Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

stoppe blodtilstrømning til hjernen, farlig?


Audiovisuelt

Anbefalte innlegg

Hola.

 

Jeg er en kar på 20 år og er for tiden i militæret. Her om dagen hadde jeg brytekamp med en svær kar på rommet som tok meg uten store problemer (for hans del). Han holdt et grep rundt hodet mitt for at jeg skulle "tappe ut". han blokkerte ikke luftveiene, men sansynligvis heller blodtilstrømningen til hodet. Vi holdt på slik i kanskje 10-15 sekunder før jeg fikk reise meg. Rett etterpå var jeg litt småsvimmel men det gikk fint. nå, 4 dager senere er jeg enda ikke helt med mine fulle fem. Det har riktignok vært en nokså hard uke der vi senest i går hadde nærkamp trening der utmattelse var veldig sentralt. Timene etter gårsdagens trening var jeg virkelig ør i hodet, hendene skalv og ved et par anledninger holdt jeg på å miste balansen. ellers har de siste tre ukene vært preget av 6 timer søvn i døgnet og lange dger.

 

det jeg tenker mest på nå er om den brytekampen kan være årsaken til at jeg er litt ør i hodet nå, og om det kan gi vedvarende skader. eller kanskje jeg bare er sliten i hodet etter siste ukene og at treningen i går rett og slett bare var prikken over i'en. jeg har ikke besvimt i ukene som har gått og heller ikke tidligere i livet mitt.

 

over og ut//audio\\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det bare var snakk om 10-15 sekunder, tror jeg ikke denne hemostasen (blodstansen) har ført til noen skader på hjernevevet, og jeg vil tro at du hadde besvimt (i alle fall rett rundt hjørnet) om det var en komplett hemostase i begge hovedårene som går til hodet ditt innen 15s.

 

Men når det er sagt, er dette absolutt ikke noe å anbefale. Det er noen som har funnet ut at det er gøy å leke en lek som er tilsvarende lik det du gjennomførte: stanse blodet til hodet og reise seg raskt. Det er flere ting som kan skje som ikke er fordelaktig, så mitt tips er: Ikke gjør det igjen. Jeg forstår at dette ikke var planlagt, men sier det allikevel.

Lenke til kommentar

Blokkering av luft til hjernen kan i værste fall føre til et alvorlig tilfelle død. For kortere tidsperioder kan deler av hjernen få skader av for lite oksygen. Har du ikke gratis lege i militæret?

 

 

gratis lege har jeg så klart. men det går bedre med hodet nå etter noen dager med perm og søvn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...