Gå til innhold

Kjøp og eie av rifle


xkire

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Jeg er ingen jakt-geek så relger er ikke min sterkeste side så derfor vil jeg tro dette er en flot plass og beynne! :p Har lurt litt på hvordan Norske/EU-regler for kjøp og eie av rifle er. Er bare 17 så visse begrensninger sønner jeg at det er. ;)

 

Jeg har vurdert og annskaffe meg en rifle for bruk på baneskyting(ikke salongrifle!), og ikke jakt i starten iallefall. Er det noen regler for antall kaliber jeg får tak i? Hvor høy og hvor gammel må man være isåfall? Jeg vet at man må ha våpenskap, men må man ha jaktprøva for bane også?? Har lest litt på NJFF men det var litt generelt og mest for jakt.

Må man skyte på bane hos skytterlag, eller kan man gå en øde plass og skyte på blink også?

 

Takk

-Kire :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger jeger prøven og riflen du kjøper må være registret på din "far" foreldre til du fyller atten.

 

Du kan skyte med alle kalibere på baner, men jeg foretrekker og skyte med jegerrifle på bane for å lære meg til hvordan den fungerer og hvordan skuddfølelsen er. Riflen må passe til din skulder og til de forhold og dyr du skal jakte på. Selv bruker jeg 30.06 hel mantel på bane, når du skyter inn hvert år til prøven, bruker du rundt hullet mantel ^^

 

Det som er sikrest er å skyte på bane, eventuelt melde deg inn i et skytter lag for rabatter og slikt. Du kan skyte på egen eindom hvis ditt lokale område fungere og er trygt nok.

Mine slektninger har en gård på 76.000 mål og vi skyter på blink inn mot en jord voll for å få stanset kulen.

Lenke til kommentar

Remington 700 er et godt alternativ for hvis du skal ha en god rifle for en middels pris :thumbup: Du burde velge tre stokk etter min mening, men det er opp til deg.

 

Du har Tikka modellene som ligger rimelig likt som Remington i kvalitet og pris. Hvis du ønsker kan du ta en titt på Mannlicher, Sauer, Steur* som er litt dyrere men har litt bedre kvalitet og er kjent for å være svært gode merker. Selv har jeg en Mannlicher, men startet med en Remmington :D

Lenke til kommentar

Du trenger jeger prøven og riflen du kjøper må være registret på din "far" foreldre til du fyller atten.

[...]

Tull!

På våpensøknadsskjema er det egen rute for å krysse av "gjelder søknaden dispensasjon fra 18års kravet?" Krysser du av der og får underskrift på riktig plass av mor/far/verge. Så blir søknaden din godkjent om du forøvrig tilfredsstiller kravene (har ett aktverdig bruksområde (at du har jegerprøve og/eller er medlem av skytterlag) at du er "edrulig og pålitelig", at du har sånn passe ren vandel etc.)

Lenke til kommentar

Blandet det sammen med bæring av våpen alene på jakt....

Hæ? Du har da fullt ut lov til å bære våpen alene på jakt før du er 18? All smålitjakt (med både rifle og hagle) har aldersgrense 16 år (14 for opplæringsjakt, men da med spesielle krav), så en 17 åring med "dispensasjon fra 18-årskravet" kan fult lovlig vandre rundt i skogen med rifle og/eller hagle (forutsatt at det er lovlig jakttid og tilatelse fra grunneier osv...).

Lenke til kommentar

Jeg inbilder meg at du ikke trenger jegerprøve for baneskyting[...]

Selvfølgelig trenger du ikke jegerprøve for å skyte på skytebane. Jegerprøve er for de som skal drive med jakt (heh...). Det du trenger er ett "aktverdig bruksområde". For vanlige folk betyr det jakt, komkurranse og arv/affeksjonsverdi. For alle er det krav om vandel og oppbevaring (få/ingen narko- og voldsdommer og du må ha godkjent våpenskap). For arv/affeksjon er det krav at det faktisk er arv og du får ikke lov å kjøpe ammunisjon til våpenet. For jakt må du ha jegerprøve (hvis ikke du kan bevise at du var jeger før en eller annen dato på '80-tallet). For konkurranseskyting kreves det at du er medlem av klubb/idrettsforening som driver med skyting og at det våpenet du skal skyte med er godkjent/lovlig i den konkurranseform du skal utøve. Gjelder det pistol/revolver er det krav om 6 måneders aktivt medlemskap før du kan søke. (er det rifle/hagle kan du melde deg inn på tirsdag morgen og søke hos politiet på formiddagen)

 

Det var hovedpunktene, litt mer styr er det om du skal ha halvautomatisk rifle, dispensajon fra 18-årskravet, eier en hel masse våpen eller er godkjent våpensamler.

Lenke til kommentar

[...]Skal du erverve et våpen pga at det har affeksjonsverdi så tror jeg det må plomberes.

Ikke tro så mye, les litt i våpenloven, våpenforskriften og politidirektoratets samlerundskriv

 

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet behov for våpenet. Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.[...]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mitt tips: Se etter brukte rifler første gangen. Jakt og Friluft Arendal har en haug, og det samme finner du på Finn. Ei billig Mauser og en ok kikkert duger i begynnelsen. Så kan du spare deg opp 30k+ og handle ei skikkelig grombørse etterhvert. Det jeg har gjort, fikk kjøpt ei M98 med en Swarovski (veldig god kikkert) på billig, og nå spørs det om ikke det går mot ei Sako i 6,5 med demper og en Zeiss eller Swaro-kikkert med rødpunkt. Børser er herlige :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...