Gå til innhold

STYR UNNA MSI 875P NEO-FIS2R


DePress

Anbefalte innlegg

Dette hovedkortet har seriøse problemer. Skrudde sammen den nye PCen min i dag, basert på nettopp dette kortet. For det første kjente den ikke igjen RAMen min som DDR-400, hvilket den er. Kun som 333. Og løsningen på dette - er ifølge MSI - å oppgradere BIOS til ver. 1.4.

 

(Installerte Win XP + alle nødvendige drivere. Og maskinen funket i så måte. Bare med lavere spek (DDR-333 og ikke DDR-400) enn hardwaren skulle tilsi.)

 

So I did! :grumpy:

 

Og tror du maskina starta opp igjen? Neida. Dead. Eneste som går er viftene. Ingenting annet skjer. Bortsett fra at den prøver lese fra diskettstasjonen sånn ca. hver 5-6 forsøk på å reboote maskina. :evil:

 

Leste at man kunne reversere BIOS-oppgradering, ved å laste ned en tidligere versjon av BIOSen, legge ROM'en på disketten og rename denne til amiboot.rom. Deretter booter man, holder ctrl-home inne, og dette vil utføre en forced update av biosen, tilbake til v. 1.2. Når maskina piper 4 ganger er update ferdig.

 

Vel. Den begynte å lese smått om senn. Men da den var ferdig fortsatte bare led'en på diskettstasjonen å lyse. Ingen pip. Ingen tegn om at den var ferdig. Etter 10 min. boota jeg på nytt.

 

Og nå starter ikke diskettstasjonen engang. Ingenting. Bare den psyko Nortbridge-vifta i all verdens spraglende farger.

 

Prøvde også en clear cmos, ved å bytte om på rette jumpere på kortet. Men heller ikke det hjalp.

 

Et jævla dritt-hovedkort med seriøse bugs. Leste i etterkant på Dejanews at flere har hatt det samme problemet. MSI har fjernet versjon 1.3 av BIOS'updaten, fordi denne skal ha samme problem. Men v. 1.4 ligger fortsatt ute for fritt tilgjengelig download.

 

To hell with MSI. Dette hovedkortet kommer til å trekke HARDT ned på MSI's troverdighet. :evil:

 

Styr unna dette. Gå for ASUS eller ABIT istedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holdt på å kjøpe det hovedkortet, men valgt falt på canterwood basert hk fra abit..

 

Et lurt valg... som andre bør følge.

 

Jeg skal iallefall ringe Komplett imorgen tidlig, og klage på kortet. Retur! Og så bestille Abit eller Asus.

 

Sånn dritt som detta har jeg nemlig ikke tid til. Første og siste MSI-kort for min del.

Lenke til kommentar

Hei

Som du ser i signaturen min har jeg samme hovedkort som deg, og 400MHz GeiL RAM. Dette oppsettet funker utmerket, med min P4C 2.4GHz slår jeg en P4B 2.8GHz i Sandra 2003, så dette er et veldig bra hovedkort. Kansje du var uheldig og fikk et ødelagt kort? eller at du selv ødela det med statisk elektrisitet? Sånne antistatiske armlenker er ikke helt trygge. Si til den butikken du kjøppte kortet av at det ikke fungerer så får du nytt med en gang, forhåpentligt et som virker.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Det er flere som har hatt problemer med kortet, men det går som regel helt fint med bios versjon 1.2 og 1.4.

 

Grunnen til at du hovedkortet fant minnet som DDR 333 kan ha noe med at minnebrikkene du har er markedsført som DDR 400, men egentlig bare er overklokkede DDR 333 moduler.

 

Uansett, prøvde du å stille fsb:minne til 1:1 i biosen? Hvis ikke kan nok det være enda en grunn til at hovedkortet ikke leste minnet som DDR 400.

 

Er mange gode ting med kortet, men det har fått litt dritt slengt imot seg p.g.a. en ustabil bios (merk: 1.3)

 

Men, jeg tipper at du har fått en ganske dårlig smak på tungen nå i forhold til msi... eller? ;)

Hvis du skal gå for Abit eller Asus, velg Abit - eller hvis du finner det: DFI Lanparty Pro (i875) er helt rått :p

 

En siste ting: Ikke si "detta" - det er 100% ukorrekt skriftsprog. Tillater staveleif, men ikke bevisst bruk av irriterende "sleng-ord". Under dette går også ting som at folk skriver viss og hvist i stedet for hvis.

Lenke til kommentar
Hei

Kansje du var uheldig og fikk et ødelagt kort? eller at du selv ødela det med statisk elektrisitet? Sånne antistatiske armlenker er ikke helt trygge.  

Lykke til

 

Vel.. det funka før jeg oppgraderte BIOSen. Win XP og alt, men den kjente ikke igjen RAMen som 400 Mhz.

 

Feilen oppstod under BIOS-oppdatering, med lukket kasse og ingen mulighet for statisk spenning. Så feilen er nok ikke der.

 

Kan jo hende det er en kombo av komponenter jeg har som kortet ikke tåler. Leste jo at ASUS sitt 875-kort sliter med BIOS-oppgradering dersom man har ATI Radeon 9700 PRO (hvilket var grunnen til at jeg ikke kjøpte ASUS). Og kanskje det samme er tilfelle for MSI, uten at feilen er dokumentert?

 

Og jeg tror ikke det er brukerfeil. Hehe. Har skrudd sammen egen PC de siste 15 årene, og har aldri grillet så mye som en rambrikke. Og aldri bommet med BIOS-oppgradering. Og siden dejanews inneholder innlegg fra en rekke folk som har opplevd det samme, velger jeg å tro at dette er en feil med kortet som MSI IKKE har gått ut med.

 

Men at jeg skal returnere kortet er sikkert. Og spørre pent om å få et ABIT istedet. :o

Lenke til kommentar
Grunnen til at du hovedkortet fant minnet som DDR 333 kan ha noe med at minnebrikkene du har er markedsført som DDR 400, men egentlig bare er overklokkede DDR 333 moduler.

 

Uansett, prøvde du å stille fsb:minne til 1:1 i biosen? Hvis ikke kan nok det være enda en grunn til at hovedkortet ikke leste minnet som DDR 400.

 

Er mange gode ting med kortet, men det har fått litt dritt slengt imot seg p.g.a. en ustabil bios (merk: 1.3)

 

En siste ting: Ikke si "detta" - det er 100% ukorrekt skriftsprog. Tillater staveleif, men ikke bevisst bruk av irriterende "sleng-ord". Under dette går også ting som at folk skriver viss og hvist i stedet for hvis.

 

Sier detta når jeg er sinna skjønner du. :D

 

Joda. Kortet har jo en suveren spesifikasjon. Derfor er hendelser som dette så sinnsykt irriterende.

 

Har siste Corsair RAM. Tviler på at de tweaker 333-ram og kaller den 400. Hadde overrasket meg stort.

 

Blir nok ABit da ja. Og håper jeg får det før helga. Har ventet rimelig lenge på prosessoren nå (3 Ghz @ 800 Mhz FSB), og var endelig klar til å komponere ferdig en demo til en forestående musikkfestival. Og nå dette. Grrrrr!

Lenke til kommentar
Hei

Kansje du var uheldig og fikk et ødelagt kort? eller at du selv ødela det med statisk elektrisitet? Sånne antistatiske armlenker er ikke helt trygge.  

Lykke til

 

Vel.. det funka før jeg oppgraderte BIOSen. Win XP og alt, men den kjente ikke igjen RAMen som 400 Mhz.

 

Feilen oppstod under BIOS-oppdatering, med lukket kasse og ingen mulighet for statisk spenning. Så feilen er nok ikke der.

 

Kan jo hende det er en kombo av komponenter jeg har som kortet ikke tåler. Leste jo at ASUS sitt 875-kort sliter med BIOS-oppgradering dersom man har ATI Radeon 9700 PRO (hvilket var grunnen til at jeg ikke kjøpte ASUS). Og kanskje det samme er tilfelle for MSI, uten at feilen er dokumentert?

 

Og jeg tror ikke det er brukerfeil. Hehe. Har skrudd sammen egen PC de siste 15 årene, og har aldri grillet så mye som en rambrikke. Og aldri bommet med BIOS-oppgradering. Og siden dejanews inneholder innlegg fra en rekke folk som har opplevd det samme, velger jeg å tro at dette er en feil med kortet som MSI IKKE har gått ut med.

 

Men at jeg skal returnere kortet er sikkert. Og spørre pent om å få et ABIT istedet. :o

 

Har samme kortet og der var det feil i biosversjon 1,2 som var på kortet (kunne stille inn så mye jeg orket,men bios registrerte det ikke) lastet ned og innstalerte vers 1,4 og vips så var alt ok.

Lenke til kommentar

hehe, ok :)

 

Du kan jo prøve litt til før du bytter det ut, eller?

 

Mange kritikere har sagt at det er et kort som helt klart ville vært et 10/10 kort hvis det ikke hadde vært for den buggy biosen... så jaja, får du biosen til å virke er det jo verdt det - men på den andre siden, hvis det ikke funker er det jo bare å bytte det. Abit sitt er bra, men Northbridge HSFen bråker visst rimelig bra (leste at på den nyeste forsendelsen var denne byttet ut p.g.a. mange klager - prima).

 

Jaja, gjør det du vil. Er opp til deg - det er jo tross alt du som skal bruke PCen i en god stund fremover nå :)

Lenke til kommentar
hehe, ok :)

 

Du kan jo prøve litt til før du bytter det ut, eller?

 

Abit sitt er bra, men Northbridge HSFen bråker visst rimelig bra (leste at på den nyeste forsendelsen var denne byttet ut p.g.a. mange klager - prima).

 

Vel. Jeg prøver og prøver. Men ikke engang floppydisken starter etter at jeg prøvde å kjøre en "foced bios-update" for å reversere til 1.2 - som beskrevet på hjemmesiden til MSI. Så det er liksom ikke så mye jeg får gjort - annet enn å se på den psykedeliske NB-viften. :D Og det alene forsvarer neppe prisen på kortet.

 

Så ABIT sin NB-vifte bråker? Shit! Støy er tabu. Jeg bruker PCen til musikkproduksjon, og da kan jeg ikke ha en støyende vifte som forstyrrer sampling og vokalopptak. Men den kan jo byttes ut da. Kjøpe en annen NB-kjøler fra Microplex f.eks.

 

Vet du hvordan kjøleribben på Abits NB-chip er festet? Er den limt på er det jo kjipt å rive den av för å sette på en Zalman-blokk. Alternativet er da å bytte ut bare viften, med en db < 20 db-vifte. :p

 

Men ja... det er rimelig synd med en sånn feil på et i utgangspunktet så fett hovedkort. Sukk. Så virkelig frem til å være en lykkelig eier av dette hovedkortet - men jeg trenger virkelig en stabil PC som jeg kan stole på de neste 2 1/2 ukene. Er helt kritisk!

 

Så da har jeg rett og slett ikke tid til å gi kortet flere sjanser i denne omgangen. Synd med sant.

 

Life is a bitch - and then u die. :shrug:

Lenke til kommentar
Har prøvd å reversere biosen på mitt, funka fett det, nå er jeg igjen på bios 1,4.

Er du sikker på at du ikke gjorde en "tabbe" under uppdate :o

 

Vel. Jeg lastet ned BIOS 1.2. Pakket den ut, kopierte til diskett, renamet den til amiboot.rom, dyttet den i diskettstasjonen og bootet maskinen. Holdt ctrl-home inne til den leste fra disketten, og ventet på de bip'ene som beskrevet på hjemmesiden til MSI.

 

Men de kom aldri. Disketten bare stoppet opp etter en stund, led'en på diskettstasjonen lyset, og ingenting mer skjedde. Etter 10-15 min. bootet jeg, i mangel på bedre ting å gjøre. Og da var den nede. Og forble nede. :o

 

Prøvde å ta en "clear Cmos", ved å bytte om rett jumper, med strømmen slått av selvsagt. Men heller ikke dette gjorde noen forskjell.

 

Sjekket disketten på denne PCen, for å se om den var defekt eller noe. Men neida. Funker som bare det den.

 

Så jeg tror ikke jeg gjorde noe feil. Det ville i såfall vært første gang jeg nuket en BIOS. *bank i bordet* 8)

Lenke til kommentar

Jeg fikk kortet med en 1.2 BIOS, og oppdaterte den til 1.4 uten problemer, var det 1.3 du oppdaterte til? Isåfall kan jo denne være veeldig bugga? Jeg råder deg til å prøve et nytt kort av samme typen, jeg er 100% fornøyd med mitt. 100% stabilt, har ikke klikket en gang :) Er bare det Live Update programmet som klikker annenhvergang :(

 

Forresten, er Abit noe bra?

Lenke til kommentar
Jeg fikk kortet med en 1.2 BIOS, og oppdaterte den til 1.4 uten problemer, var det 1.3 du oppdaterte til? Isåfall kan jo denne være veeldig bugga?  

 

Forresten, er Abit noe bra?

 

Neida. Jeg gikk rett fra 1.2 => 1.4. MSI har jo trukket 1.3 fra sidene sine, nettopp fordi den er så bugga. :-?

 

Abit skal ha bra ytelse ja - men er på langt nær så bra spekket som MSI sitt. DET skal MSI ha. Tech.spec. er imponerende på kortet.

 

Men apropos retur. Noen som vet hvordan Komplett.no er i forhold til slike ting? Forlanger de å feilsjekke kortet, bruker evigheter og koster meg mange dager venting? Eller er de kjappe? Jeg har nemlig über-dårlig tid!

Lenke til kommentar
Har lest her på forumet at de skal være veldig greie og raske med det, så jeg tror nok det går greit  :smile:

 

Digg digg! Da prøver jeg med det samme kortet EN gang til. Liker ikke å gi opp så fort. :):D

 

Men at jeg skal ha det nye kortet før helga. DET er litt vanskelig å forestille seg. Jaja... på tide å flytte alt stashet over i den gamle PCen igjen da. Nei og nei for en kjip følelse.

 

BACK TO THE WHEEL CHAIR!!! :o

Lenke til kommentar
Jeg fikk kortet med en 1.2 BIOS, og oppdaterte den til 1.4 uten problemer, var det 1.3 du oppdaterte til? Isåfall kan jo denne være veeldig bugga?  

 

Forresten, er Abit noe bra?

 

Neida. Jeg gikk rett fra 1.2 => 1.4. MSI har jo trukket 1.3 fra sidene sine, nettopp fordi den er så bugga. :-?

 

Abit skal ha bra ytelse ja - men er på langt nær så bra spekket som MSI sitt. DET skal MSI ha. Tech.spec. er imponerende på kortet.

 

Men apropos retur. Noen som vet hvordan Komplett.no er i forhold til slike ting? Forlanger de å feilsjekke kortet, bruker evigheter og koster meg mange dager venting? Eller er de kjappe? Jeg har nemlig über-dårlig tid!

 

Vel da jeg hadde et kort fra dem som ikke funket måtte jeg sende det i retur så skulle de sjekke dette for å se om det var feil på det, da dette var gjordt sendte de ett nytt . Dette tok nøyaktig 30 dager fra jeg sendte det til jeg fikk nytt (postgangen til meg er 3 dager hver vei).

Dette er en av grunnene til at jeg handler hos psdata da jeg får forhåndsretur der, dvs får jeg feil på noe ringer jeg dem og varen kommer i expresspakke til meg dagen etterpå. :D:D

Lenke til kommentar
Jeg fikk kortet med en 1.2 BIOS, og oppdaterte den til 1.4 uten problemer, var det 1.3 du oppdaterte til? Isåfall kan jo denne være veeldig bugga?  

 

Forresten, er Abit noe bra?

 

Neida. Jeg gikk rett fra 1.2 => 1.4. MSI har jo trukket 1.3 fra sidene sine, nettopp fordi den er så bugga. :-?

 

Abit skal ha bra ytelse ja - men er på langt nær så bra spekket som MSI sitt. DET skal MSI ha. Tech.spec. er imponerende på kortet.

 

Men apropos retur. Noen som vet hvordan Komplett.no er i forhold til slike ting? Forlanger de å feilsjekke kortet, bruker evigheter og koster meg mange dager venting? Eller er de kjappe? Jeg har nemlig über-dårlig tid!

Hva er det du snakker om da? Hva har MSI Canterwood som ikke Abit Canterwood har?

Lenke til kommentar
Vel da jeg hadde et kort fra dem som ikke funket måtte jeg sende det i retur så skulle de sjekke dette for å se om det var feil på det, da dette var gjordt sendte de ett nytt . Dette tok nøyaktig 30 dager fra jeg sendte det til jeg fikk nytt (postgangen til meg er 3 dager hver vei).

 

Dette er en av grunnene til at jeg handler hos psdata da jeg får forhåndsretur der, dvs får jeg feil på noe ringer jeg dem og varen kommer i expresspakke til meg dagen etterpå. :D  :D

 

30 dager!?? :evil: Om 30 dager er fristen for innsending av demo (som jeg skulle brukt PCen til i helga) ute. Usj!

 

Forhåndsretur er jo helrått da! PSData må sjekkes ut. :D Takk for tips.

 

PS! Håper Komplett gjør advarselen din til skamme (for min skyld).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...