Gå til innhold

hvilket hjemmeside program bør jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vel, må ærlig talt si at det er lettere å skrive "koder" i en textfil. Alt baserer seg på table, tr, td, evt. div.. Så, det er altså ca 3-4 "kjærnekoder" som en må kunne for å lage en hjemmeside...

 

Alle slike hjelpeprogrammer fører inn masse unødvendig. Og gjør det veldig rotete. HTML i seg selv tar toppen 10-20 min å lære. Så er det CSS, tar toppen 5min å forstå. Ingen av disse er scriptspråk, så sier seg selv.

Endret av slacky
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, må ærlig talt si at det er lettere å skrive "koder" i en textfil. Alt baserer seg på table, tr, td, evt. div.. Så, det er altså ca 3-4 "kjærnekoder" som en må kunne for å lage en hjemmeside...

 

Alle slike hjelpeprogrammer fører inn masse unødvendig. Og gjør det veldig rotete. HTML i seg selv tar toppen 10-20 min å lære. Så er det CSS, tar toppen 5min å forstå. Ingen av disse er scriptspråk, så sier seg selv.

 

Syntes du er litt vel optimistisk når du sier man lærer CSS på 5 minutter..

Lenke til kommentar

Det er lite å lære i CSS.. Samt, så skrev jeg forstå :) Dvs, skjønne oppsettet, div. vanlige koder som

font-size, color, background, text-shadow, line-height, font-weight, text-decoration, overflow...

og valgene som f. eks:

a:hover, td, hr, body, pre, td, table (:hover)...

Så gjelder det bare å kunne sette opp egene valg.. Er bare å sette punktum først..

.baremin {font-size:12px;background:url(heisann.png);color:red;height:30px;}

5 min, så forstår du språket. Noe mer, så kan du vel det meste, posisjonering av bilder.. centrere bilder i en div, med overlay:hidden..

Text over bilder (ikke bg), (med opacity/eller gjennomsiktig PNG). Sidemenyer som følger med når du scroller ned/opp på siden... osv, osv...

 

Er ikke store greia, men mange flotte muligheter.

Men, jeg er vel en født optimist, men slike "hjelpeprogrammer", ødelegger mer enn de hjelper, ikke noe å lære, masse unødvendig kode, dårlige valg, tar mer tid osv.. :)

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Så gjelder det bare å kunne sette opp egene valg.. Er bare å sette punktum først..

Dette sier meg at du fortsatt har en del å lære. Var det kun et enkelt eksempel, eller kan du forklare hvorfor du velger å bruke nettopp punktum, og har vi andre muligheter?

 

 

Men, jeg er vel en født optimist, men slike "hjelpeprogrammer", ødelegger mer enn de hjelper, ikke noe å lære, masse unødvendig kode, dårlige valg, tar mer tid osv.. :)

Her har du helt rett. De fleste ender opp med å skrive ren kode for hånd uansett, så det er like greit å ikke kaste bort flere år på å lære seg forskjellige WYSIWYG-programmer (What You See Is What You Get).

Lenke til kommentar

Haha :)

Du kan jo altids bruke #firkant, hvis EN div, table elns.. har en spesifik id i dette tilfellet, #firkant, så er jo det en mulighet. Men, id-taggen er jeg ikke fan av, da den bare skal gjentas en gang i et html-dokumet. Bruker selv NESTEN BARE klasser, som altså defineres med pungtum.

 

Hva mer er det å si? Ser ikke det helt. Men, har kjeldent møtt komplikasjoner i CSS. Det meste går rundt. Vet ikke om disse klassene er nevneverdig her, men er veldig flotte funksjoner:

table:hover {color:#000;} 
table:active {color:green;} 
table:visited {color:red;}
table:link {color:#123123;}

bruk av id..:
div#eks {background:url(bilde.png);} /*Blir bare slik med <div id='eks'> */
p#eks {background:url(bilde2.png);} /*Blir bare slik med <p id='eks'> */
#eks {background:#fff} /*Ellers blir det ALTID slik, f. eks <td id='eks'> */

betydningen er åpenbar, og table er bare et eksempel.

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å være "fan" av de forskjellige taggene, men å vite når og hvor de skal brukes. Dette gjelder ikke kun id og class, men webutvikling generelt. Jeg har lært mange nye metoder for å utføre noe som jeg aldri kunne tenkt meg frem til i fjor, for å nevne noe.

 

;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei, ser det er mange tilhengere av selvkoding her. Det er selvsagt en mulighet dersom en liker å kode og ikke har noe bedre å drive på med. Men personlig syns jeg et cms system er langt å foretrekke. Et bra cms system er fleksibelt og brukervennlig. Hittil har de fleste cms-løsninger kostet, ned unntak av Joomla, men det krever jo kompetanse å sette opp samt Wordpress.

Endret av Runar
Fjernet reklame.
Lenke til kommentar

Hei, ser det er mange tilhengere av selvkoding her. Det er selvsagt en mulighet dersom en liker å kode og ikke har noe bedre å drive på med. Men personlig syns jeg et cms system er langt å foretrekke.

Jeg har selv ved flere anledninger brukt Wordpress, men jeg bruker fortsatt et rent tekstprogram (TextMate) til å gjøre endringer og tillegg. Poenget med denne tråden var hvilket program trådstarter bør bruke, ikke system eller cms.

 

(PS: Jeg fjernet reklamen fra innlegget ditt, da dette er et brudd på retningslinjene. Send meg en PM hvis du ønsker en mer detaljert forklaring.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er lite å lære i CSS.. Samt, så skrev jeg forstå :) Dvs, skjønne oppsettet, div. vanlige koder som

font-size, color, background, text-shadow, line-height, font-weight, text-decoration, overflow...

og valgene som f. eks:

a:hover, td, hr, body, pre, td, table (:hover)...

Så gjelder det bare å kunne sette opp egene valg.. Er bare å sette punktum først..

.baremin {font-size:12px;background:url(heisann.png);color:red;height:30px;}

5 min, så forstår du språket. Noe mer, så kan du vel det meste, posisjonering av bilder.. centrere bilder i en div, med overlay:hidden..

Text over bilder (ikke bg), (med opacity/eller gjennomsiktig PNG). Sidemenyer som følger med når du scroller ned/opp på siden... osv, osv...

 

Er ikke store greia, men mange flotte muligheter.

Men, jeg er vel en født optimist, men slike "hjelpeprogrammer", ødelegger mer enn de hjelper, ikke noe å lære, masse unødvendig kode, dårlige valg, tar mer tid osv.. :)

 

Greit nok at man kan forstå syntaksen og basiske selectors, samt forandre bakgrunnsfarger og fontfarger.. men det tar som regel lengre tid å faktisk forstå CSS på et dypere nivå der man vet hvordan man skal lage strukturen av siden og f eks hvordan floats/divs kommer til å se ut sammen.

Man må også som regel ha en referanse i nærheten for å huske alle properties (ala font-family eller text-shadow) og det er mange av dem.

Det samme kan sies om HTML.. Det tar ikke så lang tid å forstå hva en tag er, og hva forskjellige tags gjør, men nok en gang så tar det lengre tid å få en dypere innsikt i standarder, struktur, og generelt fullføre en hel side som er mer avansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...