhet fra dette modemet inn til et annet rom, der jeg igjen har koblet til en Dlink DIR-615 for bedre trådløs rekkevidde i boligen. Denne står rett ved siden av min stasjonære maskin, så jeg har kablet mellom Dlink og PC.

 

Problemet er at når jeg kobler til trådløst med laptop har jeg nett i ca. ett minutt, før jeg plutselig mister tilgang. Signalet ligger stort sett på 60% selv etter at jeg ikke lenger har internettilgang. Kobler jeg til på nytt, får jeg internett i et nytt minutt. På den stasjonære maskinen får jeg nett kontinuerlig med ethernetkabel, men om jeg kobler til trådløst (har wlan-kort på den stasjonære) får jeg beskjed om at jeg er koblet til, men uten internett.

 

Jeg har prøvd å disable DHCP-server på Dlink, men jeg merker ingen forskjell (med unntak av at laptopen får lokalip 10.0.0.x istedenfor 192.168.0.x). Fortsatt ikke internett.

Jeg har prøvd å velge "Enable Access Point Mode" på Dlink, med det resultat at Dlink krasjet. Jeg klarte å koble til nettverket med Dlink sin SSID, men ingen internett whatsoever, og ingen tilgang på Dlink brukergrensesnitt. Jeg måtte ty til den fysiske resetknappen på Dlink.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan fikse at jeg kan få internettilgang på begge de trådløse nettene? Som sagt fungerer det fint med kabel, stasjonæren er tilkoblet gjennom alle nevnte instanser. Mulig ping er litt høyere enn om jeg hadde koblet direkte til modem, men det er ikke verre enn at jeg kan spille FPS-spill uproblematisk.

 

edit: jeg har funnet manualen til Dlink DIR-615, som sier jeg skal disable DHCP og UPnP. I tillegg sier den at kabelen fra den andre ruteren skal gå i en av de fire LAN-portene, ikke internettporten. Nå står kabelen riktignok i internettporten, men jeg har da nett her på stasjonæren. Problemet vedvarer på laptopen, som forøvrig kjører Easy Peasy (Ubuntu 9.04).

dlink dir615 manual.pdf

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfall av trådløsnett skyldes trolig dårlig driver på den bærbare.

Hvis det er intelkort så gå på hjemmesiden til intel og last ned de nyeste driverne, de vil fikse dette svjv.

Takk for svar. Etter et nytt forsøk emd å sette Dlink i Access Point Mode fungerer både trådløst og kablet på stasjonæren, mens jeg fortsatt faller ut av nettet på den bærbare.

Skal se hva jeg finner av drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...