Gå til innhold

Tanker rundt øk/ad


railcat

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da har jeg søkt på bachelor studiet i øk/ad ved høyskolen i Narvik.

Er det flere der ute som har søkt øk/ad? Hvilke tanker/forventninger har dere til studiet?

Hva tenker dere med tanke på videre jobb/master?

 

Noen der ute som har tatt denne utdannelsen og er ute i jobb? Kan dere i så fall dele litt erfaringer med hvordan dette løpet har vært for dere?

 

Hvilke forventninger har dere til lønn/arbeidsoppgaver?

 

Selv tenker jeg å ta bacheloren og skaffe meg jobb som regnskapsfører og til slutt skaffe meg autoriasjonen som autorisert regnskapsfører. Jeg går og leker med tanken på å starte eget firma. Har også lekt med tanken på å kanskje ta master innenfor revisjon en gang senere i livet. Det eneste er at jeg da må flytte fra byen og jeg har flyttet mange ganger i løpet av mitt 26år lange liv. Nå føler jeg at jeg har funnet meg til rette og vil holde meg her.

 

Håper noen der ute kan ta seg tid til å gi gode, reflekterte svar på noen av disse spørsmålene...

 

MVH

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan gi deg et kort svar fra mitt synspunkt.

Jeg er ferdig med bachelor og går master, men fra annen skole.

 

Har du mest lyst til å jobbe med regnskap burde du ta bachelor i regnskap og revisjon, ikke vanlig øk/ad.

Det er lite regnskapsfag du kommer til å ha, og ikke minst siden du har kun valget mellom IT og logistikk.

 

Jeg forstår at du ikke ønsker å flytte, men eventuelt kan du vurdere å ta revisjon 1år på bygging i Bodø eller Kristiansand slik at du får regnskap/revisjon, bare pass på at du får avklart dette på forhånd slik at du vet hva du eventuelt trenger å ta ekstra.

 

Når det gjelder lønn for en øk/ad bachelor er det vel ikke så mye å forvente.. opptil 320 000 kanskje, uten at jeg vet dette sikkert.

 

Har du bachelor i revisjon/regnskap og får jobb hos en av de 4 store kan du regne med rundt 360000, samme gjelder sivøk hos de nevnte firma. Du trenger svært gode karakterer for å komme inn der.

 

Til slutt, jeg tror at en øk/ad bachelor vil få mindre og mindre verdi etterhvert ettersom det uteksamineres 1200 siviløkonomer årlig.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Må si jeg synes ditt svar høres svært dystert ut... Er det ingen der ute med litt mer positive tilbakemeldinger? Syns 320' hørtes ut som en rimelig dårlig lønn for 3 år på høyskole. Det er greit hvis dette er en startlønn og muligheten for en økning i lønn i nær framtid er til stede. Pr i dag har jeg samme lønn i en stilling uten noen formell krav til utdanning.

Lenke til kommentar

Det blir jo veldig individuelt. Du som er 26 år og har slått deg til rette har nok mye mer utgifter enn andre nyutdannede, så jeg skjønner deg der. Du har kanskje bil, boliglån osv.

 

For meg feks. som er 21, og har tenkt til å fortsette å bo i Oslo (i mitt tilfelle) og leie leilighet etter endte studier så er dette masse penger. Pr. idag har jeg ca. 150 000,- i "inntekt", da inkludert studielånet og jeg klarer meg helt greit. En dobling av dette er helt greit for meg i noen år.

 

Problemet med planen din er det at du ikke får tatt mastergraden din i Narvik og er nok nødt til å flytte på deg. Som nevnt over her er 320',- + startlønnen for de fleste nyutdannede fra Øk/Ad, men det kommer jo selvfølgelig an på arbeidsgiver.

 

Håper det var noe til svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har både bil og hus, men det er ikke utgiftene jeg tenker på. Det som bekymrer meg er at det i følge dere høres ut som om at en bachelor ikke gir den økning i lønn som jeg trodde. 320' er det samme som jeg kan få i nesten hvilken som helst jobb. Da ville det være mye mere lønnsomt å ta en ingeniør utdannelse på 3 år i stedenfor en øk/ad bachelor. Det virker på dere som om at det ikke er noen vits i å ta en bachelor hvis man ikke skal ta en master...

 

Jeg tenker i utgangspunktet ikke å ta en master nå i første omgang. Jeg kunne tenkt meg en jobb som regnskapsfører eller en lignende stilling. Jeg har sett mange økonomistillinger hvor kravet til utdanning er 3 årig økonomiutdanning og disse ville jeg da kunne søke på. Vil tro at lønnen i disse stillingene er høyere enn 320'?? Er det noen der ute som har tatt utdanningen og jobber den dag i dag som har noen vettuge svar? Så slipper jeg å tenke på hva hvis og hvordan.

 

Føler at det er bortkastet tid og ikke minst penger hvis jeg etter 3 år kommer ut med samme lønn som jeg har i dag i en jobb jeg ikke trenger noe utdanning for og jobber 7-14.30... Har mye utdannelse fra før og da ville det heller vært bedre og eventuelt bygd på denne.

 

Lønn er ikke alt for å få sagt det, men slik jeg har erfart det har det mye å si. Kan jobbe med mye rart for en bra lønn, men føler ikke det er verdt å bruke 3 år på skole, 180 000 i studielån og over 1 mill i tapt inntekt for å komme ut med samme lønn som i dag, men kanskje en litt mer givende jobb...

Lenke til kommentar

Jeg har både bil og hus, men det er ikke utgiftene jeg tenker på. Det som bekymrer meg er at det i følge dere høres ut som om at en bachelor ikke gir den økning i lønn som jeg trodde. 320' er det samme som jeg kan få i nesten hvilken som helst jobb. Da ville det være mye mere lønnsomt å ta en ingeniør utdannelse på 3 år i stedenfor en øk/ad bachelor. Det virker på dere som om at det ikke er noen vits i å ta en bachelor hvis man ikke skal ta en master...

 

Jeg tenker i utgangspunktet ikke å ta en master nå i første omgang. Jeg kunne tenkt meg en jobb som regnskapsfører eller en lignende stilling. Jeg har sett mange økonomistillinger hvor kravet til utdanning er 3 årig økonomiutdanning og disse ville jeg da kunne søke på. Vil tro at lønnen i disse stillingene er høyere enn 320'?? Er det noen der ute som har tatt utdanningen og jobber den dag i dag som har noen vettuge svar? Så slipper jeg å tenke på hva hvis og hvordan.

 

Føler at det er bortkastet tid og ikke minst penger hvis jeg etter 3 år kommer ut med samme lønn som jeg har i dag i en jobb jeg ikke trenger noe utdanning for og jobber 7-14.30... Har mye utdannelse fra før og da ville det heller vært bedre og eventuelt bygd på denne.

 

Lønn er ikke alt for å få sagt det, men slik jeg har erfart det har det mye å si. Kan jobbe med mye rart for en bra lønn, men føler ikke det er verdt å bruke 3 år på skole, 180 000 i studielån og over 1 mill i tapt inntekt for å komme ut med samme lønn som i dag, men kanskje en litt mer givende jobb...

"Gjennomsnittsinntekt for en økonom (bachelor) ligger i staten på kr 396.000.- kroner, og i det private næringsliv kr 560.000.-." i 2007. Master: 650.413.-

 

Forresten så er typisk startlønn for Ingeniører akkurat det samme. Da tenker jeg petroleumsfag hvor startlønnen er 320.000 i snitt.

 

Men husk en ting. Økonomer har ofte 60-70 000 i goder/bonuser/overtid i tillegg til grunnlønn. Undersøkelsen BI gjorde av nyutdannede nå etter finanskrisen viser f.eks. dette. Hvis du vil bli i en veldig lite givende jobb uten veldig stor form for videreutvikling (både personlig og lønnsmessig) så trenger du ikke ta noe utdanning heller. Men ikke tro at du får noe særli bedre lønn med en ingeniørbachelor. Typisk ligger sivilingeniører i snitt litt over siviløkonomer, men forskjellen er liten og jeg vil påstå mulighetene er større for en med økonomiutdannelse.

Lenke til kommentar

Takker for ett litt oppløftende svar. Jeg kommer til å ta bacheloren uansett, men de tidligere svarene var litt dystre.

 

Det er greit at startlønnen ikke er så høy, jeg skjønner jo at man må vise hva man kan før folk gidder å betale for det.

 

Den eneste grunnen til at jeg nå tar utdanningen er fordi at jeg ønsker en annen type jobb enn det jeg har hatt til nå, hvor jeg kan føle at jeg får utviklet meg innenfor jobben. Som du sier så godt, både personlig og lønnsmessig. Hadde det vært pengene jeg var ute etter så kunne jeg fortsatt i jobben jeg hadde i nordsjøen, ROV pilot med 2-4 ordning og tjent over 600' alle årene. Men jeg har kommet til det punktet hvor jeg føler at jeg ikke får utviklet meg noe videre og derfor hopper jeg over til noe som har fasinert meg i alle år; økonomi.

 

Så da gjenstår det bare 3 år på skole så får man se hva fremtiden bringer med tanke på jobb, arbeidsoppgaver og lønn:)

Lenke til kommentar

Skal inn på samme linje til høsten(hvis jeg kommer inn da). Det blir svært spennende igrunn, da jeg nå sliter utrolig med matte R2, og klarer vell akkurat å bestå. Derfor blir det spennende å se åssen økonom det kan bli ut av meg! :p

 

Er det noen som vet om det er mye reising og slik(tenker på jobb etter siv. øk), eller er det bare å sitte på et kontor med tall?

Lenke til kommentar

Skal inn på samme linje til høsten(hvis jeg kommer inn da). Det blir svært spennende igrunn, da jeg nå sliter utrolig med matte R2, og klarer vell akkurat å bestå. Derfor blir det spennende å se åssen økonom det kan bli ut av meg! :p

 

Er det noen som vet om det er mye reising og slik(tenker på jobb etter siv. øk), eller er det bare å sitte på et kontor med tall?

 

Varierer veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass og fra stilling til stilling

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er mye reising og slik(tenker på jobb etter siv. øk), eller er det bare å sitte på et kontor med tall?

Umulig å si ettersom det er tusenvis av siviløkonomer. Noen av de har sikkert 300 reisedøgn i året mens andre jobber fra 8-16 med regnskap/budsjett.

 

Ellers får du ha lykke til med studiene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...